Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Social Studies Teachers About The Use of Web 2.0 Tools in Distance Education Process

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 4, 817 - 829, 30.12.2022
https://doi.org/10.30703/cije.1165807

Öz

This study aimed to determine the opinions of social studies teachers about web 2.0 tools, which have become widespread with the transition to distance education due to the Covid-19 pandemic. A case study design, which is one of the qualitative research designs, was employed in this study. The study group of the research consists of 20 volunteer social studies teachers who are working in public secondary schools affiliated to the Ministry of National Education in the 2021-2022 academic year. The data of the research were collected through an open-ended form prepared on Google Forms. The data obtained in the research were analyzed using content analysis technique. Based on the findings obtained from this study, it was concluded that the teachers agreed upon the fact teaching the subjects containing abstract concepts would be more efficient and more permanent learning would be realized if supported by web technologies. In line with the opinions of the teachers, they stated that they believe that the distance education process is good for individuals with access to technology, but inefficient for students who do not have the same opportunities. On the other hand, examining the level of teachers' knowledge and use of web 2.0 tools, it was revealed that teachers working in the eastern provinces in terms of the province/district of service spent the distance education process more inefficiently compared to the western provinces in terms of the goals expected to be gained by the students. Findings showed that the participants mainly found web 2.0 tools useful in terms of developing digital literacy skills, as one of the 21st century skills.

Kaynakça

  • Alkan, C. (2019). Eğitim teknolojisi . Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES) , 7(1) , 339-344. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000403
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). Science teachers' views on distance education in the COVID-19 pandemic process. Turkish Studies, 15(4), 109-129. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Başaran, İ. E. (1978). Eğitime Giriş. Ankara: Bimaş Matbaa.
  • Başaran, M. , Doğan, E. , Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2) , 368-397. eISSN 26199351
  • Çilek, A., Uçan, A., & Ermiş, M. (2021). Pandemi sürecinde sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 13(49), 308-323. DOI: 10.47477/ubed.971232
  • Elmas, R. & Geban, Ö. (2012). 21.yüzyıl öğretmenleri web 2.0 araçları. International Online Journal Of Educational Sciences, 4(1), 243-254. https://www.researchgate.net/
  • Ersoy, F. (2021). Teknoloji kavramının tarihçesi ve eğitimdeki kullanımı. R. Sever ve E. Koçoğlu (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı içinde (s. 19-34). Ankara: Pegem.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yay.
  • Gündüzalp, C. (2021). Web 2.0 araçları ile zenginleştirilmiş çevrimiçi öğrenmenin öğrencilerin üst bilişsel ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(3), 1158-1177.
  • İnanoğlu, A. (2019) Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim bilişim ağı’nı (Eba) kullanmak: nasıl ve ne kapsamda? (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karakuş, N. & Er, Z. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının web 2.0 araçlarının kullanımıyla ilgili görüşleri . IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9) , 177-197. DOI: 10.21733/ibad.837184
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem.
  • Kaya, B.(2008). Sosyal bilgiler dersinde teknoloji kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (3) , 189-205. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6746/90708
  • Kılınç E, Başer E, Kılınç S, Kaya, M, Er Türküresin, H & Kesten A. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde teknoloji kullanımı öz - yeterlik ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Studies 11(14), 411 - 424.
  • Kırımlı, H. & Demirezen, S. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin web 2.0 teknolojilerine yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62) , 527-558. DOI: 10.21764/maeuefd.1024814
  • Korucu, A. T. & Karalar, H. (2017). Sınıf öğretmenliği öğretim elemanlarının web 2.0 araçlarına yönelik görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2) , 456-474. DOI: https://doi.org/10.24315/trkefd.304255
  • Kurt, K., Kandemir, M. A., & Çelik, Y. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri . Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1) , 88-103.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar) http://mufredat.meb.gov.tr/.
  • Mutlu, N. , Bayram, B. & Taçyıldız, Y. (2020). Sosyal bilgiler öğretiminde öğretim teknolojisi kullanımı ile ilgili tezlerin incelenmesi . Asya Studies-Academic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar, Year: 4, Number: Special Issue (Özel Sayı) , 29-38. DOI: https://doi.org/10.31455/asya.809674
  • NCSS. (1993). The Social Studies Professional. Washington DC: National National Council for the Social Studies.
  • Özerbaş M., & Mart, Ö. (2017). İngilizce öğretmen adaylarının web 2.0 kullanımına ilişkin görüş ve kullanım düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1152 - 1167.
  • Özpay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Ines Journal, 2(5), 376-394
  • Şad, S. N., & Nalçacı, Ö. İ. (2015). Öğretmen adaylarının eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmaya ilişkin yeterlilik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 177-197.
  • Taş, M., & Düz, İ. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(20), 180-188.
  • Yerli, M. (2018) Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim bilişim ağı (Eba) uygulamasının öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Yeşiltaş, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde interaktif ortam ve bilgisayar kullanımı. R. Sever ve E. Koçoğlu (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı içinde (s. 103-127). Ankara: Pegem.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Uzaktan Eğitim Sürecinde Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarının Kullanımına İlişkin Görüşleri

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 4, 817 - 829, 30.12.2022
https://doi.org/10.30703/cije.1165807

