Research Article
BibTex RIS Cite

20. Millî Eğitim Şurası’nda Alınan Kararların Eğitimin Niteliği ve Geleceği Açısından İncelenmesi

Year 2025, Volume: 14 Issue: 2, 432 - 445

Abstract

Eğitim, bireyin zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal yeteneklerinin ve tutumlarının belirli bir düzeyde uyum koşulları veya istenen yön değişiklikleri için sunulan bilgilerin bütünüdür. Hayat boyu devam eden bir süreç olan eğitim, planlı, programlı ve kapsamlı yaklaşımlarla verildiğinde anlam kazanır. Eğitimin sürekliliği kadar, yapısal ve potansiyel etkisi de önemlidir. Bu çalışmanın amacı, 2021 yılında düzenlenen 20. Millî Eğitim Şurası’nda alınan kararları eğitimin odaklı ve geleceğe yönelik olarak incelemektir. Dokuman inceleme yöntemi ile toplanan veriler, içerik analizine dayalı olarak bir tarama modeliyle analiz edilmiştir. MAXQDA 2020 nitel veri analiz programı kullanılarak kodlar ve alt kodlar elde edilmiştir. Elde edilen örnekler, açıklamalar aracılığıyla sunulmuştur. Alınan kararlar, eğitimde rol alan tüm aktörler (öğrenci, öğretmen, veli, müfettiş, müdür) ve eğitimine katılanlar (erken çocukluk eğitimi, ilkokul, lise, lise mezuniyeti sonrasında) kapsamındadır. Ayrıca, özel eğitime ihtiyaç duyan ve dezavantajlı gruplar için alınan kararların eğitim sistemi içinde etkin bir rol oynayacağı düşünülmektedir. Öğretim programlarının esnek ve güncel olması, hızla devam eden dünya şartlarına uyum sağlama açısından önemlidir. Milli Eğitim Şurası'nda alınan kararlarla, öğretim programlarının sürekli olarak güncellenmesi ve dönüştürülmesi için takip edilmesi ve araştırılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Eğitim, Millî Eğitim Şurası, eğitimin niteliği, eğitimin geleceği

Supporting Institution

Bu araştırmada herhangi bir kurum, kuruluş ya da kişiden destek alınmamıştır.

