This study aimed to develop the "Parent Involvement in Home Literacy Activities (PI-HLA)" scale using an exploratory sequential design, one of the mixed-methods designs. The qualitative phase of the study involved obtaining the perspectives of 6 parents through a case study approach to explore the dimensions of the scale and identify potential items within these dimensions. The quantitative phase relied on a survey model to expand the findings from the qualitative phase. After interpreting the qualitative data, a pool of items was generated and presented to experts, resulting in a draft scale consisting of 38 items. A pilot study was conducted with 661 parents, and exploratory factor analysis (EFA) was performed, yielding a five-dimensional structure composed of 27 items. The five dimensions were named according to the categories derived from the qualitative data as follows: "communication with the teacher," "involvement in homework" "involvement in book reading activities," " involvement in various reading-writing activities," and "involvement in reading-writing activities with digital tools." The obtained structure was confirmed through confirmatory factor analysis (CFA), which indicated acceptable fit indices. Consequently, a valid and reliable scale was obtained for assessing parent involvement in home literacy activities.
Home literacy activities parent involvement parents primary school students scale development
“Ev Okuryazarlık Etkinliklerine Aile Katılımı (EOE-AK)” ölçeğinin geliştirilmesinin amaçlandığı bu çalışma karma yöntem desenlerinden keşfedici sıralı desenle yürütülmüştür. Durum çalışması olan nitel boyutta 6 ebeveynin görüşleri alınarak ölçek boyutları ve bu boyutlarda yer alabilecek maddelerin keşfedilmesi amaçlanmıştır. Nicel boyut tarama modelinde dayanmaktadır ve bu aşamada nitel boyutta elde edilen verilerin genişletilmesi hedeflenmiştir. Nitel verilerin yorumlanmasından sonra oluşturulan madde havuzu uzman görüşlerine sunulmuş ve 38 maddelik taslak ölçek için pilot uygulama yapılmıştır. Veriler 661 ebeveynden toplanarak açımlayıcı faktör analizi (AFA) yapılmış ve 27 maddeden oluşan beş boyutlu bir yapı elde edilmiştir. Beş boyut nitel verilerden elde edilen kategorilere uygun olarak “öğretmenle iletişim”, “ev ödevlerine katılım”, “kitap okuma etkinliklerine katılım”, “çeşitli okuma-yazma etkinliklerine katılım”, “dijital araçlarla okuma-yazma etkinliklerine katılım” şeklinde isimlendirilmiştir. Elde edilen yapının uygunluğu doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile sınanmıştır. DFA sonucunda elde edilen uyum indekslerinin kabul edilebilir ölçütlerde olduğu tespit edilmiştir. Sonuçta ev okuryazarlık etkinliklerine aile katılımını belirleyecek geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edilmiştir.
Ev okuryazarlık etkinlikleri aile katılımı ebeveyn ilkokul öğrencileri ölçek geliştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ölçek Geliştirme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 13 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606