Research Article
BibTex RIS Cite

Biçimlendirici Değerlendirme Uygulamalarıyla Zenginleştirilmiş Etkileşimli Kısa Tarihsel Hikâyelerin Öğrencilerin Bilimsel Bilginin Doğasına Yönelik Anlayışlarına Etkisi

Year 2021, Volume: 10 Issue: 4, 1421 - 1448, 30.12.2021
https://doi.org/10.30703/cije.825140

Abstract

Bu çalışmanın amacı biçimlendirici değerlendirme etkinlikleriyle zenginleştirilmiş etkileşimli kısa tarihsel hikâyelerin, öğrencilerin bilimsel bilginin doğasına yönelik anlayışlarına etkisini araştırmaktır. Araştırmada deney-1, deney-2 ve kontrol gruplu ön test-son test yarı deneysel desen esas alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet okulunun 7. sınıflarında öğrenim gören 62 (deney-1 (n=23), deney-2 (n=20) ve kontrol (n=19)) öğrenci oluşturmuştur. Veriler “Bilimsel Bilginin Doğası Ölçeği” ile elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde ANCOVA testi esas alınmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular ışığında biçimlendirici değerlendirme etkinlikleriyle zenginleştirilmiş etkileşimli kısa tarihsel hikâyelerin öğrencilerin bilimsel bilginin doğasına yönelik anlayışlarını geliştirmekte etkili olduğu belirlenmiştir. ANCOVA testi sonuçlarına göre deney-1 ve kontrol gruplarının ön test puanlarına göre düzeltilmiş son test puan ortalamaları arasında bilimsel bilginin; ahlakilik, yaratıcılık, gelişimsellik ve birleştirme boyutlarında deney-1 grubu lehine anlamlı farklılıklar olduğu, sadelik ve test edilebilme boyutlarında ise anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Deney-1 ve deney-2 gruplarının ön test puanlarına göre düzeltilmiş son test puan ortalamaları arasında bilimsel bilginin gelişimsellik boyutunda deney-1 grubu lehine anlamlı farklılık olduğu, diğer boyutlar açısından ise anlamlı bir farklılaşma olmadığı belirlenmiştir. Deneysel uygulama sonunda deney-1 grubunda kullanılan biçimlendirici değerlendirme etkinlikleriyle zenginleştirilmiş etkileşimli kısa tarihsel hikâyelerin ve deney-2 grubunda kullanılan etkileşimli kısa tarihsel hikâyelerin öğrencilerin bilimsel bilginin doğasına ilişkin anlayışlarında gelişmeler sağladığı söylenebilir.

