BibTex RIS Cite

Aday Sınıf Öğretmenlerinde Problemli İnternet Kullanımının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2016, Volume: 5 Issue: 5, 1 - 14, 01.04.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321421

Abstract

Bu çalışmanın amacı aday sınıf öğretmenlerinin problemli internet kullanım düzeylerini cinsiyet, sınıf düzeyi, interneti bilinçli ve kontrollü kullanım durumu ve günlük internet kullanım süresi gibi değişkenler açısından incelemektir. Araştırma 2015-2016 akademik yılında Abant İzzet Baysal Üniversitesinde eğitimlerine devam eden 294 sınıf öğretmenliği öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Katılımcıların 73’ü erkek(%24,8), 221’i ise kızlardan( %75,2) oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak internet bağımlılığı ölçeği (Şahin ve Korkmaz, 2011) ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 20.0 paket programı ile yapılmıştır. İstatistiksel yöntem olarak non-parametrik tekniklerden Kruskal Wallis ile Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Ayrıca frekans analizi için betimsel istatistiklere yer verilmiştir. Yapılan analizler sonucunda aday sınıf öğretmenlerinin tamamı günlük olarak en bir saat internet kullandıkları, günlük internet kullanım süresi daha yüksek olanların düşük olanlardan daha fazla problemli internet kullanım düzeyine sahip oldukları bulunmuştur. Ayrıca bilgi iletişim araçlarını bilinçli ve kontrollü kullandığını belirtenlerle, bilinçli kullanım konusunda eğitime ihtiyacı olmadığını ifade edenlerin etmeyenlere kıyasla daha düşük problemli kullanım puanına sahip oldukları bulunmuştur. Ayrıca cinsiyet problemli internet kullanımında bir farklılığa neden olmazken, sınıf düzeyinde ise sınıf düzeyi daha düşük olanların daha yüksek olanlardan daha fazla problemli internet kullanım puanına sahip olduğu görülmüştür. Son olarak elde edilen bulgular alan yazın ışığında tartışılmıştır.

