Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Attitude Toward Violence and School Bullying

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 1, 63 - 71, 30.03.2012

Öz

It‟s known that as a social being human beings need to live together with other people. This situation that some people can easily achieve can not be possible for others and violence experienced more intensively by society. The concept of attitude toward violence and bullying at school and the relationship between these concepts was presented in the present study. By this way, it was aimed to present knowledge about bullying at school that has been a serious problem at schools in recent years and the variables related it and it was aimed to provide related literature support to researchers and practitioners worked on intervention strategies.

Kaynakça

  • Alikaşifoğlu, M., Ercan, O. (2007). Çocuk Çağında Zorbalık/Kabadayılık Davranışları: Hekimler Açısından Anlamı-Derleme. Türk Pediatri Arşivi, 42 (1).
  • Ayan: (2007). Aile İçinde Şiddete Uğrayan Çocukların Saldırganlık Eğilimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8.
  • Ayas, T. (2008). Zorbalığı Önlemede Tüm Okul Yaklaşımına Dayalı Bir Programın Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, Ankara.
  • Bacanlı, H. (1999). Sosyal Beceri Eğitimi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş M. (2005). “Şiddete Yönelik Tutumların Özyeterlik, Medya, Şiddete Yönelik İnanç, Arkadaş Grubu ve Okula Bağlılık Duygusu İle İlişkisi.” XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Muğla.
  • Besag, V. (1995). Bullies and Victims İn Schools. Open University Pres. Philadelpia.
  • Çetin, H. (2004). Öğrenci Ergenlerin Şiddet Yönelik Tutumları; Yaş ve Cinsiyete Göre Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı , Ankara.
  • Çetinkaya:, Nur, N., Ayvaz, A., Özdemir, D., Kavakcı, Ö. (2009). Sosyoekonomik Durumu Farklı Üç İlköğretim Okulu Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Depresyon ve Benlik Saygısı Düzeyiyle İlişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 10, 151-158.
  • Elmacı, F. (2009). Çocukların Korunması ve Refahlarının Arttırılmasında Okulun Rolü: İngiltere Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 69-84.
  • Ergil, D. (2001). Şiddetin Kültürel Kökenleri. Bilim ve Teknik Dergisi. Ankara., 399, 40-41.
  • Furniss, C. (2000). Bullying In Schools: It‟s Not A Crime Is It?. Education And The Law, 12 (1), 9-29.
  • Genç, G. (2007). Genel Liselerde Akran Zorbalığı ve Yönetimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Malatya.
  • Gökler, R. (2007). İlköğretim Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, Ankara.
  • Gözütok, F., Karacacaoğlu, Ö.C., Er K.O. (2007). Çocuklar Evde de Okulda da Dövülüyor. Okulda Şiddet ve Çocuk Suçluluğu. Editör. Hegem.
  • Hoşgör, A. G. (2006). Çocuk Sosyal Politikası, Okul Ortamında Yaşanan Şiddet Olgusunun Düşündürdükleri. Çalışma Ortamı Dergisi. Sayı 85.
  • İnam, A. (2001). Şiddeti Anlamak. Bilim ve Teknik Dergisi. Ankara, 399, 46-47.
  • Kandemir, Ö. (2007). Şanlıurfa İli Viranşehir İlçe Merkezinde Sağlık Personelinin Aile İçi Şiddet Konusunda Bilgi, Tutum ve Mesleki Uygulamalar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Harran Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Şanlıurfa.
  • Kapcı, E.G. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Zorbalığa Maruz Kalma Türünün ve Sıklığının Depresyon, Kayı ve Benlik Saygısıyla İlişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37, 1-13.
