The development in early childhood is the most important and critical stage in life.
This stage underlies the grounds of the developments in the future. In this period one of the
most important variable is the game. Games are not such activities that are just practiced at
home or at school. Especially, games should constantly be played besides the education
provided at schools. In the majority of the studies, these two areas are taken as the bases,
and the other developmental areas are considered to be influenced by them. Similarly, the
psychomotor skills and their development are taken as the bases for this study. The scope of
the study is the third grade students at the age of nine in the primary schools in the city
centre of Erzincan within the academic year 2007-2008. The specific scope of the study is
determined via the method of group exemplification; the specific scope is composed of the
third graders (at the age of nine) in MelikĢah Ġlköğretim Okulu, Vali Recep Yazıcıoğlu
Ġlköğretim Okulu and Ziya Gökalp Ġlköğretim Okulu within the academic year 2007–2008.
In the study, the model with pre-test and post-test control group is used. Both in the pretest
and post-test, motor performance test, which is generated by Morris, Atwater,
Williams and Wilmore in1980 in order to test rough motor skills of the children at the ages
of 3-10 , and which is practiced by Sevimay in 1986 on the 205 children at the ages of 3-6,
is used to test motor performances of the children; therefore, throwing, grasping, jumping,
running and stopping skills are measured. In the study, the experimental group played
games which are thought to improve the rough and delicate motor skills under the care and
with the help of their own teacher or a teacher of Physical Education course during fourteen
weeks with two-hour–seances. According to the results of the study, there haven't been
encountered any significant differences in the results of the pretest in which the skills of
people in experimental and control groups are measured; by means of the posttest results, it is ascertained that there have usually been improvements in the other skills, except stopping
skill, in the sexist and nonsexist comparisons
Çocukluk dönemindeki geliĢim, insan hayatının en önemli ve hassas dönemidir. Bu
dönem gelecek yıllardaki geliĢmenin temelini oluĢturur. Bu kritik dönemin en önemli
değiĢkenlerinden biri de oyundur. Oyun sadece evde veya sokakta çocukların yaptıkları bir
etkinlik de değildir. Özellikle okullarda verilen eğitimin yanında oyunun da sürekli olarak
oynatılması gerekmektedir. Oyunun, tüm geliĢim alanlarının yanı sıra motor ve bedensel
geliĢimdeki yeri çok daha önemlidir. Yapılan bu çalıĢmada da temele motor beceriler ve
geliĢimi alınmıĢtır. AraĢtırmanın evrenini 2007–2008 eğitim-öğretim yılında Erzincan il
merkezindeki ilköğretim ilk kademe 3. sınıf (dokuz yaĢ) çocukları oluĢturmaktadır.
AraĢtırmanın örneklemi grup örnekleme türü ile seçilmiĢ olup; 2007–2008 eğitim-öğretim
yılı Erzincan Ġli MelikĢah Ġlköğretim Okulu, Vali Recep Yazıcıoğlu Ġlköğretim Okulu ile
Ziya Gökalp Ġlköğretim Okullarının 3. sınıf (9 yaĢ) öğrencileri oluĢturmaktadır.
AraĢtırmada öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılmıĢtır. Öntest ve sontestde
çocuklara motor performanslarını ölçmek amacıyla Morris, Atwater, Williams ve
Wilmore’un 1980 yılında 3-10 yaĢlarındaki çocukların kaba motor yeteneklerini ölçmek
üzere geliĢtirdikleri ve 1986 yılında Sevimay’ın 3-6 yaĢlarında 205 çocuk üzerinde
uyguladığı motor performans testi uygulanmıĢ olup, çocukların atma, tutma, sıçrama,
koĢma, durma, becerileri ölçülmüĢtür. ÇalıĢmada deney grubuna 14 hafta boyunca 2 saatlik
seanslarla beden eğitimi öğretmeninin veya dersin öğretmeninin gözetiminde ve yardımıyla
ince ve kaba motor becerilerini geliĢtireceği düĢünülen oyunlar oynatılmıĢtır. AraĢtırmanın
sonuçlarına göre deney ve kontrol gruplarının ölçülen becerilerinin öntest sonuçlarında
anlamlı farklılıklara rastlanmamıĢ olup; sontest sonuçlarında hem cinsiyet ayrımı olmadan
yapılan karĢılaĢtırmalarda hem de cinsiyet ayrımı yapılarak yapılan karĢılaĢtırmalarda
durma becerisi hariç diğer becerilerde genellikle geliĢmelerin olduğu tespit edilmiĢtir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012Cilt: 1 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606