Supporting Institution

Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Başkanlığı

Project Number

EGT-059

References

  • Adibelli, E. (2015). A study of elementary teachers’ conceptions of nature of science and their beliefs about the developmental appropriateness and importance of nature of science throughout a Professional Development Program. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nevada-Las Vegas, USA
  • Akyol, G. (2015). Antecedents of nature of science teaching intention: Testing the applicability of the theory of planned behavior. Unpublished Doctoral Dissertation, Middle East Technical University, Ankara
  • Alan, Ü. (2014). Okulöncesi dönem çocuklarının bilimin doğasına ilişkin anlayışlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aydoğdu, B. (2009). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Allchin, D. (2003). Scientific myth‐conceptions. Science Education, 87(3), 329-351.
  • American Association for the Advancement of Science (AAAS), (1993). Project 2061 Benchmarks for science literacy, A Project 2061 report New York: Oxford University Press.
  • Bala, V. G. (2013). Bilimin doğasının fen konularına entegrasyonunda biçimlendirici değerlendirme uygulamalarının bilimin doğasının öğrenimine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, C. (2015). 8. sınıf öğrencilerine" Hücre bölünmesi ve kalıtım" ünitesinin öğretilmesinde bilimsel argümantasyon temelli öğrenme sürecinin etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Batı, K. (2014). Modellemeye dayalı fen eğitiminin etkililiği; bu eğitimin öğrencilerin bilimin doğası görüşleri ile eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bellocchi, A. (2004). Designing and using historical vignettes in science teaching: a personal account. Teaching Science, 50(2), 14-18.
  • Bilen, K. (2009). Tahmin Et-Gözle-Açıkla” yöntemine dayalı laboratuvar uygulamalarının öğretmen adaylarının kavramsal başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, tutumlarına ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bilican, K. (2014). Development of pre-service science teacher’s nature of science views and nature of science instructional planning within a contextualized explicit reflectıve approach. Unpublished Doctoral Dissertation, Middle East Technical University, Ankara
  • Buldur, S. (2014). Performansa dayalı tekniklerle yürütülen biçimlendirmeye yönelik değerlendirme sürecinin öğretmen ve öğrenci üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Buldur, S., ve Doğan, A. (2017). Performansa dayalı tekniklerle yürütülen biçimlendirmeye yönelik değerlendirme sürecinin öğrencilerin hedef yönelimlerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 143-167. Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni Spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. Akgün, Ö. Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Carvalho, W., and Carvalho, C. A. B. (2002). Roleplays in middle school Science textbooks: a significant contribution to the history of science teaching international. Paper presented at the Proceedings of 10th IOSTE Symposium. U.S. Department of Education.
  • Cauley, K. and McMillan, J. (2010). Formative assessment techniques to support student motivation and achievement. The Clearing House, 83 (1), 1-6.
  • Cil, E., and Cepni, S. (2012). The effectiveness of the conceptual change approach, explicit reflective approach, and course book by the ministry of education on the views of the nature of science and conceptual change in light unit. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(2), 1107-1113.
  • Costa da Silva, P. R., Miranda Correia, P. R., and Infante-Malachias, E. M. (2009). Charles Darwin goes to school: the role of cartoons and narrative in setting science in an historical context. Journal of Biological Education, 43 (4), 175-180.
  • Çepni, S. (2007). Bilim, fen, teknoloji kavramlarının eğitim programlarına yansımaları. S. Çepni (Editör). Kuramdan uygulamaya Fen ve Teknoloji öğretimi,(6. baskı) (1-11). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çetinkaya, E., Turgut, H., ve Duru, M. K. (2015). Bilim, sözde-bilim ayrımı bağlamının ortaokul öğrencilerinin bilim algılarına etkisi: İridoloji vakası. Eğitim ve Bilim, 40(181), 1-18.
  • Çil, E. (2010). Bilimin doğasının kavramsal değişim pedagojisi ve doğrudan yansıtıcı yaklaşım ile öğretilmesi: ışık ünitesi örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Dereli, F. (2016). 6. sınıf dünya ve evren konu alanına uyarlanmış bilimin doğası kazanımlarının akıllı tahta etkinlikleri ile öğretimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Burdur.
  • Derman, A. (2014). Bilimsel okuryazarlığın tesisinde fen öğretim programlarının rolü. International Journal of Social Science 26, 143-157.
  • Deve, F., & Küçük, M. (2016). The effect of history of science-based light unit on the 7th grade students' nature of science views. Turkish Journal of Teacher Education, 5(1), 1-25.
  • Doğan-Bora, N. (2005). Türkiye genelinde ortaöğretim fen branşı öğretmen ve öğrencilerinin bilimin doğası üzerine görüşlerinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, N., ve Özcan, M. B. (2010). Tarihsel yaklaşımın 7. sınıf öğrencilerinin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin geliştirmesine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 187-208.
