Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

CIPP Model in Art Education: Evaluation of Aix-Marseille University Painting Curriculum with the Opinions of Instructors

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 633 - 644, 29.09.2025
https://doi.org/10.30703/cije.1567443

Öz

This study aims to evaluate the undergraduate painting education program at Aix-Marseille University in France using the CIPP (Context, Input, Process, Product) evaluation model based on the perspectives of faculty members. The study examines the balance between theoretical and practical components, the alignment with student outcomes, the adequacy of course content, and the deficiencies in physical infrastructure and technological integration. The research group consists of six faculty members from Aix-Marseille University, selected on a voluntary basis. Data were collected through face-to-face interviews conducted in the first half of 2015, using questions tailored to the CIPP model. Descriptive and content analysis techniques were utilized to analyze the data, with identified themes and codes systematically categorized. Findings reveal that the program includes content fostering critical thinking and creativity, but technological and material deficiencies negatively impact student performance. Additionally, it was highlighted that a balanced approach to individual and group activities enhances student success. The study emphasizes the importance of interdisciplinary collaboration and technological advancements to further improve the program’s effectiveness. This research provides critical insights to enhance the effectiveness of painting education programs and offers recommendations for future studies to address current gaps and challenges in the field.

Kaynakça

  • MU. (2014). Aix-marseille université from http://www.univ-amu.fr.
  • ARWU. (2014). Academic ranking of world universities 2014. http://www.shanghai ranking.com sayfasından erişilmiştir.
  • Aslan, E., ve Karaaslan, S. (2016). Sanatta gerçekçilik kavramına savaş olgusu üzerinden bakmak. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(28), 45-63.
  • Aygören, F., & Er, K. O. (2018). Eğitim programlarını değerlendirmeye ait sınıflamalar. Turkish Studies Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(11), 269-296.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bodur, N. C., Tuysuz, C., & Ugulu, I. (2022). Qualitative evaluation of the science curriculum applied in science and art centers (sacs) for gifted students in Turkey within the framework of the cıpp approach. Journal of Advanced Academics, 33(4), 604-635.
  • Budiman, C., Badrujaman, A., & Wahyuni, E. (2022). Evaluasi program bimbingan dan konseling bidang sosial dengan teknik contex, ınput, proses, produk (cıpp) di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 10(2), 354-363.
  • Buyurgan, S. (2007). Eğitim fakülteleri resim-iş eğitimi ana bilim dalı ögrencilerinin aldıkları eğitim-öğretime yönelik görüş ve beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 657-677.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çaydere, O., & Akgün, N. (2023). Eğitimde yenilikçi teknolojilerin kullanımı ve çağdaş içerik tasarlama. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 439-451.
  • Çopur, E., Türkmenoğlu, M., Artut, P., & Bal, P. (2021). Stufflebeam’ın cıpp modeline göre ilkokul matematik dersi öğretim programını değerlendirme ölçeği. International Journal of Educational Spectrum, 3(2), 150-175.
  • Dubois , M. (2014). L'éducation nationale en chiffres. Paris: Ministère De l'Éducation Nationale.
  • Elmas, M. (2024). Fransa ve Türkiye’deki Lisans Düzeyi Resim Öğretim Programlarına Yönelik Öğretim Üyesi Görüşlerinin Karşılaştırılması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eurydice. (2009). L'éducation artistique et culturelle à l’école en europe. Bürüksel: Eurydice.
  • Farthing, S. (2012). Sanatın tüm öyküsü. (G. Aldoğan ve F. Candil Çulcu, Çev.) İstanbul: Hayalperest.
  • Gürel, H. (2008). Fransa ve Türkiye'de okul öncesi eğitimin karşılaştırılması. Yüksel Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • INSEE. (2014). Institut national de la statistique et des études économiques from http://www.insee.fr/fr.
  • Kaplan, K., ve Demir, M. (2023). Türkçe dersi öğretim programı'nın (2019) bağlam-girdi-süreç-ürün (cıpp) modeli ile değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 770-785.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik.
  • Kerimoğlu, E. (2021). Sekizinci sınıf 2018 ingilizce dersi öğretim programının cipp modeline göre değerlendirilmesi: İstanbul örneği. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kreft, L. (2008). Sanat siyaset: kültür çağında sanat ve politika. (A. Artun, Çev.) İstanbul: İletişim. Le Système Éducatif. (2014). Ministère de l'éducation nationale de l'enseignement supérieur et de la recherche from http://www.education.gouv.fr.
  • Misra, P. K. (2014). The state of teacher education in france: a critique. Fondation Maison des Sciences de l'homme, 1-24.
  • MNJS. (2021). Ministère de l'éducation nationale et de la jeunesse from https://www.devenirenseignant.gouv.fr/cid142150/former-aux-metiers-du-professorat-et-de-l-education-au-21e-siecle.html.
  • Medeni, F. (2022). 4. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının Stufflebeam'ın bağlam, girdi, süreç, ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Monnier, G. (1995). L’art et ses ınstitutions en france. Paris: Editions Gallimard.
  • Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (2018). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Malaysia: Pearson Education Limited.
  • Picard, P., & Ria, L. (2011). Neopass@ction: A training tool for beginning teachers. P. Picard, L. Ria, L. Ria, ve P. Picard (Çev.) Beginning teachers: a challenge for educational systems (s. 119-130). Lyon: CIDREE Yearbook.
  • Poirrier, P. (2002). Les politiques culturelles en France. Paris: Documentation française.
  • Purvanto, S. (2022). Karate development management in yogyakarta: Evaluation study with the cıpp model. International Journal of Yoga, Physiotherapy and Physical Education, 7(4), 57-61.
  • Ratnaya, G., Indriaswuri, R., Widayanthi, D. G., Atmaja, I. P., & Dalem, A. P. (2022). CIPP evaluation model for vocational education: A critical review. Education Quarterly Reviews, 5(3), 1-8.
  • Stewart, C. J., & Cash, W. B. (1988). Interviewing: principles and practices. Dubuque: W.C. Brown Publishers.
  • Stufflebeam, D. L. (2003). The cıpp model for evaluation. T. Kellaghan, D. L. Stufflebeam, ve L. A. Wingate (Eds.), International handbook of educational evaluation (pp. 31-62). Boston: Kluwer Acadanic Publishers.
  • Tepecik, A. (2003). Sanat eğitimi ve görsel çevre. 7. Ulusal Sanat Sempozyumu Sanat ve Çevre. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, 162-171.

