BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Ve Sosyal Alan Lisans Birinci Sınıf Öğrencilerinin İletişim Ve Empatik Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 50 - 64, 01.03.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321362

Öz

Araştırmanın amacı Turgut Özal Üniversitesi’nin çeşitli fakülte ve yüksekokullarında okuyan birinci sınıf öğrencilerinin iletişim ve empati kurma becerilerini cinsiyete ve fakülte/yüksekokul türüne göre ortaya koymak ve aralarındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma gurubunu Turgut Özal Üniversitesi Tıp, Hukuk, İktisadi ve İdari Bilimler ve Mühendislik Fakülteleri, Sağlık, Hemşirelik ve Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulları birinci sınıflarına devam eden 491 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplamak için İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği (İBDÖ) ve Empati Beceri Ölçeği-B Formu (EBÖ) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, üniversite birinci sınıf öğrencileri iletişim becerilerinin cinsiyete göre farklılık gösterirken, empati kurma becerilerinde anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Veriler fakülte/yüksekokul türüne göre incelendiğinde ise öğrencilerin hem iletişim becerileri ve hem de empati kurma becerileri arasında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında üniversite öğrencilerinin iletişim ve empati kurma becerilerini geliştirmek için uygulamalı faaliyetlerin, seminer ve eğitim çalışmalarının yapılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Arifoğlu, B. , Razı G. S. (2011). Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empati ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4 (1), 7-11.
  • Arpacı, P. ; Özmen, D. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin özgecilik ve empatik eğilim düzeyleri ve aralarındaki ilişki. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi 2014;11 (3): 51-57.
  • Arslan, E. , Erbay, F. , Saygın, Y. (2010). Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 2-8.
  • Beebe, S. A. , Beebe, S. J. ve Redmond, M. V. (2005). Interpersonal Communication. (4. Baskı) Sydney: Pearson Publishing.
  • Bingöl, G. , Demir, A. (2011). Amasya Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi, 26 (4), 152-159.
  • Bozkurt, A. (1997). Cinsiyetleri, fakülteleri ve uyum düzeyleri farklı Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (2), 567-576.
  • Dere Çiftçi, H. (2013). İletişim Becerileri. (1. Baskı). Ankara: Turgut Özal Üniversitesi Yayınları.
  • Dilekmen, M. , Başcı, Z. ve Bektaş, F. (2008). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin iletişim becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), 223-231.
  • Dinçyürek, S. (2004, Temmuz 10). Üniversiteöğrencilerinin empatik becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, <http://hdl. handle. net/11424/2476> (2014, Eylül 22)
  • Doğan, H. , Üngüren, E. , Algür, S. (2010). Öfke ve empati ilişkisine yönelik otel zincirinde bir araştırma. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 277-298.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile gerçekleştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1-2), 155-190.
  • Eroğlu, E. (2012). Eğitim ortamlarında etkili iletişim ve boyutları. Editör: Uğur Demiray. (sf: 221-242). Ankara: Pegem Yayıncılık. Fjortoft, N. , Winkle, L. J. V. , Hojat, M. (2011). Measuringempathy in PharmacyStudents. AmericanJournal of PharmaceuticalEducation, 75 (6), 1-6. Gölönü, S. , Karcı, Y. (2010). İletişim Meslek Lisesi öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi (Ankara İl Örneği). İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 31, 123-140.
  • Görmüş, A. Ş. , Aydın, S. , Ergin, G. , (2013). İşletme Bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerinin cinsiyet rolleri bağlamında incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 15 (1), 109-128.
  • Güneş, A. (2011). Kişilerarası iletişim sürecinde beden dili kavramı ve rolü üzerine kuramsal bir çalışma. E- Journal of New World Siciences Akademy. 6 (4) Artical number 4C0118
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Karcı, Y. (2011). İletişim Meslek Lisesi öğrencilerinin empatik iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi (Ankara İl Örneği). Selçuk İletişim. 6 (4), 155-167.
  • Ketola, J. , Stein, J. V. (2013). Psychiatricclinicalcoursestrengthensthestudent– patientrelationships of baccalaureatenursingstudents. Journal of PsychiatricandMentalHealthNursing, 20, 23–34.
  • Korkut, F. (1996). İletişim becerileri eğitiminin lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmelerine katkısı. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 4 (3), 191- 198.
  • Özerbaş, M. A. , Bulut, M. , Usta, E. (2007). Öğretmen adaylarının algıladıkları iletişim becerisi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (1), 123-135.
  • Pala, A. (2008). Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (23), 13-23.
  • Pehlivan, K. (2005). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma. İlköğretimOnline, 4 (2), 17-23.
  • Tepeli, K. , Arı, R. (2011). Okul öncesi eğitim öğretmeni ve öğretmen adaylarının iletişim ve sosyal becerilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 385-394.
  • Tezel A, Arslan S. (2002). Erzurum Sağlık Yüksekokulu 1. sınıf öğrencilerinin mesleklerini seçmeye ve mesleğe ilişkin görüşleri. Atatürk Üniversitesi, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 39-44.
  • Toy, S. (2007). Mühendislik ve Hukuk Fakülteleri öğrencilerinin iletişim becerileri açısından karşılaştırılması ve iletişim becerileriyle bazı değişkenler arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin iletişim becerileri ile öğretmenlik tutumları (İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Örneği). Eğitim ve Bilim, 34 (151), 140-155.
  • Yiğit, R. , Deniz, M. . E. (2012). Polislerin iletişim becerilerinin beş faktör kişilik özellikleri ve empatik eğilimlerine göre incelenmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 67-84.