  • Erdoğan, M. N., ve Köseoğlu, F. (2015). Kimyasal denge konusuna entegre edilmiş açık-düşündürücü yaklaşımla bilimin doğası öğretimi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(2), 717-741.
  • Folmer, V., Barbosa, N. D. V., Soares, F. A., and Rocha, J. B. T. (2009). Experimental activities based on ill-structured problems improve Brazilian school students’ understanding of the nature of scientific knowledge. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(1), 232-254.
  • İnce, K. (2015). 7.sınıf öğrencilerinin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin doğrudan yansıtıcı yaklaşımla geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Keeley, P., Eberle, F., and Dorsey, C. (2005). Uncovering student ideas in science: Another 25 formative assessment probes (Vol. 3). NSTA press.
  • Keeley, P. (2008). Science formative assessment: 75 practical strategies for linking assessment, instruction, and learning. California: Corwin Press.
  • Khishfe, R. and Abd-El-Khalick, F. (2002). Influence of explicit and reflective versus implicit inquiry-oriented instruction on sixth graders, views of nature of science, Journal of Research in Science Teaching, 39, (7), 551-578.
  • Kılıç, K., Sungur, S., Çakıroğlu, J., ve Tekkaya, C. (2005). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin bilimsel bilginin doğasını anlama düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 127-133.
  • Köksal, M. S. ve Ertekin, P. (2015). Bilimin doğasının öğretiminde kuramdan uygulamaya yönelik yaklaşımlar. N. Yenice (Editör). Bilimin doğası gelişimi ve öğretimi (190-215). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Lederman, N.G. (1992). Students and teachers conceptions of the nature of science: a review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29, (4), 331- 359.
  • Metin, D. (2009). Yaz bilim kampında uygulanan yönlendirilmiş araştırma ve bilimin doğası etkinliklerinin ilköğretim 6. ve 7. sınıftaki çocukların bilimin doğası hakkındaki düşüncelerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual. New York, NY: Mc Graw Hill.
  • Popham, W. J. (2008). Transformative assessment. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Roach, L. E. (1993). Use of the history of science in a non-science majors course: Does it affect students understanding of the nature of science? Unpublished Doctoral Dissertation, Louisiana State University, USA.
  • Roach, L. E., and Wandersee, J. H. (1993). Short story science. The Science Teacher, 60 (6), 18-21.
  • Rubba, P. A., and Andersen, H. O. (1978). Development of an instrument to assess secondary school students understanding of the nature of scientific knowledge. Science Education, 62(4), 449-458.
  • Seker, H., and Welsh, L. C. (2006). The use of history of mechanics in teaching motion and force units. Science & Education, 15(1), 55-89.
  • Smith, A. J. R. (2010). Historical short stories and the nature of science in a high school biology classroom. Unpublished Master’s Thesis, Iowa State University, USA.
  • Solomon, J., Duveen, J., Scot, L., and McCarthy, S. (1992). Teaching about the nature of science through history: Action research in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, 29 (4), 409 – 421.
  • Sönmez, E. (2014). Müfredat dışı biyoteknoloji etkinliklerinin öğrencilerin biyoteknoloji bilgilerine ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Turgut-Ustaoğlu, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe 7. sınıf öğrencilerinin bilimin doğası ile ilgili bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Wandersee, J. H. (1992). The historicality of cognition: implications for science Education research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 423-434.
  • Wandersee, J. H., Mintzes, J. J., and Novak, J. D. (1994). Research on alternative conceptions in science. In D. L. Gabel (Ed.). Handbook of research on science teaching and learning: A project of the national science teachers association (pp.177-210). Simon & Schuster Macmillan.
  • Wandersee, J. H. and Roach, L. E. (1998). Interactive historical vignettes. In J. J. Mintzes, J. H. Wandersee & J. D. Novak (Eds.), Teaching science for understanding (pp. 281-306). San Diego, CA: Academic Press.
  • Yacoubian, H. A., and BouJaoude, S. (2010). The effect of reflective discussions following inquiry‐based laboratory activities on students' views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 47(10), 1229-1252.
  • Yalaki, Y. (2016). Biçimlendirici değerlendirme. Y. Yalaki (Editör). Etkinliklerle bilimin doğasının öğretimi (2. baskı) (13-17). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yalçınkaya, T. (2016). Sözde bilim temalı bilimin doğası öğretiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının sözde bilim algılarına ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Yenice N. ve Özden, B. (2015). Bilimin doğasına yönelik görüşler. N. Yenice (Editör). Bilimin doğası gelişimi ve öğretimi (340-390). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yücel, M. (2009). Etkileşimli kısa tarihsel hikâyelerin kullanımının ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik anlayışlarını geliştirmesindeki etkililiği Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yücel-Dağ, M. (2015). Kavram karikatürleriyle zenginleştirilmiş etkileşimli kısa tarihsel hikâyelerin bilimin doğası öğretiminde kullanımı üzerine bir öz-inceleme. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

