Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Harezmi Eğitim Modeli Hakkında Öğretmenlerin ve Fen Bilimleri Dersinde Bu Modelin Uygulanmasına Yönelik Öğrencilerin Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 2, 390 - 411

Öz

Günümüzde teknoloji geliştikçe ihtiyaçlar da çeşitlenmektedir. Ortaya çıkan bu ihtiyaçlar değişen müfredat, öğretim materyalleri ve farklı eğitim modelleriyle karşılanmaya çalışılmaktadır. Ülkemizde son yıllarda yaygınlaşan Harezmi Eğitim Modeli de bu sürecin bir sonucu olarak değerlendirilebilir. Buradan hareketle bu çalışmanın amacı, Harezmi Eğitim Modelini derslerinde uygulayan öğretmenlerin ve sosyo-bilimsel içerikli bazı fen konularının/kavramlarının öğretiminde bu modelden yararlanan öğrencilerin model hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim yılının birinci döneminde Batı Karadeniz Bölgesinde bir il merkezinde bulunan bir devlet ortaokulunun 5. ve 6. sınıflarında öğrenim gören 19 öğrenci ve bu eğitim öğretim yılında devlet okullarında çalışan 25 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, öğrenciler bazı fen kavramlarını eğlenerek, oynayarak ve çeşitli etkinlikler yaparak daha kolay anladıklarını ve birçok etkinliğe katıldıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca, sınıfta öğrendiklerini günlük hayatlarına daha verimli şekilde uyarladıklarını, etkinliklere katılmaktan keyif aldıklarını ve arkadaşlarıyla işbirliği yapmaktan mutlu olduklarını ifade etmişlerdir. Öğretmenler ise, öğrencilerin yaparak, yaşayarak uygulamalı eğitim aldıklarını ve bundan dolayı da tüm sınıflarda kullanılması gerektiğini belirtmişlerdir. Araştırmadan elde edilen bulguların Harezmi Eğitim Modeli’nin gelişimine katkı sağlayacağı düşünülmüş ve bu bağlamda çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akgündüz, D, Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul Aydın Universitesi, İstanbul.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Ceylan, Ö., Öğten, M., Tüfekçi, V., & Özsevimli-Yurttaş, M. (2020). Öğrencilerin Harezmi eğitim modeline yönelik metaforik algılarının belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(225), 227-251.
  • Coşkun-Keskin, S., Karaloğlu, İ., & Erdoğan, H. (2024). Harezmi eğitim modeli’nin uygulayıcıları olan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 259-311. https://doi.org/10.7822/omuefd.1285712
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Çakır, M., Bolat, E., & Dede, H. (2020). 2018 fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 336-353.
  • Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2018). Yenilenen sosyal bilgiler dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2018(11), 104-120.
  • Çimşir, S., Polat, R. D., Çaça, Ş., & Kocaman, H. (2022). Investigation of primary school 3rd grade students and parents’ views on the Harezmi education model. Journal of Literature Linguistics Education and Scientific Research, 1(1), 131-144.
  • Erdem, Ş. (2023). Harezmi eğitim modeli uygulanan okullardaki öğretmenlerin ve yöneticilerin modele yönelik görüşleri. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdem, Ş., & Eminoğlu-Küçüktepe, S. (2024). Harezmi eğitim modeli uygulanan okullardaki öğretmenlerin modele yönelik görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 60(60), 1-26. https://doi.org/ 10.15285/maruaebd.1498995
  • Fer, S. (2011). Öğretim tasarımı (2. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Göçen, A. (2022). Metaverse in the context of education. International Journal of Western Black Sea Social and Humanities Sciences, 6(1), 98-122. https://doi.org/10.46452/baksoder.1124844
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. Ankara: SETA, pp. 28.
  • Haridza, R., & Irving, K. E. (2017). The evolution of Indonesian and American science education curriculum: A comparison study. International Journal for Educational Studies, 9, 95-110. https://doi.org/10.2121/edu-ijes.v9i2.802.g765
  • Hays P. A. (2004). Case study research. In K. De Marrais & S. D. Lapan (Eds.) Foundations for research: Methods of inquiry in education and the social sciences (pp. 218- 234). LEA.
  • Kang, M., Heo, H., Jo, I., Shin, J., & Seo, J. (2010). Developing an educational performance indicator for new millennium students. Journal of Research on Technology in Education, 43(2), 157-170.
  • Kıvanç-Contuk, T.,& Atay, D. (2021). Harezmi eğitim modeli ile öğretmen meslek gelişimi. Uluslararası Öğretme, Eğitim ve Öğrenim Konferansı (TEL) Konferans Tutanakları, 1(1), 30-45.
  • Koçoğlu, E. (2018). Analysis of domain expert opinion aligns with the Harezmi education model pilot process in Turkey. Turkish Studies Educational Sciences, 13(19), 1187-1200. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14050
  • MEB. (2018). Harezmi eğitim modeli zihinden makineye bilgisayar bilimleri ve disiplinlerarası eğitim: 1. Pilot uygulama süreci raporu. 11 Haziran 2023 tarihinde http://img.eba.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • MEB. (2021). https://harezmi.meb.gov.tr/egitim/login/ adresinden 06.06.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB. (2022). https://harezmi.meb.gov.tr/egitim/my/ adresinden 26.05.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (4th Edition). Thousand Oaks, CA: SAGE Puplications Inc.
  • Seçer, T. (2021). Harezmi eğitim modelini uygulayan öğretmenlerin model hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tokmak, A. (2022). Harezmi eğitim modelinin sosyal bilgiler dersinde uygulanması. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tokmak, A. (2023). Harezmi eğitim modelinin problem çözme becerisinin geliştirilmesine etkisi. Millî Eğitim, 52 (Özel sayı), 437-456. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309222
  • Tokmak, A., Yılmaz, A., & Şeker, M. (2023). Using an alternative model in social studies course: Harezmi education model. Sakarya University Journal of Education, 13(2), 286-325. https://doi.org/10.19126/suje.1268001
  • Tokmak, A., Yilmaz, A., & Seker, M. (2022). The effect of the Harezmi education model on the computational thinking skills of secondary school students. Education Quarterly Reviews, 5(2): Current Education Research in Turkey, 526-541. https://doi.org/10.31014/aior.1993.05.04.641
  • Yavuz, N. (2023). Harezmi eğitim modeline ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Yavuz, O., Çalgıcı, G., Kayapınar E., Özer Akyüz, F. Y., Bozlar, B., & Özyürek, H., (2019). Harezmi eğitim modeli’nin özel yetenekli öğrencilerin özgünlük becerilerine etkisi. Harezmi Eğitim Festivali, İstanbul.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yin, R. K. (2002). Case study research design and methods (3rd Edition). London: Sage Publication.
  • Zeybek, A., Orhan, S. İ., & Aydın, A. (2024). The effect of the Harezmi education model on secondary school students’ science academic achievement. Education Quarterly Reviews, 7(2), 105-120. https://doi.org /10.31014/ aior. 1993.07.02.580

