Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Dersinde Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi

Year 2023, , 931 - 941, 26.12.2023
https://doi.org/10.30703/cije.1261705

Abstract

Bu araştırmada argümantasyon tabanlı öğrenme yönteminin, 7. sınıf sosyal bilgiler dersini alan öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin olup olmadığını tespit etmek amaçlanmıştır.Bu araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılında bir ortaokulda öğrenim gören 7. sınıf sosyal bilgiler öğrencilerinden 78 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada “eşitlenmemiş kontrol gruplu desen” uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubu oluşturulan çalışma “Ülkeler Arası Köprüler” ünitesinde yürütülmüştür. Deney grubunda konuların öğretimi argümantasyon tabanlı öğrenme yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda ise “Ülkeler Arası Köprüler” ünitesinde yer alan konuların öğretimi geleneksel yöntemlerle (anlatım yöntemi ve soru-cevap yöntemi) gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri toplama aracını “Akademik Başarı Testi” (ABT) oluşturmuştur. Verilerin analizinde, “İlişkisiz gruplar için t-Testi” ile ANCOVA analizi kullanılmıştır. Araştırma sonunda; Akademik Başarı Testi (ABT) ön-test puan ortalamalarında kontrol grubu lehine anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Akademik Başarı Testi (ABT) son-test puan ortalamalarında ise deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Argümantasyon tabanlı öğrenme yönteminin akademik başarı üzerindeki etkisinin olumlu olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Aktamış, H., & Hiğde, E. (2015). Fen eğitiminde kullanılan argümantasyon modellerinin değerlendirilmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 136-172.
  • Aktaş, T. (2017). Argümana dayalı sorgulama öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki akademik başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Aktaş T., & Doğan Ö. K. (2018). Argümana dayalı sorgulama öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2),778-798. http://doi.org/ 10.17860/mersinefd.342569
  • Aksoy Serttaş, F., & Demirkaya H. (2021). Sosyal bilgilerde argümantasyon tabanlı sürecinin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi 15, 40-54.
  • Aldağ, H. (2006). Toulmin tartışma modeli. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 13-34.
  • Alınlı, C. (2022). Sosyal bilgiler öğretiminde işbirlikli argümantasyon yönteminin öğrencilerin akademik başarısı, argümantasyon düzeyleri ve işbirlikli öğrenme becerileri üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Altun, E. (2010). Işık ünitesinin ilköğretim öğrencilerine bilimsel tartışma (argümantasyon) odaklı yöntem ile öğretimi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Arlı, E. E. (2014). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının (atbö) mevsimlik tarım işçisi konumundaki dezavantajlı öğrencilerin akademik başarıları ve düşünme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Aslan Ö. Y. (2018). Fen öğretiminde argümantasyon yönteminin kullanılmasının akademik başarı, bilimsel süreç ve problem çözme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Aydoğdu Z. (2017). Argümantasyon tabanlı öğretimin öğrencilerin fene yönelik akademik başarı, motivasyon, ilgi ve tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersi öğrenme öğretme süreci ile ilgili öğrenci görüşleri. 10’uncu Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler Kongresi içinde, ss. 276-282, Antalya-Turkey.
  • Başol, G. (2008). Bilimsel araştırma süreci ve yöntem. Kılıç, O. Cinoğlu, M. (Editörler). Bilimsel araştırma yöntemleri içinde 113-143. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Bell, P. & Linn, M. C. (2000). Scientific arguments as learning artifacts: designing for learning from the web with KIE, International Journal of Science Education, 22(8), 797-817. http://doi.org/10.1080/095006900412284
  • Berland, L.K,. & Reiser, B. J. (2010). Classroom communities’ adaptations of the practice of scientific argumentation. Science Education, 95(2), 191-216. http://doi.org/10.1002/sce.20420
  • Bozkurt, R. (2017). Üst bilişsel aktivite ile desteklenmiş argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının öğretmen adaylarının fen başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2016). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Ceylan, K. E. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerine dünya ve evren öğrenme alanının bilimsel tartışma (argümantasyon) odaklı yöntem ile öğretimi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Chen C. (2003). A constructivist approach to teaching: ımplications in teaching computer networking. ınformation technology, Learning and Performance Journal, 21 (2), 17-21.