The Effect of Interactive Historical Vignettes Enriched with Formative Assessment Practices on Students' Understanding of the Nature of Scientific Knowledge

Year 2021, Volume: 10 Issue: 4, 1421 - 1448, 30.12.2021
https://doi.org/10.30703/cije.825140

Abstract

The aim of this study is to investigate the effect of interactive historical vignettes (IHV) enriched with formative assessment practices on the understanding of students’ nature of scientific knowledge. In the study, pre-test, post-test quasi-experimental design with experimental-1, experimental-2 and control group was used. The study group consisted of 62 (experimental-1 (23), experimental-2 (20) and control (19)) 7th grade students. Data were obtained via "Nature of Scientific Knowledge Scale" and the ANCOVA test was used in the analysis. As a result, it was seen that IHVs enriched with formative assessment practices were effective in developing students' understanding of the nature of scientific knowledge. According to the ANCOVA test results, among the post-test scores of the experimental-1 and control groups, it was determined that there are significant differences in favor of the experimental-1 group in; amoral, creative, developmental and unified dimensions. However, it was determined that there was no statistically significant difference in parsimonious and testable dimensions. Among the post-test scores of the experimental-1 and experimental-2 groups, it was determined that there are significant differences in favor of the experimental-1 group in developmental dimension. As a result of the study, it can be said that IHVs enriched with formative assessment practices improved the students' understanding of the nature of scientific knowledge.

