Bu araştırma okul öncesi eğitim
kurumlarına devam eden çocukların rekabet sitillerinin belirlenmesi ve bazı
sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi amacı ile yapılmıştır.
Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modelinde yürütülmüştür.
Araştırmanın örneklemi, Eskişehir ilinin Odunpazarı merkez ilçesinde 4 anaokulu
ve 4 anasınıfına devam eden 223 çocuktur. Araştırmada veri toplama aracı olarak
Paquette, Gagnon, Bouchard, Bigras ve Schneider (2013) tarafından geliştirilen,
Uyanık Balat, Akman ve Arslan Çiftçi (2017) tarafından Türkçeye uyarlaması
gerçekleştirilen “Okul Öncesi Rekabet
Ölçeği” kullanılmıştır. Çocukların rekabet sitilleri çocuğun yaşı,
cinsiyeti, doğum sırası, kardeş sayısı, okula devam süresi, anne ve babanın
yaşı, çalışma ve öğrenim durumu değişkenleri açısından incelenmiştir.
Okul öncesi dönem çocuklarının rekabet stillerinin tespit edilmesi amacıyla
boyutlar bazında betimsel istatistikler; çocukların demografik özelliklerine
göre fark istatistikleri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda çocuklarının
rekabet olarak en çok baskınlığın korunumu hiyerarşisi stiline sahip olduğu
belirlemiştir. Çocukların yaşı, okula devam süreleri, anne ve babalarının
eğitim düzeyleri ve annelerinin çalışma durumlarına göre rekabet sitillerinde
anlamlı farklılıklar görülürken, cinsiyet, kardeş sayısı, annenin ve babanın
yaşı ve babanın mesleği değişkenlerine göre çocukların rekabet sitillerinde
anlamlı farklılık görülmemiştir. Çocukların yaş ve okula devam süreleri
değişkenlerine göre göreve yönelik rekabet ve baskınlığın korunumu
hiyerarşisinde artış olduğu görülmüştür. Benzer şekilde anne ve babanın eğitim
düzeyleri arttıkça baskınlığın korunumu hiyerarşisinin daha yüksek olduğu
belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ilgili alan yazın
doğrultusunda tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 9 Issue: 2 |