Araştırmanın amacı ilkokul 3. sınıfta, Bruner’in zihinsel gelişim ilkelerine göre hazırlanmış bilgisayar destekli öğretimin geometri öğrenme alanındaki kazanımların kalıcılığına ve başarıya etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul’un Sultanbeyli ilçesindeki bir ilkokulda öğrenim görmekte olan 73 3. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada “Ön Test-Son Test Kontrol Gruplu” deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 19 maddelik geometri başarı testi kullanılmıştır. Dersler; deney grubunda Bruner’in zihinsel gelişim ilkelerine göre hazırlanmış etkinlikler ve Okulistik ile Morpa Kampüs ders yazılımları yardımıyla, kontrol grubunda ise mevcut programda yer alan yöntem ve etkinlikler ile işlenmiştir. Sonuç olarak Bruner’in zihinsel gelişim ilkelerine göre hazırlanmış bilgisayar destekli öğretimin, öğrencilerin akademik başarıları üzerinde istatistiki olarak anlamlı bir etkiye sahip olduğu görülmüştür.
Akademik başarı ve kalıcılık bilgisayar destekli öğretim Bruner’in zihinsel gelişim ilkeleri geometri öğretimi.
The aim of the research is to examine the effect of computer assisted instruction according to
Bruner's cognitive development principles on 3rd grade students' achievement and
permanence in the geometry learning field. The study was conducted in fall term of 2015-2016
academic year. The workgroup has consisted of 73 3rd grade students who were studying in
a primary school in the Sultanbeyli district of Istanbul. In the research the pre-test-posttest
with control group experimental design was used. The geometry achievement test which was
developed by the researchers and consist of 19 question were used as a data collection tool.
Lessons in the experimental group were committed with activities according to Bruner's
cognitive development principles. Also Okulistik and Morpa Kampüs software were used. In
the control group the lessons were committed with the methods and techniques in the current
program without computer. Data were analyzed with a statistical software package. The
Shapiro-Wilk Test, Mann Whitney U-Test for Independent Samples, Wilcoxon Signed Rank
Test for Paired Samples and Kruskal Wallis H-Test for Independent Samples test were used
for analyzing data. As a result, it was seen that the computer assisted instruction according to
Bruner's cognitive development principles have a statistically significant effect on the
students’ academic achievement.
Academic achievement permanence computer-assisted instruction Bruner cognitive development geometry
Diğer ID | JA68FN56UE |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 5 |
e-ISSN: 2147-1606