  • Karataş, H., Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilişsel Teori İle Zorbalığa Yaklaşım. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi, 2(2), 61-74.
  • Kartal, H., Bilgin, A. (2008). Öğrenci, Veli ve Öğretmen Gözüyle İlköğretim Okullarında Yaşanan Zorbalık. İlköğretim Online, 7(2), 485-495.
  • Kaya, M., Güneş, G., Kaya, B., Pehlivan, E. (2004). “Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Boyun Eğici Davranışlar ve Şiddetle İlişkisi.” VIII. Ulusal Halk Sağlığı Günleri. Sivas.
  • Koç, M. (2007). Şiddetin Ortaya Çıkardığı Psikolojik Travmayla Baş Etmede Sporun İşlevselliği. Ahmet Yesevi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 167-179.
  • Kütük, Ö. (2008). Liselerde Okul Güvenliğine Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, Ankara.
  • Mıchaud, Y. (1991). Şiddet. Çev. C. Muhtaroğlu. İletişim Yayınevi. İstanbul.
  • Olweus, D. (1978). Agression İn The Schools. Bullies and Whipping Boys. Washington, D. C. Hemisphere Pres.
  • Olweus, D. (1991). Bully/Victim Problems Among School Childeren. Basic Facts And Effects Of A School Baset İntervenyıon Program. In Pepler, D.& Rubin K. (Eds.) The Development And Treatment Of Chıld Agresion, (411–448).
  • Olweus, D. (1993). Bullying At School-What We Know and What We Can Do. Oxford. Blackwell Puplishers.
  • Olweus, D. (1994). Annottion: Bullying At School Based Intervention Program. Journal Of Child Psychology And Psychiatry, 35(7), 111-119.
  • Ögel, K., Tarı I., Yılmazçetin E. (2005). Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme. İstanbul. http://www.yeniden.org.tr/dokuman/vio14.pdf adresinden indirilmiştir.
  • Pişkin, M. (2002). Okul Zorbalığı: Tanımı, Türleri,İlişkili Olduğu Faktörler ve Alınabilecek Önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 531-562.
  • Sabuncuoğlu, O., Ekinci, Ö., Bahadır, T., Akyuva, Y., Altınöz E., Berkem M. (2006). Ergen Öğrenciler Arasında Akran Örselenmesi ve Depresyon Belirtileriyle İlişkisi. Klinik Psikiyatri, 9, 27-35.
  • Şahin, N., Dişsiz, M. (2009). Sağlık Çalışanlarında Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Uluslar Arası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, 263-274
  • Takış, Ö. (2007). Orta Öğretim Kurumları İçin Geliştirilen Zorbaca Davranışlarla Baş Edebilme Programının Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Tarhan, N. (2004). Makul Çözüm. Timaş Yayınları. İstanbul.
  • Totan, T. (2007). Okulda Zorbalığı Önlemede Eğitimcilere ve Ebeveynlere Öneriler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 190-202.
  • Uludağlı, N., Uçanok, Z. (2005). Akran Zorbalığı Gruplarında Yalnızlık ve Akademik Başarı İle Sosyometrik Statüye Göre Zorba/Kurban Davranış Türleri. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56), 77–92.
  • Uysal, A. (2003). Şiddet Karşıtı Programlı Eğitimin Öğrencilerin Çatışma Çözümler, Şiddet Eğilimleri ve Davranışlarına Yansıması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, İzmir.
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi, Birey ve Öğrenme. Bilim Yayınları, Ankara.
  • Ünalmış, M. (2010). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Zorba, Kurban Olma Durumlarına Göre Şiddete Yönelik Tutumlarının Ve Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziosman Paşa Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Tokat.
  • Yılmaz, T. (2000). Ergenlerde Risk Alma Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, İzmir.
  • Yüce: (2001). Sorun Olaylarda Değil Bakış Açımızda Olabilir. Bilim ve Teknik Dergisi. Ankara. Sayı 399:38.
  • Zülal, A. (2001). Şiddet. Bilim ve Teknik Dergisi. Ankara, 399, 34-39.