References

  • Akhanlı, M., Tama, G., & Bülbül, M. (2024). Özel gereksinimli öğrencilerde bireyselleştirilmiş eğitim. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(107), 979-988.
  • Aksoy, V., & Diken, İ. H. (2009). Rehber öğretmenlerin özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz yeterlik algılarının incelenmesi. İlköğretim Online, 8(3), 709-720.
  • Akyüz, Ü., & Özdemir, M. (2024). Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanmış bazı politika ve strateji belgelerinin değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, (98), 266-292.
  • Asıl, M., & Asıl, E. (2024). Eğitim 4.0 perspektifinde öğretmen niteliklerinin incelenmesi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 21-39.
  • Bailey, K. D. (1982). Methods of social research. Free Press.
  • Barber, M., Mourshed, M., & Whelan, F. (2007). Improving education in the Gulf. The McKinsey Quarterly, 3947, 101-116.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz [Research methods design and analysis]. Anı Yayıncılık.
  • Corbetta, P. (2003). Social research: Theory, methods and techniques. Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781849209922
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781452230153
  • Creswel, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications. Çağlar, S. (2009). Uluslararası hukuk ve Türk hukuk sisteminde engellilerin eğitim hakkı ve devlet yükümlülükleri. Beta Yayınları.
  • Çukurova, P., Çakmaklı, T., Parin, C., & Aydın, M. (2023). 20. Millî Eğitim Şura kararlarının okul öncesi eğitim kademesi açısından incelenmesi. Asya Studies, 7(23), 87-98.
  • Darling-Hammond, L., & Rothman, R. (2011). Lessons Learned from Finland, Ontario, and Singapore. Teacher and leader effectiveness in high-performing education systems, The Alliance for Excellent Education.
  • Demir, A. M., Sezgin, F., & Çalık, T. (2024). Öğretmenlik mesleğinin sosyal statüsünün geliştirilmesi bağlamında öğretmenlik meslek kanununun incelenmesi. Kapadokya Eğitim Dergisi, 5(1), 135-150.
  • Demirel, Ö. (1991). Eğitimde nitelik geliştirmede iş birliğine dayalı öğrenme ile tam öğrenmenin yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 15(82).
  • Diken, Ö. F., & Çelik, A. (2024). Personel güçlendirme, örgütsel başarı ve motivasyon etkileşimi. Eğitim Yayınevi.
  • Eroğlu, M. (2024). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi. Eğitim Yayınevi.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to design research in education and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Gültekin, M. (1990). Eğitim ve gelecek zaman. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 23(2), 775-782.
  • Gültekin, M. (2020). Değişen toplumda eğitim ve öğretmen nitelikleri, Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 654-700. https://doi.org/10.18039/ajesi.682130
  • Göze, A. (2000). Siyasal düşünceler ve yönetimler. Beta Yayıncılık.
  • Hansen, J. S., Chalk, R., & Ladd, H. F. (1999). Equity and adequacy in education finance: Issues and perspectives. National Academies.
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Blackwell Science.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: Reading, using, and creating evidence, Jones ve Bartlett Learning.
  • Huber, E.R. & Ansay, T. (1970), Modern endüstri toplumunda hukuk devleti ve sosyal devlet, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 27(3), 3-4. https://doi.org/10.1501/Hukfak_0000001127
  • Hutmacher, W., Cochrane, D., & Bottani, N. (2001). Pursuit of equity in education using ınternational ındicators to compare equity policies. Kluwer Academic, 1(22). https://doi.org/10.1007/0-306-47579-0