Project Number

EGT-059

References

  • Adibelli, E. (2015). A study of elementary teachers’ conceptions of nature of science and their beliefs about the developmental appropriateness and importance of nature of science throughout a Professional Development Program. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nevada-Las Vegas, USA
  • Akyol, G. (2015). Antecedents of nature of science teaching intention: Testing the applicability of the theory of planned behavior. Unpublished Doctoral Dissertation, Middle East Technical University, Ankara
  • Alan, Ü. (2014). Okulöncesi dönem çocuklarının bilimin doğasına ilişkin anlayışlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Aydoğdu, B. (2009). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Allchin, D. (2003). Scientific myth‐conceptions. Science Education, 87(3), 329-351.
  • American Association for the Advancement of Science (AAAS), (1993). Project 2061 Benchmarks for science literacy, A Project 2061 report New York: Oxford University Press.
  • Bala, V. G. (2013). Bilimin doğasının fen konularına entegrasyonunda biçimlendirici değerlendirme uygulamalarının bilimin doğasının öğrenimine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, C. (2015). 8. sınıf öğrencilerine" Hücre bölünmesi ve kalıtım" ünitesinin öğretilmesinde bilimsel argümantasyon temelli öğrenme sürecinin etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Batı, K. (2014). Modellemeye dayalı fen eğitiminin etkililiği; bu eğitimin öğrencilerin bilimin doğası görüşleri ile eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bellocchi, A. (2004). Designing and using historical vignettes in science teaching: a personal account. Teaching Science, 50(2), 14-18.
  • Bilen, K. (2009). Tahmin Et-Gözle-Açıkla” yöntemine dayalı laboratuvar uygulamalarının öğretmen adaylarının kavramsal başarılarına, bilimsel süreç becerilerine, tutumlarına ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bilican, K. (2014). Development of pre-service science teacher’s nature of science views and nature of science instructional planning within a contextualized explicit reflectıve approach. Unpublished Doctoral Dissertation, Middle East Technical University, Ankara
  • Buldur, S. (2014). Performansa dayalı tekniklerle yürütülen biçimlendirmeye yönelik değerlendirme sürecinin öğretmen ve öğrenci üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Buldur, S., ve Doğan, A. (2017). Performansa dayalı tekniklerle yürütülen biçimlendirmeye yönelik değerlendirme sürecinin öğrencilerin hedef yönelimlerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 143-167. Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni Spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. Çakmak, E. Akgün, Ö. Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (3. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Carvalho, W., and Carvalho, C. A. B. (2002). Roleplays in middle school Science textbooks: a significant contribution to the history of science teaching international. Paper presented at the Proceedings of 10th IOSTE Symposium. U.S. Department of Education.
  • Cauley, K. and McMillan, J. (2010). Formative assessment techniques to support student motivation and achievement. The Clearing House, 83 (1), 1-6.
  • Cil, E., and Cepni, S. (2012). The effectiveness of the conceptual change approach, explicit reflective approach, and course book by the ministry of education on the views of the nature of science and conceptual change in light unit. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(2), 1107-1113.
  • Costa da Silva, P. R., Miranda Correia, P. R., and Infante-Malachias, E. M. (2009). Charles Darwin goes to school: the role of cartoons and narrative in setting science in an historical context. Journal of Biological Education, 43 (4), 175-180.
  • Çepni, S. (2007). Bilim, fen, teknoloji kavramlarının eğitim programlarına yansımaları. S. Çepni (Editör). Kuramdan uygulamaya Fen ve Teknoloji öğretimi,(6. baskı) (1-11). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çetinkaya, E., Turgut, H., ve Duru, M. K. (2015). Bilim, sözde-bilim ayrımı bağlamının ortaokul öğrencilerinin bilim algılarına etkisi: İridoloji vakası. Eğitim ve Bilim, 40(181), 1-18.
  • Çil, E. (2010). Bilimin doğasının kavramsal değişim pedagojisi ve doğrudan yansıtıcı yaklaşım ile öğretilmesi: ışık ünitesi örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Dereli, F. (2016). 6. sınıf dünya ve evren konu alanına uyarlanmış bilimin doğası kazanımlarının akıllı tahta etkinlikleri ile öğretimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Burdur.
  • Derman, A. (2014). Bilimsel okuryazarlığın tesisinde fen öğretim programlarının rolü. International Journal of Social Science 26, 143-157.
  • Deve, F., & Küçük, M. (2016). The effect of history of science-based light unit on the 7th grade students' nature of science views. Turkish Journal of Teacher Education, 5(1), 1-25.
  • Doğan-Bora, N. (2005). Türkiye genelinde ortaöğretim fen branşı öğretmen ve öğrencilerinin bilimin doğası üzerine görüşlerinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, N., ve Özcan, M. B. (2010). Tarihsel yaklaşımın 7. sınıf öğrencilerinin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin geliştirmesine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 187-208.
  • Erdoğan, M. N., ve Köseoğlu, F. (2015). Kimyasal denge konusuna entegre edilmiş açık-düşündürücü yaklaşımla bilimin doğası öğretimi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(2), 717-741.
  • Folmer, V., Barbosa, N. D. V., Soares, F. A., and Rocha, J. B. T. (2009). Experimental activities based on ill-structured problems improve Brazilian school students’ understanding of the nature of scientific knowledge. Revista electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(1), 232-254.
