Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin sosyal sermaye ve örgütsel
yaratıcılık algılarını ve söz konusu değişkenler arasındaki ilişkinin
anlamlılığını incelemektir. Çalışmada ilişkisel tarama modeli
uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 297 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında sosyal
sermaye ve örgütsel yaratıcılık ölçekleri kullanılmıştır. Araştırma
verileri elektronik bir form aracılığıyla internet üzerinden
toplanmıştır. Verilerin çözümlenme sürecinde betimsel istatistikler,
korelasyon analizi, çoklu doğrusal regresyon ve doğrulayıcı faktör
analizi uygulanmıştır. Çalışma bulgularına göre öğretmenlerin
sosyal sermaye algılarının görece orta ve örgütsel yaratıcılık
algılarının da görece yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Sosyal sermaye kavramının ilgi, etkileşim ve katılım boyutu ve
örgütsel yaratıcılık kavramının bireysel yaratıcılık boyutunun en
yüksek aritmetik ortalama değerlerine sahip oldukları
saptanmıştır. Sosyal sermaye ve örgütsel yaratıcılığın boyutları
arasında görece düşük, orta ve yüksek düzeyde anlamlı ilişkiler
olduğu görülmüştür. Ayrıca sosyal sermayenin sosyal ağlar ve ilgi,
etkileşim ve katılım boyutlarının bireysel yaratıcılığı; sosyal
sermayenin norm ve değerler boyutunun yönetsel yaratıcılığı; tüm
sosyal sermaye boyutlarının ise toplumsal yaratıcılığı anlamlı
olarak yordadığı tespit edilmiştir. Çalışma bulgularına dayalı
olarak okul yöneticileri, öğretmenler ve diğer çalışanlar arasında
etkileşimi, güveni, adaleti ve demokratik anlayışı geliştirecek
politikaların hayata geçirilmesi önerilmektedir. Ayrıca, daha
derinlemesine bulgular elde edilmesi için ilerleyen araştırmalarda
karma ya da nitel yöntemler ile değişkenler arası ilişkiler
incelenebilir.
The purpose of the study was to examine teachers’ perceptions of social capital and
organizational creativity and to explore whether there is a significant relationship
between these variables. The study adopted a correlational survey method in the
study. The study group of research was composed of 297 teachers. The data were
collected over the Internet and social capital and organizational creativity scales were
used. Descriptive statistics, correlation analysis, multiple linear regression, and
confirmatory factor analysis were used for analyzing the data. According to the results,
the perceptions of the teachers’ were relatively moderate level about social capital and
were also relatively high level about organizational creativity. It has been found that
interest, interaction and participation dimension of social capital and the individual
creativity dimension of organizational creativity have the highest average values. The
researcher found significant correlations which were relatively low, moderate and
strong among the dimensions of variables. In addition, it was observed that social
networks and interests, interaction and participation dimensions function as
significant predictor of individual creativity; norms and values dimension functions
as a significant predictor of administrative creativity, and all dimensions of social
capital perform as significant predictor of social creativity. Also findings showed that
it is advisable to develop policies about interaction, trust and democratic
understanding among school staff. In addition, the relationships between variables can
be reexamined by mixed or qualitative methods
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 6 Issue: 2 |