  • Kandemir, O. & Kaya, F. (2010). Gelir dağılımının yüksek öğrenimde fırsat eşitliğine etkisi: Türkiye’de özel üniversite gerçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 557-566.
  • Karakoyunlu, B. (2024). Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı: Fenomenolojik Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 13(3), 1674-1695.
  • Koru, N. B., Ardakoç, İ., Dönmez, I., & Taşkan, B. (2021). 20. Millî Eğitim Şûrası. İlke Vakfı Yayınları.
  • Lynch, K., & Baker, J. (2005). Equality in education an equality of condition perspective. Theory and Research in Education, 3(2), 131-164. https://doi.org/10.1177/1477878505053298
  • McMahon, W. W. (2000). Education and development: measuring the social benefits. The Clarendon Press.
  • MEB. (1996). 15. Millî Eğitim Şûrası. Millî Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research. A guide to design and implementation. John Wiley-Sons.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2021). 20. Millî Eğitim Şûrası. Millî Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Illich, I. (2013). Okulsuz toplum. Şule Yayınları.
  • İnan, M. & Demir, M. (2018). Eğitimde fırsat eşitliği ve kamu politikaları: Türkiye üzerine bir değerlendirme. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 337-359.
  • Orosz, Á. (2017). Development of welfare state theory: A review of the literature. Pro Publico Bono, (2), 176-191.
  • Öre, F., & Uçar, M. Y. Temel Eğitim Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitime Yönelik Görüşleri. Uluslararası Eğitimde Mükemmellik Arayışı Dergisi (UEMAD), 3(2), 54-68.
  • Özdemir, S. (2007). Küreselleşme sürecinde refah devleti. İstanbul Ticaret Odası Yayınları, 57(1), 88-91.
  • Öztürk, H., & Gül, H. (2012). Sosyal Belediyecilik Sosyal Devlete ve Sosyal Haklara Bir Alternatif mi?. IV. Sosyal Haklar Ulusal Sempozyumu, Muğla, Türkiye.
  • Özyar, A. (2003). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmen yetiştirme politikaları. http://oyegm.meb.gov.tr/ortasayfa/gn_md_sunu.html Erişim tarihi: 08.08.2022
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing. Lippincott Williams and Wilkins.
  • Şişman, Y. (2014). Engelliler açısından eşitlik, ayrımcılık ve eğitim hakkı. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 32(1), 57-85. https://doi.org/10.21560/spcd.37719
  • TÜBİTAK. (2005). Vizyon 2023 teknoloji öngörü projesi eğitim ve insan kaynakları sonuç raporu ve strateji belgesi. Ankara.
  • UNESCAP (2003) Poverty Alleviation through Sustainable Tourism Development. UN, New York.
  • Ünal, L. I. & Özsoy, S. (1999). Eğitimde fırsat eşitliği: Modern Türkiye’nin sisyphos miti. Cumhuriyetin 75. yılında eğitim. Türkiye Toplumsal ve Ekonomik Tarih Vakfı, 39-72.
  • Wach, E., Ward, R., & Jacimovic, R. (2013). Learning about qualitative document analysis. IDS Practice Paper in Brief, 13, 1-11.
  • Wiseman, A. W. (2010). The impact of international achievement studies on national education policymaking. Emerald Group. https://doi.org/10.1108/S1479-3679(2010)13
  • Yağcı, A., Karaman, M., Kılıç, İ. A., Bestil, M., Aslan, S., & Erdoğdu, A. (2024). Okul öncesi eğitimin önemi ve ailelere tavsiyeler. Socıal Scıences Studıes Journal (SSSJournal), 9(114), 7852-7872.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (1994). Discovering the future of the case study. Method in evaluation research. Evaluation Practice, 15(3), 283-290.
  • Yüksel, D. K., & Polat, K. (2022). Evaluation of the National Education Council decisions in line with the components of inclusive education: from 1939 to 2021: Inclusive education in Turkey between 1939 and 2021. International Journal of Curriculum and Instruction, 14(3), 2400-2422

