This study aimed to determine how the abolition of the threshold scores at university entrance affected the views of 12th-grade students who were going to take the university exam. In this study, which was carried out based on the qualitative research approach, the phenomenological research design was taken as the basis. Students' opinions were obtained through a semi-structured interview form. The results showed that, under the theme of how the abolishing of the threshold score affects the working performance of the participants, on the basis of school types; my motivation increased (FL), it did not affect (FL, AL), it affected me badly (AL), I continue to work at the same speed and pace (AHL), it kept me motivated (MTAL), my work performance did not change (MTAL), my work performance lowered (MTAL) were the answer by the participants. Under the theme of how it affects mood, on the basis of school types; it did not affect my mood (FL, AL), I became more ambitious (FL), it would have been better not to be removed (FL), undeserving ones will also enter university (AL), my belief in success increased (AHL), my anxiety state disappeared (AHL, MTAL) were among the answers as stated by the participants. Moreover the following answers were reported by the participants: on the basis of school types; It has no positive effect for me (FL, AL, ECHR), it has a positive effect for me (EİHL), I will be placed in an educational institution at my own level (MTAL). Finally under theme whether it has negative effects or not, on the basis of school types; following answers were given by the participants: “there were no negative effects (FL, AL, AHHL, MTAL)”, “those who do not deserve will enter the university (AL)”, “the success score of universities will decrease (AHL)”, there is no distinction between deserving and undeserving people (MTAL), it reduced my will to work (MTAL).”
Bu çalışmada, üniversiteye girişte baraj puanlarının kaldırılmasının 12. sınıfta öğrenim gören ve üniversite sınava girecek öğrencilerin görüşlerini nasıl etkilediğini belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak yürütülen bu çalışmada olgubilim araştırma deseni esas alınmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Elde edilen verilere göre baraj puanının kaldırılmasının katılımcıların çalışma performansını nasıl etkilediğine ait tema altında katılımcılar okul türleri bazında; motivasyonum arttı (FL), etkilemedi (FL, AL), çok kötü etkiledi (AL), aynı hız ve tempoda çalışmaya devam ediyorum (AİHL), motive olmamı sağladı (MTAL), çalışma performansımda değişen bir şey olmadı (MTAL), çalışma performansımı düşürdü (MTAL) şeklinde, duygu durumunu nasıl etkilediği teması altında katılımcılar okul türleri bazında; duygu durumumu etkilemedi (FL, AL), daha da hırslandım (FL), kaldırılmaması daha iyi olurdu (FL), hak etmeyenler de üniversiteye girecek (AL), başarmaya yönelik inancım arttı (AİHL), kaygı durumum ortadan kalktı (AİHL, MTAL) yönünde, katılımcılara olumlu etkileri olup olmadığı teması altında katılımcılar okul türleri bazında; benim açımdan olumlu etkisi yok (FL, AL, AİHL), benim açımdan olumlu etkisi var (AİHL), kendi düzeyimde bir eğitim kurumuna yerleşeceğim (MTAL) şeklinde, olumsuz etkileri olup olmadığına yönelik tema altında katılımcılar okul türleri bazında; olumsuz etkileri olmadı (FL, AL, AİHL, MTAL), hak etmeyenler de üniversiteye girecek (AL), üniversitelerin başarı puanını düşecek (AİHL), hak eden ile hak etmeyen kişilerin ayrımı yok (MTAL), çalışma isteğimi düşürdü (MTAL) yönünde görüş belirtmişlerdir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Politikası |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
e-ISSN: 2147-1606