This study aimed to determine the relationship between high school students' metacognitive awareness of English reading strategies and their self-efficacy beliefs about English by using a correlational survey model. The study group consisted of 586 high school students from high schools in a county located in the Central Black Sea region in the 2017-2018 academic year. According to the results of the study, the descriptive values of the sub-dimensions of the Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory, the students used problem-solving strategies most, which was followed by global reading strategies and support reading strategies respectively. High school students' metacognitive awareness of reading strategies level indicated a significant difference in gender and grade variables. The metacognitive awareness levels of high school students' reading strategies did not show a significant difference according to the age variable. The descriptive values of the sub-dimensions of the English Self-Efficacy Belief Scale, the highest self-efficacy beliefs of the students were about reading skills, which was followed by listening, writing, and speaking skills, respectively. The English self-efficacy beliefs of high school students in the study, showed a significant difference in all sub-dimensions according to gender and class variables. While high school students' self-efficacy beliefs about English showed a significant difference in reading, writing and speaking sub-dimensions according to the age variable, it did not show a significant difference in listening sub-dimension. There was a moderate, significant, and positive correlation between high school students' metacognitive awareness of English reading strategies and self-efficacy beliefs.
Foreign language teaching Metacognition Metacognitive awareness Self-efficacy High school students
Bu araştırmada lise öğrencilerinin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalıkları ve İngilizce ile ilgili öz yeterliklerini farklı değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Orta Karadeniz bölgesindeki yer alan bir ilçedeki 586 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Bu araştırma ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın sonuçlarına göre Okuma Stratejileri Üstbilişsel Farkındalık Envanterinin alt boyutlarının betimsel değerlerine bakıldığında öğrencilerin en çok problem çözme stratejilerini, daha sonra genel okuma stratejilerini ve en son olarak da okuma stratejilerini destekleme boyutunu kullandıkları ortaya çıkmıştır. Lise öğrencilerinin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık seviyeleri cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı bir fark gösterirken, yaş değişkenine göre anlamlı bir fark göstermemektedir. İngilizce ile İlgili Öz Yeterlik İnancı Ölçeği alt boyutlarının betimsel değerlerine bakıldığında öğrenciler en çok okuma beceresinde, daha sonra dinleme ve yazma becerilerinde ve en son olarak da konuşma becerisinde öz yeterlik inancına sahip çıkmışlardır. Lise öğrencilerinin öz yeterlik inançları tüm alt boyutlarda cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Lise öğrencilerinin İngilizce ile ilgili öz yeterlik inançları yaş değişkenine göre okuma, yazma ve konuşma alt boyutlarında anlamlı bir fark gösteriyorken dinleme alt boyutlarında anlamlı bir fark göstermemektedir. Lise öğrencilerinin İngilizce dersi okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık seviyeleri ile öz yeterlik inançları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022Volume: 11 Issue: 1 |