Şiddete Yönelik Tutum Ve Okul Zorbalığı

Yıl 2012, Cilt: 1 Sayı: 1, 63 - 71, 30.03.2012

Öz

İnsanın sosyal bir varlık olarak bir arada yaşama ihtiyacı bilinmektedir. Bazı insanların
kolayca başarabileceği bu durum bazıları için mümkün olmamakta ve şiddet, artık toplum
tarafından daha yoğun bir şekilde yaşanmaktadır. Bu çalışmada şiddete yönelik tutum,
şiddet ve okul zorbalığı kavramları ve birbirleriyle ilişkilerine yer verilmiştir. Bu sayede
okullarda ciddi bir sorun haline dönüşen zorbalığın ve zorbalıkla ilişkili değişkenlerin
bilinmesi ve bu yolla zorbalığı önleyici faktörler üzerinde çalışan araştırmacı ve
uygulayıcılara alan yazın desteği sağlanması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Alikaşifoğlu, M., Ercan, O. (2007). Çocuk Çağında Zorbalık/Kabadayılık Davranışları: Hekimler Açısından Anlamı-Derleme. Türk Pediatri Arşivi, 42 (1).
  • Ayan: (2007). Aile İçinde Şiddete Uğrayan Çocukların Saldırganlık Eğilimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 8.
  • Ayas, T. (2008). Zorbalığı Önlemede Tüm Okul Yaklaşımına Dayalı Bir Programın Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, Ankara.
  • Bacanlı, H. (1999). Sosyal Beceri Eğitimi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Balkıs, M., Duru, E., Buluş M. (2005). “Şiddete Yönelik Tutumların Özyeterlik, Medya, Şiddete Yönelik İnanç, Arkadaş Grubu ve Okula Bağlılık Duygusu İle İlişkisi.” XV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Muğla.
  • Besag, V. (1995). Bullies and Victims İn Schools. Open University Pres. Philadelpia.
  • Çetin, H. (2004). Öğrenci Ergenlerin Şiddet Yönelik Tutumları; Yaş ve Cinsiyete Göre Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı , Ankara.
  • Çetinkaya:, Nur, N., Ayvaz, A., Özdemir, D., Kavakcı, Ö. (2009). Sosyoekonomik Durumu Farklı Üç İlköğretim Okulu Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Depresyon ve Benlik Saygısı Düzeyiyle İlişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 10, 151-158.
  • Elmacı, F. (2009). Çocukların Korunması ve Refahlarının Arttırılmasında Okulun Rolü: İngiltere Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 69-84.
  • Ergil, D. (2001). Şiddetin Kültürel Kökenleri. Bilim ve Teknik Dergisi. Ankara., 399, 40-41.
  • Furniss, C. (2000). Bullying In Schools: It‟s Not A Crime Is It?. Education And The Law, 12 (1), 9-29.
  • Genç, G. (2007). Genel Liselerde Akran Zorbalığı ve Yönetimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Malatya.
  • Gökler, R. (2007). İlköğretim Öğrencilerinde Akran Zorbalığının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, Ankara.
  • Gözütok, F., Karacacaoğlu, Ö.C., Er K.O. (2007). Çocuklar Evde de Okulda da Dövülüyor. Okulda Şiddet ve Çocuk Suçluluğu. Editör. Hegem.
  • Hoşgör, A. G. (2006). Çocuk Sosyal Politikası, Okul Ortamında Yaşanan Şiddet Olgusunun Düşündürdükleri. Çalışma Ortamı Dergisi. Sayı 85.
  • İnam, A. (2001). Şiddeti Anlamak. Bilim ve Teknik Dergisi. Ankara, 399, 46-47.
  • Kandemir, Ö. (2007). Şanlıurfa İli Viranşehir İlçe Merkezinde Sağlık Personelinin Aile İçi Şiddet Konusunda Bilgi, Tutum ve Mesleki Uygulamalar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Harran Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Şanlıurfa.
  • Kapcı, E.G. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Zorbalığa Maruz Kalma Türünün ve Sıklığının Depresyon, Kayı ve Benlik Saygısıyla İlişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37, 1-13.
  • Karataş, H., Öztürk, C. (2009). Sosyal Bilişsel Teori İle Zorbalığa Yaklaşım. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi, 2(2), 61-74.
  • Kartal, H., Bilgin, A. (2008). Öğrenci, Veli ve Öğretmen Gözüyle İlköğretim Okullarında Yaşanan Zorbalık. İlköğretim Online, 7(2), 485-495.