Sanat Eğitiminde CIPP Modeli: Öğretim Elemanları Görüşleri ile Aix-Marseille Üniversitesi Resim Öğretim Programının Değerlendirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 633 - 644, 29.09.2025
https://doi.org/10.30703/cije.1567443

Öz

Bu araştırma Fransa’daki Aix-Marseille Üniversitesi'nin lisans düzeyi resim öğretim programını öğretim elemanlarının görüşleri doğrultusunda CIPP (Context, Input, Process, Product) program değerlendirme modeli kullanarak incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada programın teorik ve pratik dengesi, öğrenci kazanımları ile uyumu, ders içeriğinin yeterliliği, fiziksel altyapı eksiklikleri ve teknoloji kullanımı ele alınmıştır. Çalışma grubu Aix-Marseille Üniversitesi'nde görev yapan 6 öğretim elemanından oluşmaktadır ve katılımcılar gönüllülük esasına göre seçilmiştir. Veriler 2015 yılının ilk yarısında yüz yüze görüşmeler yoluyla toplanmıştır. CIPP modeline uygun sorular kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi tekniklerinden yararlanılmış, çıkarılan kod ve kategoriler özenle sınıflandırılmıştır. Bulgular, öğrencilerin eleştirel düşünme ve yaratıcılığını geliştiren içeriklerin programda yer aldığını; ancak teknolojik donanım ve materyal eksikliklerinin öğrenci performansını olumsuz etkilediğini ortaya koymuştur. Bunun yanı sıra bireysel ve grup etkinliklerinin dengeli bir şekilde uygulanmasının öğrenci başarısını artırdığı vurgulanmıştır. Disiplinlerarası iş birliğinin artırılması ve teknolojik altyapının geliştirilmesi programın etkinliğini daha da yüksek bir seviyeye taşıyacaktır. Bu araştırma resim öğretim programlarının etkililiğini artırmak için önemli çıkarımlar ve gelecek çalışmalar için de öneriler sunmaktadır.

