Bu çalışmada 3-5 yaş çocuklarının ketleme ve bilişsel esneklik performanslarıyla çocukların yaşı, alıcı ve ifade edici dil düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde olup, veriler kesitsel olarak toplanmıştır. Çalışma, Ankara’da kamuya bağlı iki okulöncesi eğitim kurumunda gerçekleştirilmiştir. Araştırma 3, 4 ve 5 yaş olmak üzere üç yaş grubu üzerinde yürütülmüştür. Uygulamalar 34 kız 36 erkek olmak üzere toplam 70 çocuk ile gerçekleştirilmiştir. Yürütücü işlevleri değerlendirmek için Gece/Gündüz görevi (GGG) ve Esnek Madde Seçimi Görevi (EMSG), dil düzeyini belirlemek içinse Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Testi (TİFALDİ) uygulanmıştır. Veriler SPSS programı ile çözümlenmiştir. Veriler normal dağılım göstermediği için gruplararası karşılaştırmalarda Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testi uygulanmıştır. İlişkisel analiz için ise Spearman Sıra Korelasyon Katsayısı uygulanmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgular Esnek Madde Seçimi Görevinde performansın yaşa bağlı olarak geliştiği ve alıcı dil ile anlamlı ilişkisi olduğunu ortaya koymuştur.
The aim of the study was to examine
inhibition and cognitive flexibility performances of 3-5 year old children in
relation with age and receptive and expressive language skills. It was a
correlational study and the data were gathered cross-sectionally. The study was
conducted in two public preschools in Ankara. Three age groups, 3, 4 and 5
year-olds, were included in the study. Seventy children (34 girls and 36 boys)
were tested. In order to assess executive functions, Day/Night Task, Flexible
Item Selection Task and for language skills, Turkish Expressive and Receptive
Language Test were administered to children. SPSS program was used for data
analysis. The data were non-normally distributed. Therefore, intergroup
comparisons were analyzed with Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests. As to
the tests of correlation, Spearman Rho was adopted. The results revealed that
the performance in Flexible Item Selection Task increased with age and it had
significant relationship with receptive language skill.
Preschool inhibition cognitive flexibility executive function language
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Diğer ID | JA29AH65BZ |
Bölüm | Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |
e-ISSN: 2147-1606