Examination of the 20th National Education Council Decisions in terms of the Quality and Future of Education

Year 2025, Volume: 14 Issue: 2, 432 - 445

Abstract

Education is the whole of the information provided for the individual's mental, physical, emotional, social abilities and attitudes at a certain level of adaptation conditions or desired directional changes. Education, which is a lifelong process, gains meaning when it is provided with planned, programmed, and comprehensive approaches. The structural and potential impact of education is as important as its continuity. The purpose of this study is to examine the decisions taken at the 20th National Education Council held in 2021 with a focus on education and the future. The data collected through the document review method were analyzed with a survey model based on content analysis. Codes and sub-codes were obtained using MAXQDA 2020 qualitative data analysis program. The examples obtained are presented through explanations. The decisions taken are inclusive of all actors involved in education (students, teachers, parents, supervisors, principals) and participants in education (early childhood education, primary school, high school, after high school graduation). In addition, it is thought that the decisions taken for special needs and disadvantaged groups will play an effective role in the education system. It is important that curricula are flexible and up-to-date in order to adapt to the rapidly changing world conditions. With the decisions taken at the National Education Council, it is recommended that curricula should be monitored and researched in order to continuously update and transform them.

References

  • Akhanlı, M., Tama, G., & Bülbül, M. (2024). Özel gereksinimli öğrencilerde bireyselleştirilmiş eğitim. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 11(107), 979-988.
  • Aksoy, V., & Diken, İ. H. (2009). Rehber öğretmenlerin özel eğitimde psikolojik danışma ve rehberliğe ilişkin öz yeterlik algılarının incelenmesi. İlköğretim Online, 8(3), 709-720.
  • Akyüz, Ü., & Özdemir, M. (2024). Millî Eğitim Bakanlığınca hazırlanmış bazı politika ve strateji belgelerinin değerlendirilmesi. EKEV Akademi Dergisi, (98), 266-292.
  • Asıl, M., & Asıl, E. (2024). Eğitim 4.0 perspektifinde öğretmen niteliklerinin incelenmesi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 21-39.
  • Bailey, K. D. (1982). Methods of social research. Free Press.
  • Barber, M., Mourshed, M., & Whelan, F. (2007). Improving education in the Gulf. The McKinsey Quarterly, 3947, 101-116.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz [Research methods design and analysis]. Anı Yayıncılık.
  • Corbetta, P. (2003). Social research: Theory, methods and techniques. Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781849209922
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781452230153
  • Creswel, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publications. Çağlar, S. (2009). Uluslararası hukuk ve Türk hukuk sisteminde engellilerin eğitim hakkı ve devlet yükümlülükleri. Beta Yayınları.
  • Çukurova, P., Çakmaklı, T., Parin, C., & Aydın, M. (2023). 20. Millî Eğitim Şura kararlarının okul öncesi eğitim kademesi açısından incelenmesi. Asya Studies, 7(23), 87-98.
  • Darling-Hammond, L., & Rothman, R. (2011). Lessons Learned from Finland, Ontario, and Singapore. Teacher and leader effectiveness in high-performing education systems, The Alliance for Excellent Education.
  • Demir, A. M., Sezgin, F., & Çalık, T. (2024). Öğretmenlik mesleğinin sosyal statüsünün geliştirilmesi bağlamında öğretmenlik meslek kanununun incelenmesi. Kapadokya Eğitim Dergisi, 5(1), 135-150.
  • Demirel, Ö. (1991). Eğitimde nitelik geliştirmede iş birliğine dayalı öğrenme ile tam öğrenmenin yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 15(82).
  • Diken, Ö. F., & Çelik, A. (2024). Personel güçlendirme, örgütsel başarı ve motivasyon etkileşimi. Eğitim Yayınevi.
  • Eroğlu, M. (2024). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi. Eğitim Yayınevi.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to design research in education and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Gültekin, M. (1990). Eğitim ve gelecek zaman. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 23(2), 775-782.
  • Gültekin, M. (2020). Değişen toplumda eğitim ve öğretmen nitelikleri, Anadolu Journal of Educational Sciences International, 10(1), 654-700. https://doi.org/10.18039/ajesi.682130
  • Göze, A. (2000). Siyasal düşünceler ve yönetimler. Beta Yayıncılık.
  • Hansen, J. S., Chalk, R., & Ladd, H. F. (1999). Equity and adequacy in education finance: Issues and perspectives. National Academies.
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Blackwell Science.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: Reading, using, and creating evidence, Jones ve Bartlett Learning.
