BibTex RIS Cite

The Change of Profiles of Preservice Science Teachers: The Case of Cumhuriyet University 2008-2012

Year 2013, Volume: 2 Issue: 4, 14 - 26, 19.03.2016

Abstract

This study examines the profile change of preservice teachers enrolled in Cumhuriyet
University, Faculty of Education, Science Teaching program during the enrollment years of
2008–2012. Based on the findings of the study, female students were found to constitute the
majority of the students in Science Teaching program of the Cumhuriyet University and the
ratio of the females to males continues to increase at a statistically significant amount. It has
been found that very few students enter to this program from teacher education high
schools and the socio-economic level of the students coming to the program is decreasing by
the enrollment year. The numbers of students, whose families live in low income-level in
rural areas, are found to increase and also it has been observed that the majority of the
students’ parental educational level was elementary school for mothers and middle school
for fathers. A significant finding of the study, which does not change over the years, is that
about two of the every three preservice teachers’ ideal job choice was other than teaching
before entering college. Furthermore, science teaching was not among the ideal jobs of the
vast majority of the teacher candidates in this program. The findings of this study are
related with the literature and recommendations for reforms in student selection system to
teacher education programs are stated at the end of the study

References

  • Akyüz, Y. (2009). Türk eğitim tarihi M.Ö. 1000-M.S.2009.Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, D.A. (2007). Yarının Türk öğretmenleri: İlköğretim öğretmen adaylarının sosyolojik profilleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-17.
  • Baykara-Pehlivan, K. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Binbaşıoğlu, C. (2009). Türk eğitim düşüncesi tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D. & Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(2), 83-97.
  • Bursal, M. & Buldur, S. (2013). Öğretmen adayları için öğretmenlik tercih nedenlerini derecelendirme ve geleceğe yönelik beklentiler ölçekleri geliştirme çalışması. Turkish Journal of Teacher Education (Baskıda).
  • Cox, C. A. & Carpenter, J. R. (1989). Improving attitudes toward teaching science and reducing science anxiety through increasing confidence in science ability in inservice elementary school teachers. Journal of Elementary Science Education, 1(2), 14
  • Çetin, B. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının profillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi, 11(3), 596-610.
  • Çevik, O. & Yiğit, S. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin profillerinin belirlenmesi: Amasya üniversitesi örneği. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(1), 89-106.
  • EARGED (2002). ÖBBS 2002: İlköğretim öğrencilerinin başarılarının belirlenmesi durum belirleme raporu. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara EARGED (2003). TIMSS 1999: Üçüncü uluslar arası matematik ve fen bilgisi çalışması: Ulusal rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı.
  • EARGED (2005). PISA 2003 projesi ulusal nihai rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara.
  • EARGED (2007a). PISA 2006: Uluslar arası öğrenci değerlendirme programı ulusal ön rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara.
  • EARGED (2007b). ÖBBS 2005: İlköğretim öğrencilerinin başarılarının belirlenmesi: Fen bilgisi raporu. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara. EARGED (2009). ÖBBS 2008: İlköğretim öğrencilerinin başarılarının belirlenmesi: Fen ve teknoloji raporu. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara. EARGED (2010). PISA 2009 projesi ulusal ön raporu. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara.
  • Ekiz, D. (2006). Sınıf öğretmenliği mesleğine yönelen adayların profilleri ve geleceğe yönelik beklentilerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 131-147.
  • Erkan, S., Tuğrul, B.,Üstün, E., Akman, B., Şendoğdu, M., Kargı, E. Boz, M. & Güler, T.(2002). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerine ait Türkiye profil araştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 108-116.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. New York, NY: McGraw Hill.
  • Güzel, H. & Oral , İ. (2011). Fizik öğretmen adaylarının profilleri ile fizik dersi başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 115-137.
  • Hacıömeroğlu, G. & Şahin-Taşkın, Ç. (2010). Fen bilgisi öğretmenliği ve ortaöğretim fen ve matematik alanları (OFMA) eğitimi bölümü öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 77
  • Harper, N. W., & Daane, C. J. (1998). Causes and reductions of math anxiety in preservice elementary teachers. Action in Teacher Education, 19, 29-38.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmen yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi. 35(1-2) 1-15.
  • Kızılçaoğlu, A.(2003). Necatibey eğitim fakültesi sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının profili. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(10), 87-105.
  • Köksalan, B., İlter, İ. & Görmez, E.(2010). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve lisansüstü eğitim isteklilikleri üzerine bir çalışma (Fırat, Erzincan ve İnönü üniversitesi sınıf öğretmenliği ABD örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 277-299.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006–2007 öğretim yılında uygulanmaya başlanan ögretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203–218.
  • Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzales, E. J., Gregory, K. D., Smith, T. A., Chrostowski, S. J., Garden, R. A., & O’Connor, K. M. (2000). TIMSS 1999: International science report. International Study Center, Boston College, MA, USA.
  • Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Foy, P., Olson, J. F., Erberger, E., Preuschoff, C., & Galia, J. (2008). TIMSS 2007: International science report. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College, MA, USA.
  • Montecinos, C., & Nielsen, L. E. (1997). Gender and cohort differences in university students’ decisions to become elementary teacher education majors. Journal of Teacher Education, 48(1), 47-54.
  • Murray, B.K.(1988). Profile of the new generation of teachers in the Turkish educational system. International Review of Education, 34(1), 5-15.
  • Ok, A. & Önkol, P. (2007). Öğretmen yetiştirme programlarındaki öğretmen adaylarının profili, Eğitim ve Bilim, 32(143), 13-26.
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-159.
  • Özel, A.(2006). Dumlupınar üniversitesi eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin sosyo-ekonomik ve kültürel yapısı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 316-335.
  • Özsoy, G., Özsoy, S., Özkara, Y. & Memiş, A. D. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörler. İlköğretim Online, 9(3), 910-921.
  • Öztürk, C. (2005). Türkiye’de dünden bugüne öğretmen yetiştiren kurumlar. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Taş, M.Y. (2012). Demirci eğitim fakültesi sosyal bilgiler öğretmenliği adaylarının profili ve sosyal bilgiler öğretmenliğini tercih etme nedenlerinin değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 64-76.
  • Temizyürek, F.(2008). Türkçe öğretmen adaylarının demografik özellikleri. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 663-692.
  • Trujillo, K. & Hadfield, O. (1999). Tracing the roots of mathematics anxiety through in-depth interviews with preservice elementary teachers. College Student Journal, 33(2), 2192

