The main purpose of this study was to analyze preschool teachers’ knowledge level about
special education related terms such as early intervention and inclusion, and their
educational adaptation practices in the classrooms. The participants were 7 preschool
teachers in the ages of 24 to 36 with at least 2 years of teaching experience. They were chosen
by using purposeful sampling model from the preschools in the city of Ankara. The data
was collected through interviews with these teachers. This exploratory study employed a
qualitative design, using semi-structured conversational interviews to gather rich data. A
qualitative content analysis method was used to investigate certain issues or themes in
detail concerning inclusive practices. Results revealed that majority of the teachers who
participated in this study, explained the practice of inclusion as placing both typically
developing children and children with special needs in the same setting and their
interaction with each other. In terms of early intervention, it was seen that participant
teachers only focused on the diagnosis of the children with special needs part of the early
intervention concept. An interesting finding in this study was that two of the participant
teachers honestly stated that they had very limited or almost had no idea about educational
adaptation practices.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin erken müdahale ve kaynaştırma gibi kavramlar hakkındaki bilgi düzeyleri ve sınıflarında yapmış oldukları öğretimsel uyarlamaların öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda incelenmesidir. Katılımcı grubunu, 24 ile 36 yaş aralığındaki ve en az 2 yıllık öğretmenlik deneyimine sahip, 7 okul öncesi eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri bu öğretmenlerden görüş alınarak oluşturulmuştur. Verileri elde etmek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler araştırmacılar tarafından içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular a göre, kaynaştırma uygulamalarına yönelik olarak, araştırmaya katılan öğretmenlerin büyük bir kısmı kaynaştırma uygulamalarını yetersizliğe sahip çocukların, yetersizliğe sahip olmayan akranlarıyla aynı ortamda yer almaları ve onlarla etkileşime girmeleri olarak ifade etmişlerdir. Erken müdahale kavramına yönelik olarak, öğretmenlerin yalnızca erken müdahalenin özel gereksinimli çocuğu tanılama boyutuna yönelik görüş bildirdikleri saptanmıştır. Araştırmada dikkat çeken bir diğer bulgu da görüşme yapılan öğretmenlerden ikisinin öğretimsel uyarlamalar ile ilgili pek fazla bilgilerinin ya da fikirlerinin olmadığını ifade etmeleridir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013Cilt: 2 Sayı: 4 |
e-ISSN: 2147-1606