Etik Beyan

"Sanat Eğitiminde Cipp Modeli: Öğretim Elemanları Görüşleri ile Aix-Marseille Üniversitesi Resim Öğretim Programının Değerlendirilmesi” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış, karşılaşılacak tüm etik ihlallerde “Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi ve Editörünün” hiçbir sorumluluğunun olmadığı, tüm sorumluluğun Sorumlu Yazara ait olduğu ve bu çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğunu taahhüt ederim. Bu araştırma, yazarın “Fransa ve Türkiye’deki Lisans Düzeyi Resim Öğretim Programlarına Yönelik Öğretim Üyesi Görüşlerinin Karşılaştırılması” başlıklı doktora tezi kapsamında yer alan bazı verilerin gözden geçirilmesi ve makale formuna uygun şekilde düzenlenmesiyle oluşturulmuştur. Konuya ilişkin ayrıntılı bilgi için bkz. (Elmas, 2024). Makalenin dayandığı görüşme verileri, 2020 yılı öncesinde yapıldığı için söz konusu araştırmaya dair etik kurul kararı bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • MU. (2014). Aix-marseille université from http://www.univ-amu.fr.
  • ARWU. (2014). Academic ranking of world universities 2014. http://www.shanghai ranking.com sayfasından erişilmiştir.
  • Aslan, E., ve Karaaslan, S. (2016). Sanatta gerçekçilik kavramına savaş olgusu üzerinden bakmak. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(28), 45-63.
  • Aygören, F., & Er, K. O. (2018). Eğitim programlarını değerlendirmeye ait sınıflamalar. Turkish Studies Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(11), 269-296.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Bodur, N. C., Tuysuz, C., & Ugulu, I. (2022). Qualitative evaluation of the science curriculum applied in science and art centers (sacs) for gifted students in Turkey within the framework of the cıpp approach. Journal of Advanced Academics, 33(4), 604-635.
  • Budiman, C., Badrujaman, A., & Wahyuni, E. (2022). Evaluasi program bimbingan dan konseling bidang sosial dengan teknik contex, ınput, proses, produk (cıpp) di sekolah menengah kejuruan. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 10(2), 354-363.
  • Buyurgan, S. (2007). Eğitim fakülteleri resim-iş eğitimi ana bilim dalı ögrencilerinin aldıkları eğitim-öğretime yönelik görüş ve beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 657-677.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çaydere, O., & Akgün, N. (2023). Eğitimde yenilikçi teknolojilerin kullanımı ve çağdaş içerik tasarlama. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 439-451.
  • Çopur, E., Türkmenoğlu, M., Artut, P., & Bal, P. (2021). Stufflebeam’ın cıpp modeline göre ilkokul matematik dersi öğretim programını değerlendirme ölçeği. International Journal of Educational Spectrum, 3(2), 150-175.
  • Dubois , M. (2014). L'éducation nationale en chiffres. Paris: Ministère De l'Éducation Nationale.
  • Elmas, M. (2024). Fransa ve Türkiye’deki Lisans Düzeyi Resim Öğretim Programlarına Yönelik Öğretim Üyesi Görüşlerinin Karşılaştırılması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Eurydice. (2009). L'éducation artistique et culturelle à l’école en europe. Bürüksel: Eurydice.
  • Farthing, S. (2012). Sanatın tüm öyküsü. (G. Aldoğan ve F. Candil Çulcu, Çev.) İstanbul: Hayalperest.
  • Gürel, H. (2008). Fransa ve Türkiye'de okul öncesi eğitimin karşılaştırılması. Yüksel Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • INSEE. (2014). Institut national de la statistique et des études économiques from http://www.insee.fr/fr.