Analyzing The Relation Between Communication And Empathy Skills Of Undergraduate Freshman Students In Health And Social Fields

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 50 - 64, 01.03.2015
https://doi.org/10.30703/cije.321362

Öz

The purpose of this study was to analyze the relation between communication and empathy
skills of undergraduate freshman students in health and social field registered to Turgut
Ozal University. Research group was consisted from the Faculties of Medical, Law,
Economics and Administrative Sciences, Engineering, and Colleges of Health Services,
Nursing, and Physical Therapy and Rehabilitation. Relational screening modal was used for
the research purposes. Total of 491 freshman students was voluntarily involved into study.
Communication Skills Evaluation Scale (CSES) and Empathy Skills Scale-B (ESS) were used
for data collection purposes. Findings revealed that there were significant differences in
communication skills of students in terms of gender. On the other hand, significant
differences in empathy skills were not observed for the same variable. When data were
analyzed in terms of registered school type, both communication and empathy skills of
students showed significant differences. It has been suggested that hands on activities,
seminars and educational meetings would improve students’ communication and empathy
skills. 

Kaynakça

  • Arifoğlu, B. , Razı G. S. (2011). Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empati ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4 (1), 7-11.
  • Arpacı, P. ; Özmen, D. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin özgecilik ve empatik eğilim düzeyleri ve aralarındaki ilişki. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi 2014;11 (3): 51-57.
  • Arslan, E. , Erbay, F. , Saygın, Y. (2010). Yaratıcı drama ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 2-8.
  • Beebe, S. A. , Beebe, S. J. ve Redmond, M. V. (2005). Interpersonal Communication. (4. Baskı) Sydney: Pearson Publishing.
  • Bingöl, G. , Demir, A. (2011). Amasya Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi, 26 (4), 152-159.
  • Bozkurt, A. (1997). Cinsiyetleri, fakülteleri ve uyum düzeyleri farklı Hacettepe Üniversitesi Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (2), 567-576.
  • Dere Çiftçi, H. (2013). İletişim Becerileri. (1. Baskı). Ankara: Turgut Özal Üniversitesi Yayınları.
  • Dilekmen, M. , Başcı, Z. ve Bektaş, F. (2008). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin iletişim becerileri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), 223-231.
  • Dinçyürek, S. (2004, Temmuz 10). Üniversiteöğrencilerinin empatik becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, <http://hdl. handle. net/11424/2476> (2014, Eylül 22)
  • Doğan, H. , Üngüren, E. , Algür, S. (2010). Öfke ve empati ilişkisine yönelik otel zincirinde bir araştırma. Ç. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (3), 277-298.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile gerçekleştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1-2), 155-190.
