Bu çalışmanın temel amacı öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine dair
yeterliklerine ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden
tarama yöntemiyle yürütülmüştür ve örneklem 993 öğretmen adayından oluşmaktadır.
Veriler Foster‘in “Mesleğe Yeni Başlayan Öğretmenler İçin Standartlar” adlı
araştımasında geliştirmiş olduğu ve araştırmacı tarafından kültürümüze göre uyarlanan
“Hizmet Öncesi Öğretmenlerinin Yeterlik Algıları Ölçeği (INTASC Standards for
Beginning Teachers-2001) aracılığıyla ile toplanmıştır. Bu kapsamda katılımcılardan elde
edilen cevaplar beşli Likert ölçeğinde belirtilmiş ve ölçeğin Cronbach Alfa katsayısı .96
olarak hesaplanmıştır. Araştırmada aynı zamanda aritmetik ortalama ve standart sapma
değerleri de hesaplanmıştır. Bunun yanı sıra cinsiyet ve bölüm değişkenlerini belirlemek
üzere tek yönlü varyans analizi (One-way ANOVA) uygulanmıştır. Yine araştırmada
bağımsız grup farklılıklarını belirlemek için de MANOVA testi uygulanmıştır.
Araştırmada elde edilen sonuçlar, hizmet öncesi öğretmen adaylarının kendilerini
yeterli ve öğretmenlik mesleğine hazır algıladıklarını göstermektedir. Bu kapsamda
katılımcıların algıları söz konusu olduğunda, cinsiyete göre bir farklılık bulunmazken
bölüm değişkenine göre değişik farklılıkların bulunduğu sonucunda ulaşılmıştır.
Araştırma sonucunda ortaya çıkan bu durum, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ve Milli
Eğitim Bakanlığı (MEB) yetkilileri ya da karar vericilerinin sistem hakkında verecekleri
kararlar konusunda işbirliği içerisinde çalışarak ve en son yenilikleri de göz önünde
bulundurarak öğretmen yetiştirme sistemini bugünkü durumundan daha iyi bir yere
taşımaları hususunun önemli olduğu ve karar vericilerin bunu göz önünde
bulundurmaları önerilmektedir.
The main purpose of this research was to discover pre-service teachers’ perceptions of their competence and their readiness for the teaching profession. The research employed a survey method, and the sample consisted of 993 pre-service teachers. The data were collected through the Pre-Service Teachers’ Competency Scale (PTCS) adapted by the researcher based on Foster‘s research called “INTASC Standards for Beginning Teachers (2001)”. The responses were indicated on a 5-point Likert scale and the Cronbach Alpha coefficient was .96 and the weighted arithmetic means and the standard deviation were also calculated. The one-way variance analysis (ANOVA) was implemented to determine if there is a significant difference in terms of gender and department. The one-way multivariate variance analysis (MANOVA) was also applied to assess differences between the independent groups. Results revealed that the pre-service teachers perceived themselves competent and ready for their career. When the participants’ perceptions are considered, there was a significant difference in departments, while there was not significant difference in terms of gender. It is suggested that the authorities of the Higher Education Council (YÖK) and the Ministry of National Education (MoNE) work collaboratively to make the teacher training system better to catch up with the latest developments.
Keywords: Teacher, pre-service teacher, professional competency, teaching, learning
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017Cilt: 6 Sayı: 2 |
e-ISSN: 2147-1606