  • Huber, E.R. & Ansay, T. (1970), Modern endüstri toplumunda hukuk devleti ve sosyal devlet, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 27(3), 3-4. https://doi.org/10.1501/Hukfak_0000001127
  • Hutmacher, W., Cochrane, D., & Bottani, N. (2001). Pursuit of equity in education using ınternational ındicators to compare equity policies. Kluwer Academic, 1(22). https://doi.org/10.1007/0-306-47579-0
  • Kandemir, O. & Kaya, F. (2010). Gelir dağılımının yüksek öğrenimde fırsat eşitliğine etkisi: Türkiye’de özel üniversite gerçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 557-566.
  • Karakoyunlu, B. (2024). Öğretmenlik Mesleğinin İtibarı: Fenomenolojik Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 13(3), 1674-1695.
  • Koru, N. B., Ardakoç, İ., Dönmez, I., & Taşkan, B. (2021). 20. Millî Eğitim Şûrası. İlke Vakfı Yayınları.
  • Lynch, K., & Baker, J. (2005). Equality in education an equality of condition perspective. Theory and Research in Education, 3(2), 131-164. https://doi.org/10.1177/1477878505053298
  • McMahon, W. W. (2000). Education and development: measuring the social benefits. The Clarendon Press.
  • MEB. (1996). 15. Millî Eğitim Şûrası. Millî Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research. A guide to design and implementation. John Wiley-Sons.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2021). 20. Millî Eğitim Şûrası. Millî Eğitim Bakanlığı-Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Illich, I. (2013). Okulsuz toplum. Şule Yayınları.
  • İnan, M. & Demir, M. (2018). Eğitimde fırsat eşitliği ve kamu politikaları: Türkiye üzerine bir değerlendirme. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 337-359.
  • Orosz, Á. (2017). Development of welfare state theory: A review of the literature. Pro Publico Bono, (2), 176-191.
  • Öre, F., & Uçar, M. Y. Temel Eğitim Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitime Yönelik Görüşleri. Uluslararası Eğitimde Mükemmellik Arayışı Dergisi (UEMAD), 3(2), 54-68.
  • Özdemir, S. (2007). Küreselleşme sürecinde refah devleti. İstanbul Ticaret Odası Yayınları, 57(1), 88-91.
  • Öztürk, H., & Gül, H. (2012). Sosyal Belediyecilik Sosyal Devlete ve Sosyal Haklara Bir Alternatif mi?. IV. Sosyal Haklar Ulusal Sempozyumu, Muğla, Türkiye.
  • Özyar, A. (2003). Millî Eğitim Bakanlığı’nın öğretmen yetiştirme politikaları. http://oyegm.meb.gov.tr/ortasayfa/gn_md_sunu.html Erişim tarihi: 08.08.2022
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlilikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Streubert, H. J., & Carpenter, D. R. (2011). Qualitative research in nursing. Lippincott Williams and Wilkins.
  • Şişman, Y. (2014). Engelliler açısından eşitlik, ayrımcılık ve eğitim hakkı. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 32(1), 57-85. https://doi.org/10.21560/spcd.37719
  • TÜBİTAK. (2005). Vizyon 2023 teknoloji öngörü projesi eğitim ve insan kaynakları sonuç raporu ve strateji belgesi. Ankara.
  • UNESCAP (2003) Poverty Alleviation through Sustainable Tourism Development. UN, New York.
  • Ünal, L. I. & Özsoy, S. (1999). Eğitimde fırsat eşitliği: Modern Türkiye’nin sisyphos miti. Cumhuriyetin 75. yılında eğitim. Türkiye Toplumsal ve Ekonomik Tarih Vakfı, 39-72.
  • Wach, E., Ward, R., & Jacimovic, R. (2013). Learning about qualitative document analysis. IDS Practice Paper in Brief, 13, 1-11.
  • Wiseman, A. W. (2010). The impact of international achievement studies on national education policymaking. Emerald Group. https://doi.org/10.1108/S1479-3679(2010)13
  • Yağcı, A., Karaman, M., Kılıç, İ. A., Bestil, M., Aslan, S., & Erdoğdu, A. (2024). Okul öncesi eğitimin önemi ve ailelere tavsiyeler. Socıal Scıences Studıes Journal (SSSJournal), 9(114), 7852-7872.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Yin, R. K. (1994). Discovering the future of the case study. Method in evaluation research. Evaluation Practice, 15(3), 283-290.
  • Yüksel, D. K., & Polat, K. (2022). Evaluation of the National Education Council decisions in line with the components of inclusive education: from 1939 to 2021: Inclusive education in Turkey between 1939 and 2021. International Journal of Curriculum and Instruction, 14(3), 2400-2422
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Policy, Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Büşra Yiğit 0000-0003-1179-0127

Hanifi Parlar 0000-0002-6313-6955

Early Pub Date June 20, 2025
Publication Date
Submission Date June 4, 2024
Acceptance Date December 23, 2024
Published in Issue Year 2025Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Yiğit, B., & Parlar, H. (2025). 20. Millî Eğitim Şurası’nda Alınan Kararların Eğitimin Niteliği ve Geleceği Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 14(2), 432-445.

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education