In this research, the relationship between the organisational justice and organisational cynicism according to teacher perceptions was investigated. The research was designed in the relational screening model and with the quantitative research method. The universe of the research consisted of the teachers working at the state schools in Erzincan city centre in the 2020-2021 educational year. The sample of the research was 20 teachers selected with the simple random sampling technique. The data of the research were collected electronically. These data were analysed with the SPSS program. According to the research results, the organisational justice perceptions of teachers were found to be high, however, their organisational cynicism perceptions were low. The organisational justice perceptions of teachers demonstrated significant difference according to the variables of branch and working school. The teachers’ organisational cynicism perceptions demonstrated significant difference according to the variables of branch, year of experience and working school. According to another result from the research, it was found that there was a negative significant relationship between the organisational justice perceptions of teachers and their organisational cynicism perceptions. That the organisational justice perceptions of teachers was a significant predictor on their organisational cynicisms was another result of the research.
Bu araştırmada öğretmenlerin algılarına göre örgütsel adalet ile örgütsel sinizm arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma yönteminde ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanının evreninin 2020-2021 eğitim öğretim yılında Erzincan il merkezinde resmi okullarda görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise evrenden basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 240 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri elektronik ortamda toplanmıştır. Araştırma verileri SPSS programı yardımı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlara göre öğretmenlerin örgütsel adalet algıları yüksek örgütsel sinizm algıları ise düşük çıkmıştır. Branş değişkenine göre ve görev yapılan okul türüne göre öğretmenlerin örgütsel adalet algıları anlamlı farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin örgütsel sinizm algıları branş, kıdem ve görev yapılan okul türüne göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucu elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bir diğer sonuca göre öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile örgütsel sinizm algıları arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğudur. Araştırmada öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının örgütsel sinizm üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021Volume: 10 Issue: 4 |