Investigation of Teachers’ Views About the Harezmi Education Model and Students’ Views Regarding Application of This Model in Teaching Some Science Concepts#

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 2, 390 - 411

Öz

Today, as technology develops, needs also diversify. These emerging needs are tried to be met with changing curricula, teaching materials, and different education models. The Harezmi Education Model, which has become widespread in our country in recent years, can be considered as a result of this process. Based on this, the aim of this study is to determine the views of teachers who apply the Harezmi Education Model in their classes and students who use this model in teaching some science subjects/concepts with socio-scientific content. The research was conducted with 19 students studying in the 5th and 6th grades of a public secondary school located in a provincial center in the Western Black Sea Region in the first semester of the 2022-2023 academic year and 25 teachers working in public schools this academic year. The data of the research was obtained using a semi-structured interview form. As a result of the analysis of the data, the students stated that they understood some science concepts more easily by having fun, playing, and doing various activities and that they participated in many activities. They also stated that they adapted what they learned in the classroom to their daily lives more efficiently, enjoyed participating in activities, and were happy to collaborate with their friends. Teachers stated that students received practical education by doing and experiencing, and therefore it should be used in all classes. It is thought that the findings obtained from this research will contribute to the development of the Harezmi Education Model and various suggestions were presented in this context.

Kaynakça

  • Akgündüz, D, Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul Aydın Universitesi, İstanbul.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Ceylan, Ö., Öğten, M., Tüfekçi, V., & Özsevimli-Yurttaş, M. (2020). Öğrencilerin Harezmi eğitim modeline yönelik metaforik algılarının belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(225), 227-251.
  • Coşkun-Keskin, S., Karaloğlu, İ., & Erdoğan, H. (2024). Harezmi eğitim modeli’nin uygulayıcıları olan öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(1), 259-311. https://doi.org/10.7822/omuefd.1285712
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd Edition). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Çakır, M., Bolat, E., & Dede, H. (2020). 2018 fen bilimleri dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 336-353.
  • Çelikkaya, T., & Kürümlüoğlu, M. (2018). Yenilenen sosyal bilgiler dersi öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2018(11), 104-120.
  • Çimşir, S., Polat, R. D., Çaça, Ş., & Kocaman, H. (2022). Investigation of primary school 3rd grade students and parents’ views on the Harezmi education model. Journal of Literature Linguistics Education and Scientific Research, 1(1), 131-144.
  • Erdem, Ş. (2023). Harezmi eğitim modeli uygulanan okullardaki öğretmenlerin ve yöneticilerin modele yönelik görüşleri. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdem, Ş., & Eminoğlu-Küçüktepe, S. (2024). Harezmi eğitim modeli uygulanan okullardaki öğretmenlerin modele yönelik görüşleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 60(60), 1-26. https://doi.org/ 10.15285/maruaebd.1498995
  • Fer, S. (2011). Öğretim tasarımı (2. Baskı), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Göçen, A. (2022). Metaverse in the context of education. International Journal of Western Black Sea Social and Humanities Sciences, 6(1), 98-122. https://doi.org/10.46452/baksoder.1124844
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • Hamarat, E. (2019). 21. yüzyıl becerileri odağında Türkiye’nin eğitim politikaları. Ankara: SETA, pp. 28.
