Bu çalışmada, okul öncesi öğretmen adaylarının psikolojik sağlamlıkları ile üst bilişsel farkındalıkları ve bazı demografik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, ilişkisel tarama modellerinden nedensel karşılaştırma araştırmasıdır. Evrenden basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 236 öğretmen adayı çalışmanın örneklem grubunu oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının psikolojik sağlamlıklarının belirlenmesi için Psikolojik Sağlamlık Tutum Beceri, üst bilişsel farkındalıklarının incelenmesi için Öğretmen Adaylarına Yönelik Üst bilişsel Farkındalık Ölçeği kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının cinsiyet değişkenine göre Psikolojik Sağlamlık Tutum Beceri Ölçeğinin alt boyutları olan ilişkiler ve değerler oryantasyonu, bağımsızlık ve girişimcilik, mizah arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Psikolojik sağlamlığın alt boyutu olan iç görü ve yaratıcılık puanlarında erkek öğretmen adaylarının lehine anlamlı farklılık saptanmıştır. Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği ile öğretmen adaylarının cinsiyetleri arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğretmen adaylarının psikolojik sağlamlıklarının ve üst bilişsel farkındalıklarının sınıf düzeylerine göre değişiklik göstermediği sonucu elde edilmiştir. Psikolojik sağlamlık tutum becerisi ile üst bilişsel farkındalık puanları arasında pozitif yönde yüksek düzeyde korelasyon saptanmıştır. Üst bilişsel farkındalıkların, psikolojik sağlamlık tutum becerileri üzerinde yordayıcı olduğu belirlenmiştir. Benzer şekilde psikolojik sağlamlık tutum becerilerinin, üst bilişsel farkındalıkları belirlemede yordayıcı olduğu tespit edilmiştir.
This study aims to examine the resilience and metacognitive awareness of preschool teacher candidates, along with some demographic characteristics. The study is a causal comparative research, one of the relational survey models. A sample group of 236 teacher candidates was selected using simple random sampling method. The Resilience Attitude Skill scale was used to determine the resilience of teacher candidates, and the Metacognitive Awareness Scale for Teacher Candidates was used to examine their metacognitive awareness. Since the obtained data showed normal distribution, parametric tests were applied for analysis. According to the gender of teacher candidates, no significant differences were found in the sub-dimensions of the Resilience Attitude Skill scale, namely relationships and values orientation, independence and entrepreneurship, and humor. A significant difference was found in favor of male teacher candidates in the sub-dimensions of resilience, namely insight and creativity. There was no significant gender difference in the Metacognitive Awareness Scale among teacher candidates. The results indicated that the resilience and metacognitive awareness of teacher candidates did not vary according to class levels. A high positive correlation was identified between resilience attitude skill and metacognitive awareness scores. Metacognitive awareness was determined to be predictive of resilience attitude skills, and conversely, resilience attitude skills were found to be predictive of metacognitive awareness.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education, Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 6, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | April 25, 2024 |
Acceptance Date | September 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2025Volume: 14 Issue: 2 |