References

  • Adiele, I., ve Olatokun, W. (2014). Prevalence and determinants of Internet addiction among adolescents. Computers in Human Behavior, 31, 100-110.
  • Akin, A., ve Iskender, M. (2011). Internet addiction and depression, anxiety and stress. International online journal of educational sciences, 3(1), 138-148.
  • Bayraktutan, F. (2005). Aile İçi İlişkiler Açısından İnternet Kullanımı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Bozkurt, H., Şahin, S., ve Zoroğlu, S. (2016). İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Journal Of Contemporary Medicine, 6(2), 1-13.
  • Canan, F., Ataoglu, A., Nichols, L. A., Yildirim, T., ve Ozturk, O. (2010). Evaluation of psychometric properties of the internet addiction scale in a sample of Turkish high school students. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13(3), 317-320.
  • Caplan, S. E. (2005). A social skill account of problematic Internet use. Journal of communication, 55(4), 721-736.
  • Ceyhan, E. (2010). Problemli internet kullanım düzeyi üzerinde kimlik statüsünün, internet kullanım amacının ve cinsiyetin yordayıcılığı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1323-1355.
  • Chou, C., ve Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students’ case. Computers & Education, 35(1), 65-80.
  • Çakır, Ö., Horzum, M. B., ve Ayas, T. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi. M. Kalkan ve C. Kaygusuz(Ed.), İnternet Bağımlılığı: Sorunlar ve Çözümler(ss.1-16). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological Internet use. Computers in human behavior, 17(2), 187-195.
  • De Berardis, D., D'Albenzio, A., Gambi, F., Sepede, G., Valchera, A., Conti, C. M., ... ve Serroni, N. (2009). Alexithymia and its relationships with dissociative experiences and Internet addiction in a nonclinical sample. CyberPsychology & Behavior, 12(1), 67-69.
  • Doğan, U., ve Kaya, S. (2016). Mediation effects of ınternet addiction on shame and social networking. Universal Journal of Educational Research, 4(5), 1037-1042.
  • Doğan, U., ve Tosun, N. İ. (2016). Lise öğrencilerinde problemli akıllı telefon kullanımının sosyal kaygı ve sosyal ağların kullanımına aracılık etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 99-128.
  • Hahn, A., ve Jerusalem, M. (2001). Internetsucht—Reliabilität und Validität in der OnlineForschung. In Online-Marktforschung (pp. 213-233). Gabler Verlag.
  • Johansson, A., ve Götestam, K. G. (2004). Internet addiction: characteristics of a questionnaire and prevalence in Norwegian youth (12–18 years).Scandinavian journal of psychology, 45(3), 223-229.
  • Karabulut, B. (2015). Bilgi toplumu çağında dijital yerliler, göçmenler ve melezler. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 11-23
  • Kaya, A. (2011). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Sitelerini Kullanım Durumları Ve İnternet Bağımlılığı Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Kim, H. K., ve Davis, K. E. (2009). Toward a comprehensive theory of problematic Internet use: Evaluating the role of self-esteem, anxiety, flow, and the self-rated importance of Internet activities. Computers in Human Behavior,25(2), 490-500.
  • Kim, K., Ryu, E., Chon, M. Y., Yeun, E. J., Choi, S. Y., Seo, J. S., ve Nam, B. W. (2006).
  • Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: a questionnaire survey. International journal of nursing studies, 43(2), 185 -192.
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. S., ve Chen, C. C. (2012). The association between Internet addiction and psychiatric disorder: a review of the literature. European Psychiatry, 27(1), 1-8.
  • Kuss, D. J., Van Rooij, A. J., Shorter, G. W., Griffiths, M. D., & van de Mheen, D. (2013). Internet addiction in adolescents: Prevalence and risk factors.Computers in Human Behavior, 29(5), 1987-1996.
  • Kuss, D. J., ve Lopez-Fernandez, O. (2016). Internet addiction and problematic Internet use: A systematic review of clinical research. World Journal of Psychiatry, 6(1), 143-176.
  • Leung, L. (2004). Net-generation attributes and seductive properties of the internet as predictors of online activities and internet addiction.CyberPsychology & Behavior, 7(3), 333-348.
  • Leung, L., ve Lee, P. S. (2012). The influences of information literacy, internet addiction and parenting styles on internet risks. New Media & Society, 14(1), 117-136.
  • Li, X., Newman, J., Li, D., ve Zhang, H. (2016). Temperament and adolescent problematic Internet use: The mediating role of deviant peer affiliation.Computers in Human Behavior, 60, 342-350.
  • Niemz, K., Griffiths, M., ve Banyard, P. (2005). Prevalence of pathological Internet use among university students and correlations with self-esteem, the General Health Questionnaire (GHQ), and disinhibition. CyberPsychology & Behavior, 8(6), 562-570.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon,9(5), 1-6.
  • Shapira, N. A., Lessig, M. C., Goldsmith, T. D., Szabo, S. T., Lazoritz, M., Gold, M. S., ve Stein, D. J. (2003). Problematic internet use: proposed classification and diagnostic criteria. Depression and anxiety, 17(4), 207-216.
  • Sırakaya, M., ve Sseferoğlu, S. S. (2013). Öğretmen adaylarının problemli internet kullanımlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 356- 368
  • Şahin, C., ve Korkmaz, Ö. (2011). İnternet bağımlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 101-115.
  • Taş, İ. (2016). İnternet bağımlılığı. T. Ayas ve M.B. Horzum(Ed.), Teknolojinin Olumsuz Etkileri (ss.11-82). Ankara: Vize yayıncılık.
  • Tekdal, A. (2005). Çukurova Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri Uygulama ve Araştırma Merkezi’ndeki İnternet Laboratuarlarını Kullanan Öğrencilerin Profili ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tokunaga, R. S., ve Rains, S. A. (2016). A Review and Meta‐Analysis Examining Conceptual and Operational Definitions of Problematic Internet Use.Human Communication Research.
  • Tsitsika, A., Critselis, E., Louizou, A., Janikian, M., Freskou, A., Marangou, E., ... ve Kafetzis, D. A. (2011). Determinants of Internet addiction among adolescents: a case-control study. The Scientific World Journal, 11, 866-874.
  • Valkenburg, P. M., Peter, J., ve Schouten, A. P. (2006). Friend networking sites and their relationship to adolescents' well-being and social self-esteem.CyberPsychology & Behavior, 9(5), 584-590.
  • Wang, H., Zhou, X., Lu, C., Wu, J., Deng, X., ve Hong, L. (2011). Problematic internet use in high school students in Guangdong province, China. PloS one,6(5), e19660.
  • Whang, L. S. M., Lee, S., ve Chang, G. (2003). Internet over-users' psychological profiles: a behavior sampling analysis on internet addiction.CyberPsychology & Behavior, 6(2), 143- 150.
  • Yen, J. Y., Ko, C. H., Yen, C. F., Chen, C. S., ve Chen, C. C. (2009). The association between harmful alcohol use and Internet addiction among college students: comparison of personality. Psychiatry and Clinical Neurosciences,63(2), 218-224.
  • Young, K. S. (1999). Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. Innovations in clinical practice: A source book, 17, 19-31.
  • Zorbaz, O. (2013). Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Sosyal Kaygı ve Akran İlişkileri Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Investigation of Elementary School Teacher Candidates’ Problematic Internet Usage In Terms of Some Variables

