Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Tasarladığı Dijital Öykülerin Niteliğinin Değerlendirilmesi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 197 - 210, 27.03.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1293794

Öz

Bu çalışmada, sınıf öğretmeni adayları tarafından ilkokul 4. sınıf fen bilimleri ünitelerine yönelik hazırlanan dijital öykülerin niteliğini değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinde Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı’nın son sınıfında okuyan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 10 öğretmen adayı (7 asıl ve 3 yedek) oluşturmuştur. İlkokul fen bilimleri öğretim programında 4. sınıf düzeyinde yedi ünite işlendiğinden, toplamda yedi farklı dijital öykü tasarlanması hedeflenmiş ve her bir katılımcının dijital öykülerini tasarlaması için bir ünite seçmesi planlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi desenine dayalı olarak, araştırmanın veri kaynağı öğretmen adaylarının tasarladığı dijital öykülerden oluşmuştur. Bu kapsamda öncelikle dijital öyküler hakkında öğretmen adaylarına verilmesi planlanan dört haftalık eğitimler gerçekleştirilmiştir. Ardından öğretmen adayları seçmiş oldukları fen bilimleri ünitelerine ait herhangi bir konu üzerinden kendi dijital öykülerini tasarlamışlardır. Tasarlanan yedi dijital öykü, Barrett (2006) tarafından geliştirilen ve on boyuttan oluşan dijital öykü değerlendirme rubriği vasıtasıyla analiz edilmiştir. Analiz sonuçları öğretmen adaylarının dijital öykü tasarlama boyutları açısından genellikle yeterli düzeyde tasarımlar yaptığını ve tüm katılımcıların toplamda 30 ve üstü puanlara ulaştıklarını göstermiştir. Bu sonuçlardan hareketle, öğretmen adaylarının tasarladığı dijital öykülerin ilkokul 4. sınıf fen bilimleri dersinde başvurulacak nitelikli bir ders aracı olarak kullanılabileceği belirtilebilir. Sonuçlar doğrultusunda ilkokul fen bilimleri dersinde teknoloji destekli bir materyal olarak tasarlanan dijital öykülerin kullanımı ve benzer tasarım araştırmalarıyla bu tür dijital öğrenme araçlarının geliştirilmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • Aydın, D., Sucu, A. ve Şenkal, Y. (2019). Sosyal ağlarda dijital hikâye anlatımı. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(53), 1-20.
  • Bağ, H. (2020). Eğitsel bir dijital oyun yardımıyla kavramsal anlama düzeylerinin, bilimsel düşünme alışkanlıklarının ve argümantasyon becerilerinin gelişiminin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Baim, S. A. (2015). Digital storytelling: Conveying the essence of a face-to-face lecture in an online learning environment. The Journal of Effective Teaching an Online Journal Devoted to Teaching Excellence, 15(1), 47-58.
  • Bakar, A., Tüzün, H. ve Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunu kullanımına ilişkin görüşleri: Sosyal Bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 27-37.
  • Barrett, H. (2006). Researching and evaluating digital storytelling as a deep learning tool. In Society for information technology and teacher education international conference (pp. 647-654). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Barrett, H. (2016). Electronic portfolios and digital storytelling for lifelong and life wide learning. Retrive from https://eportfoliohub.files.wordpress.com/2016/04/helen-barrett.pdf
  • Bozkurt, A. ve Cilavdaroğlu, A. K. (2011). Matematik ve Sınıf öğretmenlerinin teknolojiyi kullanma ve teknolojiyi derslerine entegre etme algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 859-870.
  • Dönmez Usta, N., Turan Güntepe, E, ve Durukan, Ü. G. (2020). Öğretmen adaylarının öğrenme ortamına Web 2.0 teknolojilerini entegre edebilme yeterliliği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 519-529.
  • Frazel, M. (2010). Digital storytelling: Guide for educators. Eugene (Estados Unidos): International Society for Technology in Education.
  • Göçen, G. (2014). Dijital öyküleme yönteminin öğrencilerin akademik başarı ile öğrenme ve ders çalışma stratejilerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Günüç, S. (2017). Eğitimde teknoloji entegrasyonunun kuramsal temelleri. Anı Yayıncılık.
  • Gyabak, K. and Godina, H. (2011). Digital storytelling in Bhutan: A qualitative examination of new media tools used to bridge the digital divide in a rural community school. Computers and Education, 57(4), 2236-2243.
  • Holotescu, C., Grosseck, G., and Danciu, E. (2014). Educational digital stories in 140 characters: Towards a typology of micro-blog storytelling in academic courses. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2301-2305. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.936
  • Hung, C. M., Hwang, G. J., and Huang, I. (2012). A project-based digital storytelling approach for improving students' learning motivation, problem-solving competence and learning achievement. Journal of Educational Technology and Society, 15(4), 368-379.