  • Clark, D. B., D’Angelo C. M. & Menekşe, M. (2009). Initial Structuring of online discussions to improve learning and argumentation: Incorporating students’ own explanations as seed comments versus an augmented-preset approach to seeding discussions, Journal of Science Education and Technology, 18(4), 321-333. http:doi.org/10.1007/s10956-009-9159-1
  • Çakan Akkaş, B. N. (2017). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (atbö) yaklaşımının temel alındığı öğrenme ortamının 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Çınar M., & Köksal, N. (2013), Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilime ve bilimin doğasına yönelik görüşleri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 43-57. http://doi.org/10.17860/efd.91624
  • Demirel, T. (2017). Argümantasyon yöntemi destekli artırılmış gerçeklik uygulamalarının akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi, fen ve teknoloji dersine yönelik güdülenme ve argümantasyon becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Doğru, S. (2016). Argümantasyon temelli sınıf içi etkinliklerin ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, mantıksal düşünme becerilerine ve tartışmaya istekliliklerine olan etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Driver, R., Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84, 287-312. http://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200005)84:3<287::AID-SCE1>3.0.CO;2-A
  • Duschl, R. A., & Osborne, J. (2002). Supporting and promoting argumentation discourse in science education. Studies in Science Education, 38, 39- 72. http://doi.org/10.1080/03057260208560187
  • Garcia Mila, M. & Andersen, C. (2007).Cognitivefoundations of learning argumentation. S Erduran, M.P Jiménez-Aleixandre, (Eds), In argumentation in science education: perspectives from classroom-based research (pp.28-45). Springer Science-Business Media B.V.
  • Gençoğlan, D. M. (2017). Otantik örnek olay destekli argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının 8. sınıf öğrencilerininin “Asitler ve Bazlar” konusundaki başarılarına, tutum ve bilimsel süreç becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Gülseven, E., Tüysüz, M., & Tozlu, İ. (2021). Argümantasyon temelli Fetemm eğitiminin 7. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesine yönelik akademik başarılarına, tutumlarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi, Başkent University Journal of Education, 8(2), 315-333.
  • Gündüz, Ç. (2017). Kimyasal denge ve mikro dünyasının öğrenilmesine yönelik argümantasyona dayalı materyal geliştirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Hakyolu, H. (2010). Farklı öğrenme seviyelerindeki öğrencilerin fen derslerinde oluşturulan argüman ortamlarındaki performansları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hasançebi, F. (2014). Argümantasyon bilim öğrenme yaklaşımının (ATBÖ) öğrencilerin fen başarıları, argüman oluşturma becerileri ve bireysel gelişimleri üzerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • İnam, A. (2020). Argümantasyon temelli matematik öğretiminin 6. Sınıf öğrencilerinin akademik başarı, tartışma istekliliği, bilgi transferi ve matematiksel süreç becerilerine yönelik öz yeterliğine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kabataş Memiş, E. (2011). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının ve öz değerlendirmenin ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi başarısına ve başarının kalıcılığına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Kale Öksüz, B. (2019). Bilimsel argümantasyona dayalı etkinliklerin ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin insan ve çevre ünitesindeki akademik başarılarına ve iklim değişimine yönelik farkındalıklarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Kantar, S. (2022). Model tabanlı argümantasyon uygulamalarının 7. sınıf “saf madde ve karışımlar” ünitesinde akademik başarı, sorgulama ve tartışma becerileri üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Kaya M. (2018). Argümantasyon yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Kurt, K. (2019). Dördüncü sınıf "Mikroskobik Canlılar ve Çevremiz" ünitesinin öğretiminde argümantasyon (uslamlama) yönteminin akademik başarıya etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Kurt, K., Apaydın, Z., & Kandemir, M. A. (2022). Fen bilimleri dersinde argümantasyon yönteminin öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisinin Bloom’un taksonomisine göre değerlendirilmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 54-66
