Dilsiz takvim, her öğrencinin kendi özelliklerine göre kendi tasarladıkları takvimlerde kendisi için önemli olan tarihleri belirtmeleri esasına dayalıdır. Bu çalışmanın amacı, ilkokul üçüncü sınıflarla yapılan dilsiz takvim uygulamasının öğrencilerin zaman kavramını bilme ve kullanma düzeylerine etkisini incelemek ve dilsiz takvim uygulamasına ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Karma araştırma desenlerinden eş zamanlı gömülü desenin esas alındığı bu çalışmanın nitel kısmında eylem araştırması yöntemi, nicel kısmında tek gruplu ön test ve son test deneysel deseni kullanılmıştır. 2023-2024 Eğitim Öğretim yılında Şanlıurfa’da yer alan iki ayrı ilkokulun dört farklı üçüncü sınıfında 3 ay boyunca dilsiz takvim uygulanmıştır. Araştırmada ölçüt örnekleme yöntemi ile çalışma grubu belirlenmiştir. Okuma yazma sorunu olmayan, temel sayma işlemlerini yapabilen, zaman ölçme konusunda zorluk yaşayan ve uygulama yapmaya gönüllü sınıf öğretmenlerinin sınıfları seçilmiştir. Yapılan araştırma sonucunda dilsiz takvim uygulamasının öğrencilerin çok boyutlu gelişimine katkı sunması yanında onların yaşamlarındaki olaylar hakkında bilgi toplama ve topladığı bilgileri organize etme (sıralama, sunma) açılarından da olumlu yönde katkı sağladığı tespit edilmiştir.
The dumb calendar is based on the principle that each student indicates the dates that are important to him/her in the calendars they design according to their own characteristics. The aim of this study is to examine the effect of the mute calendar practice on students' knowledge and use of the concept of time and to determine teachers' views on the mute calendar practice. The action research method was used in the qualitative part of the study and a one-group pretest and posttest experimental design was used in the quantitative part of this study, which was based on simultaneous embedded design, one of the mixed research designs. In the 2023-2024 academic year, a dumb calendar was implemented for 3 months in four different third grades of two different primary schools in Şanlıurfa. The study group was determined by the criterion sampling method. The classrooms of classroom teachers who had no literacy problems, could perform basic counting operations, had difficulty in measuring time, and volunteered to implement the application were selected. As a result of the research, it was determined that the application of the dumb calendar contributed positively to the multidimensional development of students, as well as collecting information about the events in their lives and organizing (sorting and presenting) the information collected.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sınıf Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2024 |
| Kabul Tarihi | 6 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606