  • Idayani, A. (2019). The effectiveness of digital storytelling on students’ speaking ability. Lectura: Jurnal Pendidikan, 10(1), 33-46.
  • Karakaş, H. ve Doğan, A., (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta kullandıkları bilgi iletişim teknolojilerine yönelik olumsuz tutumları ve yaşadıkları sorunlar. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 629-652.
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Doktora Tezi], Anadolu Üniversitesi.
  • Kocaman-Karoğlu, A. (2014). Personal voices in higher education: A digital storytelling experience for pre-service tearchers. Education and Information Tecnologies, 1-16. http://dx.doi.org/10.1007/s10639-014-9373-1
  • Kocaman-Karoğlu, A. (2015). Öğretim sürecinde hikâye anlatmanın teknolojiyle değişen doğası: Dijital hikâye anlatımı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 89-106. https://doi.org/10.17943/etku.29277
  • Kocaman-Karoğlu, A. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji entegrasyonu: Dijital hikâye anlatımı üzerine öğretmen görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 175-205. http://dx.doi.org/10.17569/tojqi.87166
  • LaFrance, J. and Blizzard, J. (2013). Student Perceptions of Digital Storytelling as a Learning-Tool for Educational Leaders. International Journal of Educational Leadership Preparation, 8(2), 25-43.
  • Meadows, D. (2003). Digital storytelling: Research-based practice in new media. Visual Communication, 2(2), 189-193. https://doi.org/10.1177/1470357203002002004
  • MEB, (2018). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, MEB Yayınevi.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, Sage.
  • Özpınar, İ. (2017). Matematik öğretmeni adaylarının dijital öyküleme süreci ve dijital öykülerin öğretim ortamlarında kullanımına yönelik görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1189-1210. https://doi.org/10.14686/buefad.340057
  • Öztürk, E. ve Gökdaş, İ. (2020). Öğrenme-öğretme ortamlarına teknoloji entegrasyonu sürecinde ilkokul düzeyinde dijital materyallerin kullanım durumlarının incelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 9(1), 65-80.
  • Pamuk, S., Ülken, A. ve Dilek, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretimde Teknoloji Kullanım Yeterliliklerinin Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Kuramsal Perspektifinden İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438.
  • Polater, C. (2019). İlkokul dördüncü sınıfta dijital öykü yöntemiyle değerler eğitimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. In Society for Information Technology and Teacher Education International Conference (pp. 709-716).
  • Sancar Tokmak, H., Sürmeli, H., and Özgelen, S. (2014). Preservice Science Teachers' Perceptions of Their TPACK Development after Creating Digital Stories. International Journal of Environmental and Science Education, 9(3), 247-264. http://dx.doi.org/10.12973/ijese.2014.214a
  • Seferoğlu, S. S. (2015). Okullarda teknoloji kullanımı ve uygulamalar: Gözlemler, sorunlar ve çözüm önerileri. Artı Eğitim, 123, 90-91.
  • Shinas, V. H., and Wen, H. (2022). Preparing teacher candidates to implement digital storytelling. Computers and Education Open, 3, 100079.
  • Smeda, N., Dakich, E., and Sharda, N. (2014). The effectiveness of digital storytelling in the classrooms: a comprehensive study. Smart Learning Environments, 1, 1-21. http://dx.doi.org/10.1186/s40561-014-0006-3
  • Talan, T. (2019). Dijital öyküleme yöntemi ile ilgili yapılan çalışmalara sistematik bir bakış. 7. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu Tam Metin Kitabı, 692-709.
  • Tatlı, Z. ve Aksoy, D. A. (2017). Yabancı dil konuşma eğitiminde dijital öykü kullanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45(45), 137-152. https://doi.org/10.15285/maruaebd.271060
  • Torun, B. (2016). Ortaokul 6. sınıf hücre konusunda dijital öykü kullanımının öğrenci başarısı, tutumu ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Uslupehlivan, E., Kurtoğlu Erden, M. ve Cebesoy, Ü. B. (2017). Öğretmen adaylarının dijital öykü oluşturma deneyimleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(ERTE Özel Sayısı), 1-22.
  • Wang, S. and Zhan, H. (2010). Enhancing teaching and learning with digital storytelling. International Journal of Information and Communication Technology Education, 6(2), 76-87. http://dx.doi.org/10.4018/jicte.2010040107
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yoon, T. (2013). Are you digitized? Ways to provide motivation for ELLs using digital storytelling. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 2(1), 25-34. http://dx.doi.org/10.5861/ijrset.2012.204
  • Yüzer, T. V. ve Kılınç, A. G. H. (2015). Açık Öğrenme Sistemlerinde Dijital Öykülemeden Faydalanmak. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 243-250.