  • Küçük Demir, B. (2014). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının öğrencilerin matematik başarılarına ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Moffatt M. P. (1957). Sosyal bilgiler öğretimi, orta dereceli okullarda sosyal bilgilerin organizasyonu, öğretimi ve teftişi. (N. Oran, çev. ed.). İstanbul: Maarif Basımevi. (Çalışmanın orjinali 1950’de yayımlanmıştır).
  • Okumuş, S. (2012). “Maddenin halleri ve ısı” ünitesinin bilimsel tartışma (argümantasyon) modeli ile öğretiminin öğrenci başarısına ve anlama düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Okumuş, S., & Ünal, S. (2012). The effects of argumentation model on students’ achievement and argumentation skills in science. Procedia-Social and Behavioral Sciences 46, ss.457– 461. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.14
  • Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004a). Ideas, evidence argument in science. Resources Pack, King’s College London.
  • Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004b). Enhancing the quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 994-1020. http://doi.org/10.1002/tea.20035
  • Özdem Köse, Ö. (2019). Teknoloji destekli argümantasyon uygulamalarının 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, kavramsal anlamalarına ve tutumlarına etkisi: Kuvvet ve enerji [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özkara, D. (2011). Basınç konusunun sekizinci sınıf öğrencilerine bilimsel argümantasyona dayalı etkinlikler ile öğretilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Polat, H. (2019). Argümantasyon yöntemine dayalı laboratuvar etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi, mantıksal düşünme becerileri ve akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Polat, H. (2014). Atomun yapısı konusunda argümantasyon yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin başarısı üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Sampson V., & Clark,D. B. (2008). Assessment of the ways students generate arguments in science education: Current perspectives and recommendations for future directions, Science Education, 92, 447-472. http://doi.org/ 10.1002/sce.20276
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Temiz Çınar, B. (2016). Argümantasyona dayalı öğretimin ilköğretim öğrencilerinin başarıları kavramsal anlamaları ve eleştirel düşünme becerileri üzerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Torun, F. (2015). Sosyal bilgiler dersinde argümantasyon temelli öğretim ve karar verme becerisi arasındaki ilişki düzeyi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Toulmin, S. (2003), The Uses of Arguments, New York: Cambridge University Press.
  • Trend, R. (2009). Commentary: fostering students’ argumentation skills in geoscience education. Journal of Geoscience Education, 57(4), 224-232. http://doi.org/10.5408/1.3559670
  • Uluay G., & Aydın, A. (2018). Yedinci sınıf öğrencilerine kuvvet ve hareket ünitesinin öğretilmesinde argümantasyon odaklı öğrenme sürecinin akademik başarıya etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1779-1799. http://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.39790-471189
  • Ünver Halvacı, S. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden çocuklardan argümantasyon uygulamalarının canlı-cansız kavram bilgisi ve argümantasyon düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Van Eemeren F. H. (1995). A world of difference: The rich state of argumentation theory. Informal Logic, 17(2), 144-158. http://doi.org/10.22329/il.v17i2.2404
  • Van Eemeren, F. H., & Grootendorst, R. (2004). A systematic theory of argumentation the pragma-dialectical approach. New York: Cambridge University Press.
  • Van Eemeren, F. H., Grootendorst, R., & Henkemans, A.F.S. (2002). Argumentation Analysis, Evaluation, Presentation, Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Yalçınkaya, I. (2018). Altıncı sınıf seviyesinde argümantasyon odaklı etkinliklerle dolaşım sistemi konusunun öğretiminin akademik başarıya, kavramsal anlamaya ve argümantasyon seviyelerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yılmaz Özcan, N. (2019). Argümantasyon temelli sosyal bilgiler öğretiminin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve eleştirel düşünme becerisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi, Ordu.

