Writing skill is one of the most important indicators of success in primary school. Students who have dysgraphia fall behind their peers in writing despite receiving adequate education and cannot write automatically. Therefore, if the problems experienced by students with dysgraphia in writing are not intervened, problems arise that will affect all educational processes. The aim of the study was to improve the writing skills of a primary school fourth grade student who had difficulty in writing and to ensure legibility in his writing. For this purpose, an action research design was used. The research was carried out with a student who was diagnosed with dysgraphia (disability in writing) under the title of specific learning disability. This student was observed during the writing activities and his writing samples were examined. In this context, an action plan was prepared, and the study was completed after a ten-week process which was four times a week, in line with the current plan. In order to determine the legibility of the pre-test and post-test writing samples, the Multidimensional Legibility Scale adapted to vertical basic writing was used. In addition, the student's writing samples were analyzed. The results indicated that the application was successful, and the student's writing reached a legible level. The study showed that with the right application process, the writing of students with dysgraphia can be improved.
Dysgraphia writing disability action research writing learning disabilities
Yazma becerisi ilkokulda başarının en önemli göstergelerinden biridir. Disgrafili öğrenciler, yeterli düzeyde eğitim almalarına rağmen yazmada akranlarından geri kalmakta ve otomatik bir şekilde yazamamaktadır. Dolayısıyla disgrafili öğrencilerin yazmada yaşadığı sorunlara müdahalede bulunulmazsa tüm eğitim süreçlerini etkileyecek sorunlar ortaya çıkmaktadır. Araştırmanın amacı, yazmada güçlük yaşayan bir ilkokul dördüncü sınıf öğrencisinin yazma becerilerini geliştirerek yazısında okunaklılığın sağlanmasıdır. Bu amaç doğrultusunda eylem araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırma, özgül öğrenme güçlüğü başlığı altında disgrafili (yazma güçlüğü) olduğu tanılanmış bir öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu öğrenci yazma çalışmaları sırasında gözlemlenmiş ve yazı örnekleri incelenmiştir. Bu doğrultuda eylem planı hazırlanmış ve mevcut plan doğrultusunda çalışma haftada dört kez olmak üzere on haftalık bir sürecin ardından tamamlanmıştır. Ön test ve son test yazma örneklerindeki okunaklılığın belirlenmesi için Çok Boyutlu Okunaklılık Ölçeği’nin dik temel yazıya uyarlanmış hâli kullanılmıştır. Ayrıca öğrencinin yazı örnekleri analiz edilmiştir. Sonuç olarak gerçekleştirilen uygulamanın başarılı olduğu ve öğrencinin yazısının okunaklı bir düzeye ulaştığı görülmüştür. Yapılan araştırma, doğru bir uygulama süreci ile disgrafili öğrencilerin yazısının iyileştirilebileceğini göstermektedir.
Disgrafi yazma güçlüğü eylem araştırması yazma öğrenme güçlüğü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023Cilt: 12 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606