  • Haridza, R., & Irving, K. E. (2017). The evolution of Indonesian and American science education curriculum: A comparison study. International Journal for Educational Studies, 9, 95-110. https://doi.org/10.2121/edu-ijes.v9i2.802.g765
  • Hays P. A. (2004). Case study research. In K. De Marrais & S. D. Lapan (Eds.) Foundations for research: Methods of inquiry in education and the social sciences (pp. 218- 234). LEA.
  • Kang, M., Heo, H., Jo, I., Shin, J., & Seo, J. (2010). Developing an educational performance indicator for new millennium students. Journal of Research on Technology in Education, 43(2), 157-170.
  • Kıvanç-Contuk, T.,& Atay, D. (2021). Harezmi eğitim modeli ile öğretmen meslek gelişimi. Uluslararası Öğretme, Eğitim ve Öğrenim Konferansı (TEL) Konferans Tutanakları, 1(1), 30-45.
  • Koçoğlu, E. (2018). Analysis of domain expert opinion aligns with the Harezmi education model pilot process in Turkey. Turkish Studies Educational Sciences, 13(19), 1187-1200. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14050
  • MEB. (2018). Harezmi eğitim modeli zihinden makineye bilgisayar bilimleri ve disiplinlerarası eğitim: 1. Pilot uygulama süreci raporu. 11 Haziran 2023 tarihinde http://img.eba.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • MEB. (2021). https://harezmi.meb.gov.tr/egitim/login/ adresinden 06.06.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB. (2022). https://harezmi.meb.gov.tr/egitim/my/ adresinden 26.05.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2020). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (4th Edition). Thousand Oaks, CA: SAGE Puplications Inc.
  • Seçer, T. (2021). Harezmi eğitim modelini uygulayan öğretmenlerin model hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tokmak, A. (2022). Harezmi eğitim modelinin sosyal bilgiler dersinde uygulanması. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tokmak, A. (2023). Harezmi eğitim modelinin problem çözme becerisinin geliştirilmesine etkisi. Millî Eğitim, 52 (Özel sayı), 437-456. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309222
  • Tokmak, A., Yılmaz, A., & Şeker, M. (2023). Using an alternative model in social studies course: Harezmi education model. Sakarya University Journal of Education, 13(2), 286-325. https://doi.org/10.19126/suje.1268001
  • Tokmak, A., Yilmaz, A., & Seker, M. (2022). The effect of the Harezmi education model on the computational thinking skills of secondary school students. Education Quarterly Reviews, 5(2): Current Education Research in Turkey, 526-541. https://doi.org/10.31014/aior.1993.05.04.641
  • Yavuz, N. (2023). Harezmi eğitim modeline ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi, Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Yavuz, O., Çalgıcı, G., Kayapınar E., Özer Akyüz, F. Y., Bozlar, B., & Özyürek, H., (2019). Harezmi eğitim modeli’nin özel yetenekli öğrencilerin özgünlük becerilerine etkisi. Harezmi Eğitim Festivali, İstanbul.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yin, R. K. (2002). Case study research design and methods (3rd Edition). London: Sage Publication.
  • Zeybek, A., Orhan, S. İ., & Aydın, A. (2024). The effect of the Harezmi education model on secondary school students’ science academic achievement. Education Quarterly Reviews, 7(2), 105-120. https://doi.org /10.31014/ aior. 1993.07.02.580
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşenur Zeybek 0009-0007-2601-1540

Sema İrem Orhan 0000-0002-4554-1439

Abdullah Aydın 0000-0003-2805-9314

Erken Görünüm Tarihi 19 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 27 Nisan 2024
Kabul Tarihi 23 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Zeybek, A., Orhan, S. İ., & Aydın, A. (2025). Harezmi Eğitim Modeli Hakkında Öğretmenlerin ve Fen Bilimleri Dersinde Bu Modelin Uygulanmasına Yönelik Öğrencilerin Görüşlerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 14(2), 390-411. https://doi.org/10.30703/cije.1474645

e-ISSN: 2147-1606