Year 2016, Volume: 5 Issue: 5, 1 - 14, 01.04.2016
https://doi.org/10.30703/cije.321421

Abstract

The purpose of this study was to examine elementary school teacher candidates’ problematic

internet usages in terms of sex, education level, daily time spending, conscious and controlled

usage variables. The study was conducted in 2015-2016 academic year at Abant Izzet Baysal

University with the 294 elementary school teacher candidates. The participants consisted of

73 male (%24.8) and 221 female (%75.2) students. For instrumentation, Internet Addiction

Scale (Şahin and Korkmaz, 2011) and personal information forms were used. The data were

analyzed with SPSS 20.0 package program. Kruskall Wallis and Mann Whitney-U, nonparametrical

tests were done for data analysis. The results revealed that elementary school

candidates are using internet at least one hour daily and as the time of utilization increased,

the problematic internet usage also increased. Those who used internet consciously and

controlled manner and those reported that they do not need education about internet

utilization reported less problematic internet usage than the others. While sex did not

contribute any difference for problematic internet usage class did. Lower classes were

demonstrated more problematic behavior than those upper classes. Furthermore, the findings

of this research was discussed in light of current literature and research.

References

  • Adiele, I., ve Olatokun, W. (2014). Prevalence and determinants of Internet addiction among adolescents. Computers in Human Behavior, 31, 100-110.
  • Akin, A., ve Iskender, M. (2011). Internet addiction and depression, anxiety and stress. International online journal of educational sciences, 3(1), 138-148.
  • Bayraktutan, F. (2005). Aile İçi İlişkiler Açısından İnternet Kullanımı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Bozkurt, H., Şahin, S., ve Zoroğlu, S. (2016). İnternet Bağımlılığı: Güncel Bir Gözden Geçirme. Journal Of Contemporary Medicine, 6(2), 1-13.
  • Canan, F., Ataoglu, A., Nichols, L. A., Yildirim, T., ve Ozturk, O. (2010). Evaluation of psychometric properties of the internet addiction scale in a sample of Turkish high school students. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13(3), 317-320.
  • Caplan, S. E. (2005). A social skill account of problematic Internet use. Journal of communication, 55(4), 721-736.
  • Ceyhan, E. (2010). Problemli internet kullanım düzeyi üzerinde kimlik statüsünün, internet kullanım amacının ve cinsiyetin yordayıcılığı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1323-1355.
  • Chou, C., ve Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students’ case. Computers & Education, 35(1), 65-80.
  • Çakır, Ö., Horzum, M. B., ve Ayas, T. (2013). İnternet bağımlılığının tanımı ve tarihçesi. M. Kalkan ve C. Kaygusuz(Ed.), İnternet Bağımlılığı: Sorunlar ve Çözümler(ss.1-16). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological Internet use. Computers in human behavior, 17(2), 187-195.
  • De Berardis, D., D'Albenzio, A., Gambi, F., Sepede, G., Valchera, A., Conti, C. M., ... ve Serroni, N. (2009). Alexithymia and its relationships with dissociative experiences and Internet addiction in a nonclinical sample. CyberPsychology & Behavior, 12(1), 67-69.
  • Doğan, U., ve Kaya, S. (2016). Mediation effects of ınternet addiction on shame and social networking. Universal Journal of Educational Research, 4(5), 1037-1042.
  • Doğan, U., ve Tosun, N. İ. (2016). Lise öğrencilerinde problemli akıllı telefon kullanımının sosyal kaygı ve sosyal ağların kullanımına aracılık etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 99-128.
  • Hahn, A., ve Jerusalem, M. (2001). Internetsucht—Reliabilität und Validität in der OnlineForschung. In Online-Marktforschung (pp. 213-233). Gabler Verlag.
  • Johansson, A., ve Götestam, K. G. (2004). Internet addiction: characteristics of a questionnaire and prevalence in Norwegian youth (12–18 years).Scandinavian journal of psychology, 45(3), 223-229.
  • Karabulut, B. (2015). Bilgi toplumu çağında dijital yerliler, göçmenler ve melezler. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 11-23
  • Kaya, A. (2011). Öğretmen Adaylarının Sosyal Ağ Sitelerini Kullanım Durumları Ve İnternet Bağımlılığı Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Kim, H. K., ve Davis, K. E. (2009). Toward a comprehensive theory of problematic Internet use: Evaluating the role of self-esteem, anxiety, flow, and the self-rated importance of Internet activities. Computers in Human Behavior,25(2), 490-500.