The Effect Of Argumentation Based Learning On Students' Academic Success in Social Sciences Course

Year 2023, , 931 - 941, 26.12.2023
https://doi.org/10.30703/cije.1261705

Abstract

The purpose of this research is to determine whether the argumentation-based learning method has an effect on 7th-grade social studies students’ academic achievement. This research was conducted with 78 students of the 7th grade social studies classes attending a secondary school in the 2016-2017 academic year.In the study, “unequalized control group design” was applied. The study, with experimental and control groups, was carried out in the "Bridges Between Countries" unit. In the experimental group, topics in the unit were covered by employing the argumentation-based learning method. In the control group, unit topics were covered with traditional methods (narration method and question-answer method). The data obtained by academic achievement tests were analyzed by "T Test for Unrelated Groups" and Ancova Analysis. At the end of the research, it was observed that there was a significant difference in favor of the control group in terms of ABT pre-test mean scores. There was a significant difference in favor of the experimental group in terms of ABT post-test mean scores. It has been determined that the argumentation-based learning method contributes positively to students’ academic success.

References

  • Aktamış, H., & Hiğde, E. (2015). Fen eğitiminde kullanılan argümantasyon modellerinin değerlendirilmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 136-172.
  • Aktaş, T. (2017). Argümana dayalı sorgulama öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesindeki akademik başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Aktaş T., & Doğan Ö. K. (2018). Argümana dayalı sorgulama öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2),778-798. http://doi.org/ 10.17860/mersinefd.342569
  • Aksoy Serttaş, F., & Demirkaya H. (2021). Sosyal bilgilerde argümantasyon tabanlı sürecinin öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi 15, 40-54.
  • Aldağ, H. (2006). Toulmin tartışma modeli. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 13-34.
  • Alınlı, C. (2022). Sosyal bilgiler öğretiminde işbirlikli argümantasyon yönteminin öğrencilerin akademik başarısı, argümantasyon düzeyleri ve işbirlikli öğrenme becerileri üzerindeki etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Altun, E. (2010). Işık ünitesinin ilköğretim öğrencilerine bilimsel tartışma (argümantasyon) odaklı yöntem ile öğretimi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Arlı, E. E. (2014). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının (atbö) mevsimlik tarım işçisi konumundaki dezavantajlı öğrencilerin akademik başarıları ve düşünme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Aslan Ö. Y. (2018). Fen öğretiminde argümantasyon yönteminin kullanılmasının akademik başarı, bilimsel süreç ve problem çözme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Aydoğdu Z. (2017). Argümantasyon tabanlı öğretimin öğrencilerin fene yönelik akademik başarı, motivasyon, ilgi ve tutumlarına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersi öğrenme öğretme süreci ile ilgili öğrenci görüşleri. 10’uncu Uluslararası Eğitimde Yeni Yönelimler Kongresi içinde, ss. 276-282, Antalya-Turkey.
  • Başol, G. (2008). Bilimsel araştırma süreci ve yöntem. Kılıç, O. Cinoğlu, M. (Editörler). Bilimsel araştırma yöntemleri içinde 113-143. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Bell, P. & Linn, M. C. (2000). Scientific arguments as learning artifacts: designing for learning from the web with KIE, International Journal of Science Education, 22(8), 797-817. http://doi.org/10.1080/095006900412284
  • Berland, L.K,. & Reiser, B. J. (2010). Classroom communities’ adaptations of the practice of scientific argumentation. Science Education, 95(2), 191-216. http://doi.org/10.1002/sce.20420
  • Bozkurt, R. (2017). Üst bilişsel aktivite ile desteklenmiş argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının öğretmen adaylarının fen başarısına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2016). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Ceylan, K. E. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerine dünya ve evren öğrenme alanının bilimsel tartışma (argümantasyon) odaklı yöntem ile öğretimi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Chen C. (2003). A constructivist approach to teaching: ımplications in teaching computer networking. ınformation technology, Learning and Performance Journal, 21 (2), 17-21.
  • Clark, D. B., D’Angelo C. M. & Menekşe, M. (2009). Initial Structuring of online discussions to improve learning and argumentation: Incorporating students’ own explanations as seed comments versus an augmented-preset approach to seeding discussions, Journal of Science Education and Technology, 18(4), 321-333. http:doi.org/10.1007/s10956-009-9159-1
  • Çakan Akkaş, B. N. (2017). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (atbö) yaklaşımının temel alındığı öğrenme ortamının 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kastamonu Üniversitesi.
  • Çınar M., & Köksal, N. (2013), Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilime ve bilimin doğasına yönelik görüşleri, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 43-57. http://doi.org/10.17860/efd.91624
  • Demirel, T. (2017). Argümantasyon yöntemi destekli artırılmış gerçeklik uygulamalarının akademik başarı, eleştirel düşünme becerisi, fen ve teknoloji dersine yönelik güdülenme ve argümantasyon becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Doğru, S. (2016). Argümantasyon temelli sınıf içi etkinliklerin ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, mantıksal düşünme becerilerine ve tartışmaya istekliliklerine olan etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Driver, R., Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84, 287-312. http://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200005)84:3<287::AID-SCE1>3.0.CO;2-A