  • İnce, K. (2015). 7.sınıf öğrencilerinin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin doğrudan yansıtıcı yaklaşımla geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Keeley, P., Eberle, F., and Dorsey, C. (2005). Uncovering student ideas in science: Another 25 formative assessment probes (Vol. 3). NSTA press.
  • Keeley, P. (2008). Science formative assessment: 75 practical strategies for linking assessment, instruction, and learning. California: Corwin Press.
  • Khishfe, R. and Abd-El-Khalick, F. (2002). Influence of explicit and reflective versus implicit inquiry-oriented instruction on sixth graders, views of nature of science, Journal of Research in Science Teaching, 39, (7), 551-578.
  • Kılıç, K., Sungur, S., Çakıroğlu, J., ve Tekkaya, C. (2005). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin bilimsel bilginin doğasını anlama düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 127-133.
  • Köksal, M. S. ve Ertekin, P. (2015). Bilimin doğasının öğretiminde kuramdan uygulamaya yönelik yaklaşımlar. N. Yenice (Editör). Bilimin doğası gelişimi ve öğretimi (190-215). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Lederman, N.G. (1992). Students and teachers conceptions of the nature of science: a review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29, (4), 331- 359.
  • Metin, D. (2009). Yaz bilim kampında uygulanan yönlendirilmiş araştırma ve bilimin doğası etkinliklerinin ilköğretim 6. ve 7. sınıftaki çocukların bilimin doğası hakkındaki düşüncelerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7, 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual. New York, NY: Mc Graw Hill.
  • Popham, W. J. (2008). Transformative assessment. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Roach, L. E. (1993). Use of the history of science in a non-science majors course: Does it affect students understanding of the nature of science? Unpublished Doctoral Dissertation, Louisiana State University, USA.
  • Roach, L. E., and Wandersee, J. H. (1993). Short story science. The Science Teacher, 60 (6), 18-21.
  • Rubba, P. A., and Andersen, H. O. (1978). Development of an instrument to assess secondary school students understanding of the nature of scientific knowledge. Science Education, 62(4), 449-458.
  • Seker, H., and Welsh, L. C. (2006). The use of history of mechanics in teaching motion and force units. Science & Education, 15(1), 55-89.
  • Smith, A. J. R. (2010). Historical short stories and the nature of science in a high school biology classroom. Unpublished Master’s Thesis, Iowa State University, USA.
  • Solomon, J., Duveen, J., Scot, L., and McCarthy, S. (1992). Teaching about the nature of science through history: Action research in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, 29 (4), 409 – 421.
  • Sönmez, E. (2014). Müfredat dışı biyoteknoloji etkinliklerinin öğrencilerin biyoteknoloji bilgilerine ve bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kastamonu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Turgut-Ustaoğlu, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe 7. sınıf öğrencilerinin bilimin doğası ile ilgili bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Wandersee, J. H. (1992). The historicality of cognition: implications for science Education research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 423-434.
  • Wandersee, J. H., Mintzes, J. J., and Novak, J. D. (1994). Research on alternative conceptions in science. In D. L. Gabel (Ed.). Handbook of research on science teaching and learning: A project of the national science teachers association (pp.177-210). Simon & Schuster Macmillan.
  • Wandersee, J. H. and Roach, L. E. (1998). Interactive historical vignettes. In J. J. Mintzes, J. H. Wandersee & J. D. Novak (Eds.), Teaching science for understanding (pp. 281-306). San Diego, CA: Academic Press.
  • Yacoubian, H. A., and BouJaoude, S. (2010). The effect of reflective discussions following inquiry‐based laboratory activities on students' views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 47(10), 1229-1252.
  • Yalaki, Y. (2016). Biçimlendirici değerlendirme. Y. Yalaki (Editör). Etkinliklerle bilimin doğasının öğretimi (2. baskı) (13-17). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yalçınkaya, T. (2016). Sözde bilim temalı bilimin doğası öğretiminin fen bilgisi öğretmen adaylarının sözde bilim algılarına ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Yenice N. ve Özden, B. (2015). Bilimin doğasına yönelik görüşler. N. Yenice (Editör). Bilimin doğası gelişimi ve öğretimi (340-390). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yücel, M. (2009). Etkileşimli kısa tarihsel hikâyelerin kullanımının ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik anlayışlarını geliştirmesindeki etkililiği Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yücel-Dağ, M. (2015). Kavram karikatürleriyle zenginleştirilmiş etkileşimli kısa tarihsel hikâyelerin bilimin doğası öğretiminde kullanımı üzerine bir öz-inceleme. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 57 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Übeyit Bakan 0000-0002-7329-4359

Serkan Buldur 0000-0002-0733-4287

Project Number EGT-059
Publication Date December 30, 2021
Published in Issue Year 2021Volume: 10 Issue: 4

Cite

APA Bakan, Ü., & Buldur, S. (2021). Biçimlendirici Değerlendirme Uygulamalarıyla Zenginleştirilmiş Etkileşimli Kısa Tarihsel Hikâyelerin Öğrencilerin Bilimsel Bilginin Doğasına Yönelik Anlayışlarına Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(4), 1421-1448. https://doi.org/10.30703/cije.825140

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education