Evaluating the Quality of Digital Stories Designed by Primary School Teacher Candidates

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 197 - 210, 27.03.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1293794

Öz

This study aimed to evaluate the digital stories designed by pre-service primary school teachers for primary school 4th grade science units. The study group consisted of 10 pre-service teachers (7 original and 3 substitute) who were studying in the last year of a state university, Faculty of Education, Primary School Teacher Training Program, and volunteered to participate in the study. Since there are seven units in the primary school science curriculum at the 4th grade level, it was aimed to design seven different digital stories in total, and each participant was planned to choose a unit to design their digital stories. Based on the document analysis design, one of the qualitative research methods, the study relied on the digital stories designed by the pre-service teachers as the data source. First, pre-service teachers were exposed to 4-week training on design of digital stories. Then, the pre-service teachers designed their own digital stories based on any topic of the science units they chose. The seven digital stories were analyzed using the digital story evaluation rubric developed by Barrett (2006), consisting of ten dimensions. The results of the analysis showed that the pre-service teachers generally made adequate designs in terms of the dimensions of digital story design and that all participants reached a total score of 30 or above. Based on these results, it can be said that the digital stories designed by pre-service teachers can be used as a qualified teaching tool in a primary school 4th grade science course. In line with the results, it is recommended to use digital stories designed as technology-supported material in primary school science courses and to develop such digital learning tools through similar design studies.