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Profillerinin Değişimi: 2008–2012 Yılları Arasında Cumhuriyet Üniversitesi Örneği

Year 2013, Volume: 2 Issue: 4, 14 - 26, 19.03.2016

Abstract

Bu çalışmada 2008–2012 yılları arasında Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Fakültesinde Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalında öğrenim gören öğretmen adaylarının profillerinin yıllara göre değişimi incelenmiştir. Çalışma sonuçlarına göre, Cumhuriyet Üniversitesi, Fen Bilgisi öğretmenliği programı öğrencileri arasında kızların çoğunluğu oluşturduğu ve erkeklere göre oranlarının yıllar ilerledikçe anlamlı biçimde daha da artmakta olduğu görülmüştür. İlgili programa öğretmen liselerinden çok az sayıda öğrencinin geldiği ve programa kayıt yaptıran öğrencilerin giderek daha düşük sosyo-ekonomik düzeylerden geldikleri belirlenmiştir. Programa giriş yapan öğrenciler arasında ailesi kırsal bölgelerde ikamet eden ve alt gelir grubunda olanların oranlarının giderek arttığı ve öğrenci ebeveynlerinin çoğunluğunun eğitim düzeylerinin anneler için ilkokul, babalar için ise ortaokul düzeyini geçmediği gözlenmiştir. Çalışmanın kapsadığı yıllar içinde değişim göstermeyen önemli bir bulgu olarak ise ortalama her üç öğretmen adayından iki tanesinin üniversite sınavı öncesinde öğretmenlik harici meslekleri hedeflediği ve programa kayıt yaptıran öğrencilerin büyük çoğunluğunun ideallerindeki mesleğin Fen Bilgisi öğretmenliği olmadığı belirlenmiştir. Çalışma sonucunda, ilgili literatür bulgularıyla ilişkilendirmeler yapılarak öğretmen yetiştirme programlarına öğrenci seçme sisteminde yeniliklere yönelik tavsiyelerde bulunulmuştur.