Öz

Bu araştırmada, Covid-19 pandemisi nedeniyle uzaktan eğitime geçiş ile birlikte kullanımı yaygınlaşan Web 2.0 araçları hakkında sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında MEB’e bağlı devlet ortaokullarında görev yapmakta olan gönüllü 20 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Google Forms üzerinde hazırlanan açık uçlu bir form aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Bu araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde öğretmenlerin soyut kavramlar içeren konuların öğretiminin web teknolojileri ile desteklenildiği takdirde daha fazla verim alınacağı, daha kalıcı öğrenmelerin gerçekleşeceği konusunda hemfikir oldukları görülmektedir. Öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda uzaktan eğitim sürecinin teknolojiye erişimi olan bireyler için iyi geçtiği fakat aynı imkanlara sahip olmayan öğrenciler için verimsiz geçtiği kanısında olduklarını belirtmişlerdir. Katılımcıların ağırlıklı olarak Web 2.0 araçlarını 21.yy. becerilerinden olan dijital okuryazarlık becerisinin geliştirmesi bağlamında faydalı buldukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonunda elde edilen bulgulardan ulaşılan hareketle önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Alkan, C. (2019). Eğitim teknolojisi . Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES) , 7(1) , 339-344. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000403
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). Science teachers' views on distance education in the COVID-19 pandemic process. Turkish Studies, 15(4), 109-129. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43502
  • Başaran, İ. E. (1978). Eğitime Giriş. Ankara: Bimaş Matbaa.
  • Başaran, M. , Doğan, E. , Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2) , 368-397. eISSN 26199351
  • Çilek, A., Uçan, A., & Ermiş, M. (2021). Pandemi sürecinde sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, 13(49), 308-323. DOI: 10.47477/ubed.971232
  • Elmas, R. & Geban, Ö. (2012). 21.yüzyıl öğretmenleri web 2.0 araçları. International Online Journal Of Educational Sciences, 4(1), 243-254. https://www.researchgate.net/
  • Ersoy, F. (2021). Teknoloji kavramının tarihçesi ve eğitimdeki kullanımı. R. Sever ve E. Koçoğlu (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı içinde (s. 19-34). Ankara: Pegem.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yay.
  • Gündüzalp, C. (2021). Web 2.0 araçları ile zenginleştirilmiş çevrimiçi öğrenmenin öğrencilerin üst bilişsel ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(3), 1158-1177.
  • İnanoğlu, A. (2019) Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim bilişim ağı’nı (Eba) kullanmak: nasıl ve ne kapsamda? (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karakuş, N. & Er, Z. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının web 2.0 araçlarının kullanımıyla ilgili görüşleri . IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9) , 177-197. DOI: 10.21733/ibad.837184
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem.
  • Kaya, B.(2008). Sosyal bilgiler dersinde teknoloji kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (3) , 189-205. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6746/90708
  • Kılınç E, Başer E, Kılınç S, Kaya, M, Er Türküresin, H & Kesten A. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde teknoloji kullanımı öz - yeterlik ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Studies 11(14), 411 - 424.
  • Kırımlı, H. & Demirezen, S. (2022). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin web 2.0 teknolojilerine yönelik görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (62) , 527-558. DOI: 10.21764/maeuefd.1024814
  • Korucu, A. T. & Karalar, H. (2017). Sınıf öğretmenliği öğretim elemanlarının web 2.0 araçlarına yönelik görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2) , 456-474. DOI: https://doi.org/10.24315/trkefd.304255
  • Kurt, K., Kandemir, M. A., & Çelik, Y. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri . Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1) , 88-103.
  • MEB. (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı. (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar) http://mufredat.meb.gov.tr/.
  • Mutlu, N. , Bayram, B. & Taçyıldız, Y. (2020). Sosyal bilgiler öğretiminde öğretim teknolojisi kullanımı ile ilgili tezlerin incelenmesi . Asya Studies-Academic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar, Year: 4, Number: Special Issue (Özel Sayı) , 29-38. DOI: https://doi.org/10.31455/asya.809674
  • NCSS. (1993). The Social Studies Professional. Washington DC: National National Council for the Social Studies.
  • Özerbaş M., & Mart, Ö. (2017). İngilizce öğretmen adaylarının web 2.0 kullanımına ilişkin görüş ve kullanım düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1152 - 1167.
  • Özpay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Ines Journal, 2(5), 376-394
  • Şad, S. N., & Nalçacı, Ö. İ. (2015). Öğretmen adaylarının eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanmaya ilişkin yeterlilik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 177-197.
  • Taş, M., & Düz, İ. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(20), 180-188.
  • Yerli, M. (2018) Sosyal bilgiler öğretiminde eğitim bilişim ağı (Eba) uygulamasının öğrencilerin akademik başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.
  • Yeşiltaş, E. (2021). Sosyal bilgiler öğretiminde interaktif ortam ve bilgisayar kullanımı. R. Sever ve E. Koçoğlu (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eğitim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı içinde (s. 103-127). Ankara: Pegem.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ömer Yıldırım 0000-0001-5979-7913

Canan Tanrıkulu 0000-0002-0933-7633

Selman Ablak 0000-0001-8538-1292

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yıldırım, Ö., Tanrıkulu, C., & Ablak, S. (2022). Uzaktan Eğitim Sürecinde Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Web 2.0 Araçlarının Kullanımına İlişkin Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 11(4), 817-829. https://doi.org/10.30703/cije.1165807

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551