  • Kim, K., Ryu, E., Chon, M. Y., Yeun, E. J., Choi, S. Y., Seo, J. S., ve Nam, B. W. (2006).
  • Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal ideation: a questionnaire survey. International journal of nursing studies, 43(2), 185 -192.
  • Ko, C. H., Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. S., ve Chen, C. C. (2012). The association between Internet addiction and psychiatric disorder: a review of the literature. European Psychiatry, 27(1), 1-8.
  • Kuss, D. J., Van Rooij, A. J., Shorter, G. W., Griffiths, M. D., & van de Mheen, D. (2013). Internet addiction in adolescents: Prevalence and risk factors.Computers in Human Behavior, 29(5), 1987-1996.
  • Kuss, D. J., ve Lopez-Fernandez, O. (2016). Internet addiction and problematic Internet use: A systematic review of clinical research. World Journal of Psychiatry, 6(1), 143-176.
  • Leung, L. (2004). Net-generation attributes and seductive properties of the internet as predictors of online activities and internet addiction.CyberPsychology & Behavior, 7(3), 333-348.
  • Leung, L., ve Lee, P. S. (2012). The influences of information literacy, internet addiction and parenting styles on internet risks. New Media & Society, 14(1), 117-136.
  • Li, X., Newman, J., Li, D., ve Zhang, H. (2016). Temperament and adolescent problematic Internet use: The mediating role of deviant peer affiliation.Computers in Human Behavior, 60, 342-350.
  • Niemz, K., Griffiths, M., ve Banyard, P. (2005). Prevalence of pathological Internet use among university students and correlations with self-esteem, the General Health Questionnaire (GHQ), and disinhibition. CyberPsychology & Behavior, 8(6), 562-570.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon,9(5), 1-6.
  • Shapira, N. A., Lessig, M. C., Goldsmith, T. D., Szabo, S. T., Lazoritz, M., Gold, M. S., ve Stein, D. J. (2003). Problematic internet use: proposed classification and diagnostic criteria. Depression and anxiety, 17(4), 207-216.
  • Sırakaya, M., ve Sseferoğlu, S. S. (2013). Öğretmen adaylarının problemli internet kullanımlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 356- 368
  • Şahin, C., ve Korkmaz, Ö. (2011). İnternet bağımlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 101-115.
  • Taş, İ. (2016). İnternet bağımlılığı. T. Ayas ve M.B. Horzum(Ed.), Teknolojinin Olumsuz Etkileri (ss.11-82). Ankara: Vize yayıncılık.
  • Tekdal, A. (2005). Çukurova Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri Uygulama ve Araştırma Merkezi’ndeki İnternet Laboratuarlarını Kullanan Öğrencilerin Profili ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tokunaga, R. S., ve Rains, S. A. (2016). A Review and Meta‐Analysis Examining Conceptual and Operational Definitions of Problematic Internet Use.Human Communication Research.
  • Tsitsika, A., Critselis, E., Louizou, A., Janikian, M., Freskou, A., Marangou, E., ... ve Kafetzis, D. A. (2011). Determinants of Internet addiction among adolescents: a case-control study. The Scientific World Journal, 11, 866-874.
  • Valkenburg, P. M., Peter, J., ve Schouten, A. P. (2006). Friend networking sites and their relationship to adolescents' well-being and social self-esteem.CyberPsychology & Behavior, 9(5), 584-590.
  • Wang, H., Zhou, X., Lu, C., Wu, J., Deng, X., ve Hong, L. (2011). Problematic internet use in high school students in Guangdong province, China. PloS one,6(5), e19660.
  • Whang, L. S. M., Lee, S., ve Chang, G. (2003). Internet over-users' psychological profiles: a behavior sampling analysis on internet addiction.CyberPsychology & Behavior, 6(2), 143- 150.
  • Yen, J. Y., Ko, C. H., Yen, C. F., Chen, C. S., ve Chen, C. C. (2009). The association between harmful alcohol use and Internet addiction among college students: comparison of personality. Psychiatry and Clinical Neurosciences,63(2), 218-224.
  • Young, K. S. (1999). Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. Innovations in clinical practice: A source book, 17, 19-31.
  • Zorbaz, O. (2013). Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Sosyal Kaygı ve Akran İlişkileri Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 41 citations in total.

Details

Other ID JA27DE53TT
Journal Section Articles
Authors

Yunus Altundağ

Sefa Bulut

Publication Date April 1, 2016
Published in Issue Year 2016Volume: 5 Issue: 5

Cite

APA Altundağ, Y., & Bulut, S. (2016). Aday Sınıf Öğretmenlerinde Problemli İnternet Kullanımının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 5(5), 1-14. https://doi.org/10.30703/cije.321421

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education