References

  • Akyüz, Y. (2009). Türk eğitim tarihi M.Ö. 1000-M.S.2009.Ankara: Pegem Akademi.
  • Arslan, D.A. (2007). Yarının Türk öğretmenleri: İlköğretim öğretmen adaylarının sosyolojik profilleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-17.
  • Baykara-Pehlivan, K. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Binbaşıoğlu, C. (2009). Türk eğitim düşüncesi tarihi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D. & Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(2), 83-97.
  • Bursal, M. & Buldur, S. (2013). Öğretmen adayları için öğretmenlik tercih nedenlerini derecelendirme ve geleceğe yönelik beklentiler ölçekleri geliştirme çalışması. Turkish Journal of Teacher Education (Baskıda).
  • Cox, C. A. & Carpenter, J. R. (1989). Improving attitudes toward teaching science and reducing science anxiety through increasing confidence in science ability in inservice elementary school teachers. Journal of Elementary Science Education, 1(2), 14
  • Çetin, B. (2012). İlköğretim öğretmen adaylarının profillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online Dergisi, 11(3), 596-610.
  • Çevik, O. & Yiğit, S. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin profillerinin belirlenmesi: Amasya üniversitesi örneği. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33(1), 89-106.
  • EARGED (2002). ÖBBS 2002: İlköğretim öğrencilerinin başarılarının belirlenmesi durum belirleme raporu. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara EARGED (2003). TIMSS 1999: Üçüncü uluslar arası matematik ve fen bilgisi çalışması: Ulusal rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı.
  • EARGED (2005). PISA 2003 projesi ulusal nihai rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara.
  • EARGED (2007a). PISA 2006: Uluslar arası öğrenci değerlendirme programı ulusal ön rapor. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara.
  • EARGED (2007b). ÖBBS 2005: İlköğretim öğrencilerinin başarılarının belirlenmesi: Fen bilgisi raporu. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara. EARGED (2009). ÖBBS 2008: İlköğretim öğrencilerinin başarılarının belirlenmesi: Fen ve teknoloji raporu. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara. EARGED (2010). PISA 2009 projesi ulusal ön raporu. MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi (EARGED) Başkanlığı, Ankara.
  • Ekiz, D. (2006). Sınıf öğretmenliği mesleğine yönelen adayların profilleri ve geleceğe yönelik beklentilerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 131-147.
  • Erkan, S., Tuğrul, B.,Üstün, E., Akman, B., Şendoğdu, M., Kargı, E. Boz, M. & Güler, T.(2002). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerine ait Türkiye profil araştırması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 108-116.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. New York, NY: McGraw Hill.
  • Güzel, H. & Oral , İ. (2011). Fizik öğretmen adaylarının profilleri ile fizik dersi başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 115-137.
  • Hacıömeroğlu, G. & Şahin-Taşkın, Ç. (2010). Fen bilgisi öğretmenliği ve ortaöğretim fen ve matematik alanları (OFMA) eğitimi bölümü öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 77
  • Harper, N. W., & Daane, C. J. (1998). Causes and reductions of math anxiety in preservice elementary teachers. Action in Teacher Education, 19, 29-38.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmen yetiştirme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi. 35(1-2) 1-15.
  • Kızılçaoğlu, A.(2003). Necatibey eğitim fakültesi sosyal bilgiler öğretmeni adaylarının profili. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(10), 87-105.
  • Köksalan, B., İlter, İ. & Görmez, E.(2010). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve lisansüstü eğitim isteklilikleri üzerine bir çalışma (Fırat, Erzincan ve İnönü üniversitesi sınıf öğretmenliği ABD örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 277-299.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006–2007 öğretim yılında uygulanmaya başlanan ögretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203–218.
  • Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzales, E. J., Gregory, K. D., Smith, T. A., Chrostowski, S. J., Garden, R. A., & O’Connor, K. M. (2000). TIMSS 1999: International science report. International Study Center, Boston College, MA, USA.
  • Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Foy, P., Olson, J. F., Erberger, E., Preuschoff, C., & Galia, J. (2008). TIMSS 2007: International science report. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College, MA, USA.
  • Montecinos, C., & Nielsen, L. E. (1997). Gender and cohort differences in university students’ decisions to become elementary teacher education majors. Journal of Teacher Education, 48(1), 47-54.
  • Murray, B.K.(1988). Profile of the new generation of teachers in the Turkish educational system. International Review of Education, 34(1), 5-15.
  • Ok, A. & Önkol, P. (2007). Öğretmen yetiştirme programlarındaki öğretmen adaylarının profili, Eğitim ve Bilim, 32(143), 13-26.
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-159.
  • Özel, A.(2006). Dumlupınar üniversitesi eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin sosyo-ekonomik ve kültürel yapısı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 316-335.
  • Özsoy, G., Özsoy, S., Özkara, Y. & Memiş, A. D. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörler. İlköğretim Online, 9(3), 910-921.
  • Öztürk, C. (2005). Türkiye’de dünden bugüne öğretmen yetiştiren kurumlar. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Taş, M.Y. (2012). Demirci eğitim fakültesi sosyal bilgiler öğretmenliği adaylarının profili ve sosyal bilgiler öğretmenliğini tercih etme nedenlerinin değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 64-76.
  • Temizyürek, F.(2008). Türkçe öğretmen adaylarının demografik özellikleri. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 663-692.
  • Trujillo, K. & Hadfield, O. (1999). Tracing the roots of mathematics anxiety through in-depth interviews with preservice elementary teachers. College Student Journal, 33(2), 2192
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Murat Bursal

Serkan Buldur

Publication Date March 19, 2016
Published in Issue Year 2013Volume: 2 Issue: 4

Cite

APA Bursal, M., & Buldur, S. (2016). The Change of Profiles of Preservice Science Teachers: The Case of Cumhuriyet University 2008-2012. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(4), 14-26.

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education