  • Eroğlu, E. (2012). Eğitim ortamlarında etkili iletişim ve boyutları. Editör: Uğur Demiray. (sf: 221-242). Ankara: Pegem Yayıncılık. Fjortoft, N. , Winkle, L. J. V. , Hojat, M. (2011). Measuringempathy in PharmacyStudents. AmericanJournal of PharmaceuticalEducation, 75 (6), 1-6. Gölönü, S. , Karcı, Y. (2010). İletişim Meslek Lisesi öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi (Ankara İl Örneği). İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 31, 123-140.
  • Görmüş, A. Ş. , Aydın, S. , Ergin, G. , (2013). İşletme Bölümü öğrencilerinin iletişim becerilerinin cinsiyet rolleri bağlamında incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 15 (1), 109-128.
  • Güneş, A. (2011). Kişilerarası iletişim sürecinde beden dili kavramı ve rolü üzerine kuramsal bir çalışma. E- Journal of New World Siciences Akademy. 6 (4) Artical number 4C0118
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Karcı, Y. (2011). İletişim Meslek Lisesi öğrencilerinin empatik iletişim beceri düzeylerinin incelenmesi (Ankara İl Örneği). Selçuk İletişim. 6 (4), 155-167.
  • Ketola, J. , Stein, J. V. (2013). Psychiatricclinicalcoursestrengthensthestudent– patientrelationships of baccalaureatenursingstudents. Journal of PsychiatricandMentalHealthNursing, 20, 23–34.
  • Korkut, F. (1996). İletişim becerileri eğitiminin lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmelerine katkısı. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji Dergisi, 4 (3), 191- 198.
  • Özerbaş, M. A. , Bulut, M. , Usta, E. (2007). Öğretmen adaylarının algıladıkları iletişim becerisi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (1), 123-135.
  • Pala, A. (2008). Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (23), 13-23.
  • Pehlivan, K. (2005). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerisi Algıları Üzerine Bir Çalışma. İlköğretimOnline, 4 (2), 17-23.
  • Tepeli, K. , Arı, R. (2011). Okul öncesi eğitim öğretmeni ve öğretmen adaylarının iletişim ve sosyal becerilerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 385-394.
  • Tezel A, Arslan S. (2002). Erzurum Sağlık Yüksekokulu 1. sınıf öğrencilerinin mesleklerini seçmeye ve mesleğe ilişkin görüşleri. Atatürk Üniversitesi, Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2), 39-44.
  • Toy, S. (2007). Mühendislik ve Hukuk Fakülteleri öğrencilerinin iletişim becerileri açısından karşılaştırılması ve iletişim becerileriyle bazı değişkenler arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin iletişim becerileri ile öğretmenlik tutumları (İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Örneği). Eğitim ve Bilim, 34 (151), 140-155.
  • Yiğit, R. , Deniz, M. . E. (2012). Polislerin iletişim becerilerinin beş faktör kişilik özellikleri ve empatik eğilimlerine göre incelenmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 67-84.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA28YY92JJ
Bölüm Articles
Yazarlar

Hale Dere Çiftçi

Nurcan Koçak

Gökhan Duman

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dere Çiftçi, H., Koçak, N., & Duman, G. (2015). Sağlık Ve Sosyal Alan Lisans Birinci Sınıf Öğrencilerinin İletişim Ve Empatik Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 4(1), 50-64. https://doi.org/10.30703/cije.321362

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551