The main purpose of the study is to determine critical thinking tendencies and attitudes
toward reading habits of pre-service classroom teachers and to determine the relation
between them. The research was descriptive correlation research. The study group of the
research consists of 201 classroom teacher candidate studying 1st and 4th grade at the
Elementary Education Department of Education Faculty of Cumhuriyet University in the
2012-2013 academic years. The data were collected by means of "California Critical Thinking
Dispositions Scale (CCTDS)" which was translated to Turkish by Kökdemir (2003) and
"Attitudes towards Reading Habit" developed by Gömleksiz (2004a). The internal consistency
coefficient of the both scales is "0,88". According to investigation data, it is seen that the
confidence coefficient of the scales are “0,83 and 0,93”, respectively. The frequency,
percentage, arithmetic mean, t-test and Pearson correlation analysis have been carried out for
collected date at p <.05 significance level and the obtained results were interpreted. At the
end of the analysis process, it was found that the critical thinking trends of the pre-service
classroom teachers are at medium level and their critical thinking disposition did not show a
significant difference depend on gender, but it has been showed a significant difference for
the fourth grade students in terms of class variable. Their attitudes to reading habits "totally
agree" level and were found to be positive. It was also found that their attitudes to reading
habits showed a significant discrepancy in favor of female students for the gender and in favor
of students studying in the fourth grade for the class variable. In addition, there is a positive
and significant correlation at medium level between critical thinking trends and attitudes
related to reading habit of the pre-service classroom teachers
Pre-service classroom teachers critical thinking Reading habit
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarını ve bunlar arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma, betimsel nitelikli korelasyonel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2012–2013 öğretim yılında Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği ABD’ ında 1. ve 4. sınıfında okuyan 201 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Araştırma verileri, Kökdemir (2003) tarafından Türkçeye çevrilmiş olan “Kaliforniya Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (CCTDI)” ve Gömleksiz (2004a) tarafından geliştirilen “Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Her iki ölçeğin iç tutarlılık katsayısı “0,88” dir. Araştırma verilerine göre ise ölçeklerin güvenirlik katsayıları sırasıyla “0,83 ve 0,93” olarak tespit edilmiştir. Toplanan veriler üzerinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi ve pearson korelasyon analizi p<,05 anlamlılık düzeyinde yapılarak elde edilen sonuçlar yorumlanmıştır. Analiz işlemleri sonunda, sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin orta düzeyde olduğu ve eleştirel düşünme eğiliminin, cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği, sınıf değişkenine göre ise dördüncü sınıfta okuyan öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarının “tamamen katılıyorum” düzeyinde ve olumlu olduğu görülmüştür. Kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarının, cinsiyet değişkenine göre kız öğrenciler lehine; sınıf değişkenine göre ise dördüncü sınıfta okuyan öğrenciler lehine anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca, sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur.
Sınıf Öğretmeni Adayı Eleştirel Düşünme Kitap Okuma Alışkanlığı
Diğer ID | JA94RJ89MH |
---|---|
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016Cilt: 5 Sayı: 1 |
e-ISSN: 2147-1606