Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik
öğretmenlerinin değişken, cebirsel ifadeler, eşitlik ve denklem kavramlarına
ilişkin öğrenci bilgisini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma
desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmaya bir devlet
okulunda görev yapan üç ortaokul matematik öğretmeni katılmıştır. Katılımcılar
amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın katılımcılarından
Ayla, Hale ve Emre araştırma sırasında sırasıyla 2, 3 ve 8 yıllık mesleki
deneyime sahiptir. Veriler, sınıf içi gözlemler ve öğretmenlerle yapılan yarı
yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Bu sürecin ilk aşamasında
veri toplama araçları (görüşme formları) geliştirilmiştir. Ayrıca katılımcılar
belirlenerek ön görüşmeler yapılmıştır. İkinci aşamada ise dersler gözlenmiş ve
ders gözlemleri sonrası görüşme formları düzenlenmiştir. Görüşme formlarında
yapılan düzenlemeler sonrası ise bir öğretmen ile görüşme formlarının pilot
uygulaması yapılmıştır. Sonrasında görüşme formları düzenlenerek son şekli
oluşturulmuş ve öğretmenlerle bireysel görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Araştırma kapsamında elde edilen veriler öğretmenlerin değişken, cebirsel
ifadeler, eşitlik ve denklem konularına ilişkin öğrenci bilgilerini
derinlemesine ortaya koymak için betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda öğretmenlerin değişken, cebirsel ifade, eşitlik ve denklem
kavramlarına ilişkin olası öğrenci düşünceleri, zorlukları ve hataları hakkında
bilgi sahibi oldukları; ancak bunların nedenine yönelik sınırlı bilgiye sahip
oldukları belirlenmiştir. Öğretmenler öğrencilerin bu düşüncelerine yönelik
derinlemesine bir analiz yapamamışlardır. Ayrıca,
öğretmenler olası öğrenci düşünceleri ve hataları hakkında bilgi sahibi
olmalarına rağmen derslerini yapılandırırken bu bilgilerini kullanmamışlardır.
Ortaokul matematik öğretmenleri cebir temel cebir kavramları pedagojik alan bilgisi öğrenci bilgisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 9 Issue: 2 |