  • Kaya, M., Güneş, G., Kaya, B., Pehlivan, E. (2004). “Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Boyun Eğici Davranışlar ve Şiddetle İlişkisi.” VIII. Ulusal Halk Sağlığı Günleri. Sivas.
  • Koç, M. (2007). Şiddetin Ortaya Çıkardığı Psikolojik Travmayla Baş Etmede Sporun İşlevselliği. Ahmet Yesevi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 167-179.
  • Kütük, Ö. (2008). Liselerde Okul Güvenliğine Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı, Ankara.
  • Mıchaud, Y. (1991). Şiddet. Çev. C. Muhtaroğlu. İletişim Yayınevi. İstanbul.
  • Olweus, D. (1978). Agression İn The Schools. Bullies and Whipping Boys. Washington, D. C. Hemisphere Pres.
  • Olweus, D. (1991). Bully/Victim Problems Among School Childeren. Basic Facts And Effects Of A School Baset İntervenyıon Program. In Pepler, D.& Rubin K. (Eds.) The Development And Treatment Of Chıld Agresion, (411–448).
  • Olweus, D. (1993). Bullying At School-What We Know and What We Can Do. Oxford. Blackwell Puplishers.
  • Olweus, D. (1994). Annottion: Bullying At School Based Intervention Program. Journal Of Child Psychology And Psychiatry, 35(7), 111-119.
  • Ögel, K., Tarı I., Yılmazçetin E. (2005). Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme. İstanbul. http://www.yeniden.org.tr/dokuman/vio14.pdf adresinden indirilmiştir.
  • Pişkin, M. (2002). Okul Zorbalığı: Tanımı, Türleri,İlişkili Olduğu Faktörler ve Alınabilecek Önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 531-562.
  • Sabuncuoğlu, O., Ekinci, Ö., Bahadır, T., Akyuva, Y., Altınöz E., Berkem M. (2006). Ergen Öğrenciler Arasında Akran Örselenmesi ve Depresyon Belirtileriyle İlişkisi. Klinik Psikiyatri, 9, 27-35.
  • Şahin, N., Dişsiz, M. (2009). Sağlık Çalışanlarında Aile İçi Şiddete Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Uluslar Arası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, 263-274
  • Takış, Ö. (2007). Orta Öğretim Kurumları İçin Geliştirilen Zorbaca Davranışlarla Baş Edebilme Programının Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Tarhan, N. (2004). Makul Çözüm. Timaş Yayınları. İstanbul.
  • Totan, T. (2007). Okulda Zorbalığı Önlemede Eğitimcilere ve Ebeveynlere Öneriler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 190-202.
  • Uludağlı, N., Uçanok, Z. (2005). Akran Zorbalığı Gruplarında Yalnızlık ve Akademik Başarı İle Sosyometrik Statüye Göre Zorba/Kurban Davranış Türleri. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56), 77–92.
  • Uysal, A. (2003). Şiddet Karşıtı Programlı Eğitimin Öğrencilerin Çatışma Çözümler, Şiddet Eğilimleri ve Davranışlarına Yansıması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, İzmir.
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi, Birey ve Öğrenme. Bilim Yayınları, Ankara.
  • Ünalmış, M. (2010). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Zorba, Kurban Olma Durumlarına Göre Şiddete Yönelik Tutumlarının Ve Sosyal Beceri Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziosman Paşa Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Tokat.
  • Yılmaz, T. (2000). Ergenlerde Risk Alma Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Anabilim Dalı, İzmir.
  • Yüce: (2001). Sorun Olaylarda Değil Bakış Açımızda Olabilir. Bilim ve Teknik Dergisi. Ankara. Sayı 399:38.
  • Zülal, A. (2001). Şiddet. Bilim ve Teknik Dergisi. Ankara, 399, 34-39.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Articles
Yazarlar

Mehmet Ünalmış

Rukiye Şahin

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünalmış, M., & Şahin, R. (2012). Şiddete Yönelik Tutum Ve Okul Zorbalığı. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 1(1), 63-71.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551