Kaynakça

  • Aydın, D., Sucu, A. ve Şenkal, Y. (2019). Sosyal ağlarda dijital hikâye anlatımı. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(53), 1-20.
  • Bağ, H. (2020). Eğitsel bir dijital oyun yardımıyla kavramsal anlama düzeylerinin, bilimsel düşünme alışkanlıklarının ve argümantasyon becerilerinin gelişiminin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Baim, S. A. (2015). Digital storytelling: Conveying the essence of a face-to-face lecture in an online learning environment. The Journal of Effective Teaching an Online Journal Devoted to Teaching Excellence, 15(1), 47-58.
  • Bakar, A., Tüzün, H. ve Çağıltay, K. (2008). Öğrencilerin eğitsel bilgisayar oyunu kullanımına ilişkin görüşleri: Sosyal Bilgiler dersi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(35), 27-37.
  • Barrett, H. (2006). Researching and evaluating digital storytelling as a deep learning tool. In Society for information technology and teacher education international conference (pp. 647-654). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • Barrett, H. (2016). Electronic portfolios and digital storytelling for lifelong and life wide learning. Retrive from https://eportfoliohub.files.wordpress.com/2016/04/helen-barrett.pdf
  • Bozkurt, A. ve Cilavdaroğlu, A. K. (2011). Matematik ve Sınıf öğretmenlerinin teknolojiyi kullanma ve teknolojiyi derslerine entegre etme algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 859-870.
  • Dönmez Usta, N., Turan Güntepe, E, ve Durukan, Ü. G. (2020). Öğretmen adaylarının öğrenme ortamına Web 2.0 teknolojilerini entegre edebilme yeterliliği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 519-529.
  • Frazel, M. (2010). Digital storytelling: Guide for educators. Eugene (Estados Unidos): International Society for Technology in Education.
  • Göçen, G. (2014). Dijital öyküleme yönteminin öğrencilerin akademik başarı ile öğrenme ve ders çalışma stratejilerine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Günüç, S. (2017). Eğitimde teknoloji entegrasyonunun kuramsal temelleri. Anı Yayıncılık.
  • Gyabak, K. and Godina, H. (2011). Digital storytelling in Bhutan: A qualitative examination of new media tools used to bridge the digital divide in a rural community school. Computers and Education, 57(4), 2236-2243.
  • Holotescu, C., Grosseck, G., and Danciu, E. (2014). Educational digital stories in 140 characters: Towards a typology of micro-blog storytelling in academic courses. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2301-2305. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.936
  • Hung, C. M., Hwang, G. J., and Huang, I. (2012). A project-based digital storytelling approach for improving students' learning motivation, problem-solving competence and learning achievement. Journal of Educational Technology and Society, 15(4), 368-379.
  • Idayani, A. (2019). The effectiveness of digital storytelling on students’ speaking ability. Lectura: Jurnal Pendidikan, 10(1), 33-46.
  • Karakaş, H. ve Doğan, A., (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıfta kullandıkları bilgi iletişim teknolojilerine yönelik olumsuz tutumları ve yaşadıkları sorunlar. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(1), 629-652.
  • Karakoyun, F. (2014). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. [Yayınlanmamış Doktora Tezi], Anadolu Üniversitesi.
  • Kocaman-Karoğlu, A. (2014). Personal voices in higher education: A digital storytelling experience for pre-service tearchers. Education and Information Tecnologies, 1-16. http://dx.doi.org/10.1007/s10639-014-9373-1
  • Kocaman-Karoğlu, A. (2015). Öğretim sürecinde hikâye anlatmanın teknolojiyle değişen doğası: Dijital hikâye anlatımı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(2), 89-106. https://doi.org/10.17943/etku.29277
  • Kocaman-Karoğlu, A. (2016). Okul öncesi eğitimde teknoloji entegrasyonu: Dijital hikâye anlatımı üzerine öğretmen görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(1), 175-205. http://dx.doi.org/10.17569/tojqi.87166
  • LaFrance, J. and Blizzard, J. (2013). Student Perceptions of Digital Storytelling as a Learning-Tool for Educational Leaders. International Journal of Educational Leadership Preparation, 8(2), 25-43.
  • Meadows, D. (2003). Digital storytelling: Research-based practice in new media. Visual Communication, 2(2), 189-193. https://doi.org/10.1177/1470357203002002004
  • MEB, (2018). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, MEB Yayınevi.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks, Sage.
  • Özpınar, İ. (2017). Matematik öğretmeni adaylarının dijital öyküleme süreci ve dijital öykülerin öğretim ortamlarında kullanımına yönelik görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3), 1189-1210. https://doi.org/10.14686/buefad.340057
  • Öztürk, E. ve Gökdaş, İ. (2020). Öğrenme-öğretme ortamlarına teknoloji entegrasyonu sürecinde ilkokul düzeyinde dijital materyallerin kullanım durumlarının incelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 9(1), 65-80.
  • Pamuk, S., Ülken, A. ve Dilek, N. (2012). Öğretmen Adaylarının Öğretimde Teknoloji Kullanım Yeterliliklerinin Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi Kuramsal Perspektifinden İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(17), 415-438.
  • Polater, C. (2019). İlkokul dördüncü sınıfta dijital öykü yöntemiyle değerler eğitimi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. In Society for Information Technology and Teacher Education International Conference (pp. 709-716).
  • Sancar Tokmak, H., Sürmeli, H., and Özgelen, S. (2014). Preservice Science Teachers' Perceptions of Their TPACK Development after Creating Digital Stories. International Journal of Environmental and Science Education, 9(3), 247-264. http://dx.doi.org/10.12973/ijese.2014.214a
  • Seferoğlu, S. S. (2015). Okullarda teknoloji kullanımı ve uygulamalar: Gözlemler, sorunlar ve çözüm önerileri. Artı Eğitim, 123, 90-91.
  • Shinas, V. H., and Wen, H. (2022). Preparing teacher candidates to implement digital storytelling. Computers and Education Open, 3, 100079.
  • Smeda, N., Dakich, E., and Sharda, N. (2014). The effectiveness of digital storytelling in the classrooms: a comprehensive study. Smart Learning Environments, 1, 1-21. http://dx.doi.org/10.1186/s40561-014-0006-3
  • Talan, T. (2019). Dijital öyküleme yöntemi ile ilgili yapılan çalışmalara sistematik bir bakış. 7. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu Tam Metin Kitabı, 692-709.
  • Tatlı, Z. ve Aksoy, D. A. (2017). Yabancı dil konuşma eğitiminde dijital öykü kullanımı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 45(45), 137-152. https://doi.org/10.15285/maruaebd.271060
  • Torun, B. (2016). Ortaokul 6. sınıf hücre konusunda dijital öykü kullanımının öğrenci başarısı, tutumu ve bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Uslupehlivan, E., Kurtoğlu Erden, M. ve Cebesoy, Ü. B. (2017). Öğretmen adaylarının dijital öykü oluşturma deneyimleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(ERTE Özel Sayısı), 1-22.
  • Wang, S. and Zhan, H. (2010). Enhancing teaching and learning with digital storytelling. International Journal of Information and Communication Technology Education, 6(2), 76-87. http://dx.doi.org/10.4018/jicte.2010040107
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yoon, T. (2013). Are you digitized? Ways to provide motivation for ELLs using digital storytelling. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 2(1), 25-34. http://dx.doi.org/10.5861/ijrset.2012.204
  • Yüzer, T. V. ve Kılınç, A. G. H. (2015). Açık Öğrenme Sistemlerinde Dijital Öykülemeden Faydalanmak. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 243-250.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Edanur Mazı 0000-0002-6174-1916

Hasan Bağ 0000-0002-6392-6834

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mazı, E., & Bağ, H. (2024). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Tasarladığı Dijital Öykülerin Niteliğinin Değerlendirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(1), 197-210. https://doi.org/10.30703/cije.1293794

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551