  • Kaplan, K., ve Demir, M. (2023). Türkçe dersi öğretim programı'nın (2019) bağlam-girdi-süreç-ürün (cıpp) modeli ile değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 770-785.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik.
  • Kerimoğlu, E. (2021). Sekizinci sınıf 2018 ingilizce dersi öğretim programının cipp modeline göre değerlendirilmesi: İstanbul örneği. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kreft, L. (2008). Sanat siyaset: kültür çağında sanat ve politika. (A. Artun, Çev.) İstanbul: İletişim. Le Système Éducatif. (2014). Ministère de l'éducation nationale de l'enseignement supérieur et de la recherche from http://www.education.gouv.fr.
  • Misra, P. K. (2014). The state of teacher education in france: a critique. Fondation Maison des Sciences de l'homme, 1-24.
  • MNJS. (2021). Ministère de l'éducation nationale et de la jeunesse from https://www.devenirenseignant.gouv.fr/cid142150/former-aux-metiers-du-professorat-et-de-l-education-au-21e-siecle.html.
  • Medeni, F. (2022). 4. sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim programının Stufflebeam'ın bağlam, girdi, süreç, ürün (CIPP) modeline göre değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Nevşehir.
  • Monnier, G. (1995). L’art et ses ınstitutions en france. Paris: Editions Gallimard.
  • Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (2018). Curriculum: Foundations, principles, and issues. Malaysia: Pearson Education Limited.
  • Picard, P., & Ria, L. (2011). Neopass@ction: A training tool for beginning teachers. P. Picard, L. Ria, L. Ria, ve P. Picard (Çev.) Beginning teachers: a challenge for educational systems (s. 119-130). Lyon: CIDREE Yearbook.
  • Poirrier, P. (2002). Les politiques culturelles en France. Paris: Documentation française.
  • Purvanto, S. (2022). Karate development management in yogyakarta: Evaluation study with the cıpp model. International Journal of Yoga, Physiotherapy and Physical Education, 7(4), 57-61.
  • Ratnaya, G., Indriaswuri, R., Widayanthi, D. G., Atmaja, I. P., & Dalem, A. P. (2022). CIPP evaluation model for vocational education: A critical review. Education Quarterly Reviews, 5(3), 1-8.
  • Stewart, C. J., & Cash, W. B. (1988). Interviewing: principles and practices. Dubuque: W.C. Brown Publishers.
  • Stufflebeam, D. L. (2003). The cıpp model for evaluation. T. Kellaghan, D. L. Stufflebeam, ve L. A. Wingate (Eds.), International handbook of educational evaluation (pp. 31-62). Boston: Kluwer Acadanic Publishers.
  • Tepecik, A. (2003). Sanat eğitimi ve görsel çevre. 7. Ulusal Sanat Sempozyumu Sanat ve Çevre. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, 162-171.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi, Sanat Eğitimi (Diğer), Yükseköğretimde Program Geliştirme ve Yeterlilikler
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Elmas 0000-0002-7385-2760

Osman Altıntaş 0009-0008-4691-6141

Erken Görünüm Tarihi 28 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2024
Kabul Tarihi 30 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Elmas, M., & Altıntaş, O. (2025). Sanat Eğitiminde CIPP Modeli: Öğretim Elemanları Görüşleri ile Aix-Marseille Üniversitesi Resim Öğretim Programının Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 14(3), 633-644. https://doi.org/10.30703/cije.1567443

e-ISSN: 2147-1606