Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin küresel ısınma ve iklim değişikliğine ilişkin bilgi ve algılarını belirlemektir. Araştırmada kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, “Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Bilgi ve Algı Ölçeği (KIİDÖ)” ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini; 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda öğrenim gören 688 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, öğrencilerin iklim değişikliğini çoğunlukla doğal dengenin bozulması, küresel ısınma ve mevsimlerin değişmesi olarak tanımladıkları görülmüştür. Öğrenciler iklim değişikliğinin en önemli nedenlerini hava kirliliği, sera gazlarındaki artış, fabrika ve imalathanelerin artışı, ozon tabakasının delinmesi ve ormansızlaşma olarak sıralamışlardır. Öğrenciler, çevreyi temiz tutmak, ağaçlandırma yapmak, doğayı korumak, çevre dostu ürünler satın almak suretiyle iklim değişikliğinin etkilerinin azaltılabileceğine inanmaktadırlar. Öğrencilerin iklim değişikliği ile ilgili bilgi kaynaklarının çoğunlukla internet, TV-Radyo ve bilimsel çalışmalar olduğu görülmüştür. Öğrencilerin küresel ısınma ve iklim değişikliğini doğal bir süreç olarak algılamadıkları, insan kaynaklı ve ileride insanları olumsuz etkileyebilecek sonuçları olan bir tehdit olarak algıladıkları anlaşılmıştır. Öğrencilerin küresel ısınma ve iklim değişikliği algılarının cinsiyet, sınıf ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı biçimde farklılaştığı tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, küresel ısınma ve iklim değişikliğinin öğretim programlarında daha geniş yer alması, mümkünse ayrı bir ders olarak okutulması, öğrencilerde farkındalık oluşturmak amacıyla okullarda düzenli olarak çeşitli etkinliklere yer verilmesi önerilmiştir.
The aim of this research was to determine the knowledge and perceptions of high school students about global warming and climate change. The study used a cross-sectional survey model. The data of the research were collected using the “Global Warming and Climate Change Knowledge and Perception Scale”. The sample of the research consisted of 688 students studying in the 9th, 10th, 11th, and 12th grades of high schools. The study observed that students defined climate change mostly as the deterioration of natural balance, global warming, and the change of seasons. Students listed the most important causes of climate change as air pollution, increase in greenhouse gases, increase in factories and workshops, depletion of the ozone layer, and deforestation. Students believe that the effects of climate change can be reduced by keeping the environment clean, planting trees, protecting nature, and purchasing environmentally friendly products. The results further highlighted that the information sources of the students about climate change were mostly the internet, TV-Radio and scientific studies. The results concluded that the students did not perceive global warming and climate change as a natural process, but as a human-induced threat that may negatively affect people in the future. The study determined that the students' perceptions of global warming and climate change differed significantly according to the variables of gender, class, and school type. As a result of the research, the researchers suggest that global warming and climate change should be included in the curriculum more broadly, should be taught as a separate course if possible, and various activities should be regularly included in schools in order to raise awareness among students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science and Mathematics Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
e-ISSN: 2147-1606