Öğretmenlik mesleği yükselen beklentiler, hesap
verebilirlik ve sistemsel ikilemeler doğrultusunda stres, tükenmişlik vb.
negatif duygular ile daha fazla karşı karşıya kalmaktadır. Fakat, taşıdığı
anlam ve misyon açısından bakıldığında öğretmenliğin yüksek motivasyon gücüne
sahip mesleklerin başında gelmesi beklenmektedir. Öğretmenlerin bu nedenle
psikolojik iyi oluşlarının, anlam seviyelerinin ve psikolojik sermayelerinin
irdelenmesi önem arz etmektedir. Bu açıdan, çalışmanın amacı öğretmenlerin
“hayat anlamı, psikolojik sermaye algıları ve cinsiyet değişkeninin psikolojik
iyi oluşları üzerindeki etkisini” incelemektir. Bu kapsamda öğretmenlerin
psikolojik sermaye algıları, hayatın anlamı, cinsiyet ve psikolojik iyi
oluşları arasındaki korelasyon incelenmiş ve öğretmenlerin hayat anlamı,
psikolojik sermaye ve cinsiyet değişkenlerinin psikolojik iyi oluşlarını
yordama gücü hiyerarşik regresyon ile analiz edilmiştir. Verilerin
toplanmasında yaş, cinsiyet vb. olmak üzere katılımcıların demografik
bilgilerini belirlemeye yönelik Kişisel Form, çalışma amacına ilişkin Yaşam
Anlamı Ölçeği, Psikolojik Sermaye Ölçeği ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği dağıtılmıştır.
Çalışmadaki veri toplama sürecine uygun örneklem ile seçilen 241 öğretmen
katılmıştır. Korelâsyon analizi sonuçlarına göre çalışanların cinsiyet, bazı psikolojik
sermaye ve hayat anlam boyutları, psikolojik iyi oluşları arasında değişen
oranlarda anlamlı bir ilişkinin var olduğunu görülmektedir. Hiyerarşik
regresyon sonuçlarına bakıldığında hayatın anlamı boyutlarından mevcut anlamın, psikolojik sermaye
boyutlarından öz yeterlilik, iyimserliğin
ve bağımsız değişkenlerden cinsiyetin
öğretmenlerin psikolojik iyi oluşlarını
pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı şekilde yordadığı bulunmuştur.
Psikolojik Sermaye Psikolojik İyi Oluş Yaşam Anlamı Öğretmenler Cinsiyet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606