  • Duschl, R. A., & Osborne, J. (2002). Supporting and promoting argumentation discourse in science education. Studies in Science Education, 38, 39- 72. http://doi.org/10.1080/03057260208560187
  • Garcia Mila, M. & Andersen, C. (2007).Cognitivefoundations of learning argumentation. S Erduran, M.P Jiménez-Aleixandre, (Eds), In argumentation in science education: perspectives from classroom-based research (pp.28-45). Springer Science-Business Media B.V.
  • Gençoğlan, D. M. (2017). Otantik örnek olay destekli argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının 8. sınıf öğrencilerininin “Asitler ve Bazlar” konusundaki başarılarına, tutum ve bilimsel süreç becerilerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Gülseven, E., Tüysüz, M., & Tozlu, İ. (2021). Argümantasyon temelli Fetemm eğitiminin 7. sınıf öğrencilerinin kuvvet ve enerji ünitesine yönelik akademik başarılarına, tutumlarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi, Başkent University Journal of Education, 8(2), 315-333.
  • Gündüz, Ç. (2017). Kimyasal denge ve mikro dünyasının öğrenilmesine yönelik argümantasyona dayalı materyal geliştirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Hakyolu, H. (2010). Farklı öğrenme seviyelerindeki öğrencilerin fen derslerinde oluşturulan argüman ortamlarındaki performansları [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hasançebi, F. (2014). Argümantasyon bilim öğrenme yaklaşımının (ATBÖ) öğrencilerin fen başarıları, argüman oluşturma becerileri ve bireysel gelişimleri üzerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • İnam, A. (2020). Argümantasyon temelli matematik öğretiminin 6. Sınıf öğrencilerinin akademik başarı, tartışma istekliliği, bilgi transferi ve matematiksel süreç becerilerine yönelik öz yeterliğine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kabataş Memiş, E. (2011). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının ve öz değerlendirmenin ilköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi başarısına ve başarının kalıcılığına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Kale Öksüz, B. (2019). Bilimsel argümantasyona dayalı etkinliklerin ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin insan ve çevre ünitesindeki akademik başarılarına ve iklim değişimine yönelik farkındalıklarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Kantar, S. (2022). Model tabanlı argümantasyon uygulamalarının 7. sınıf “saf madde ve karışımlar” ünitesinde akademik başarı, sorgulama ve tartışma becerileri üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Kaya M. (2018). Argümantasyon yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Kurt, K. (2019). Dördüncü sınıf "Mikroskobik Canlılar ve Çevremiz" ünitesinin öğretiminde argümantasyon (uslamlama) yönteminin akademik başarıya etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Kurt, K., Apaydın, Z., & Kandemir, M. A. (2022). Fen bilimleri dersinde argümantasyon yönteminin öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkisinin Bloom’un taksonomisine göre değerlendirilmesi, Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 54-66
  • Küçük Demir, B. (2014). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının öğrencilerin matematik başarılarına ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Moffatt M. P. (1957). Sosyal bilgiler öğretimi, orta dereceli okullarda sosyal bilgilerin organizasyonu, öğretimi ve teftişi. (N. Oran, çev. ed.). İstanbul: Maarif Basımevi. (Çalışmanın orjinali 1950’de yayımlanmıştır).
  • Okumuş, S. (2012). “Maddenin halleri ve ısı” ünitesinin bilimsel tartışma (argümantasyon) modeli ile öğretiminin öğrenci başarısına ve anlama düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Okumuş, S., & Ünal, S. (2012). The effects of argumentation model on students’ achievement and argumentation skills in science. Procedia-Social and Behavioral Sciences 46, ss.457– 461. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.14
  • Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004a). Ideas, evidence argument in science. Resources Pack, King’s College London.
  • Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004b). Enhancing the quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 994-1020. http://doi.org/10.1002/tea.20035
  • Özdem Köse, Ö. (2019). Teknoloji destekli argümantasyon uygulamalarının 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, kavramsal anlamalarına ve tutumlarına etkisi: Kuvvet ve enerji [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özkara, D. (2011). Basınç konusunun sekizinci sınıf öğrencilerine bilimsel argümantasyona dayalı etkinlikler ile öğretilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Polat, H. (2019). Argümantasyon yöntemine dayalı laboratuvar etkinliklerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimi, mantıksal düşünme becerileri ve akademik başarılarına etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Polat, H. (2014). Atomun yapısı konusunda argümantasyon yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin başarısı üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Sampson V., & Clark,D. B. (2008). Assessment of the ways students generate arguments in science education: Current perspectives and recommendations for future directions, Science Education, 92, 447-472. http://doi.org/ 10.1002/sce.20276
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Temiz Çınar, B. (2016). Argümantasyona dayalı öğretimin ilköğretim öğrencilerinin başarıları kavramsal anlamaları ve eleştirel düşünme becerileri üzerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Torun, F. (2015). Sosyal bilgiler dersinde argümantasyon temelli öğretim ve karar verme becerisi arasındaki ilişki düzeyi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Toulmin, S. (2003), The Uses of Arguments, New York: Cambridge University Press.
  • Trend, R. (2009). Commentary: fostering students’ argumentation skills in geoscience education. Journal of Geoscience Education, 57(4), 224-232. http://doi.org/10.5408/1.3559670
  • Uluay G., & Aydın, A. (2018). Yedinci sınıf öğrencilerine kuvvet ve hareket ünitesinin öğretilmesinde argümantasyon odaklı öğrenme sürecinin akademik başarıya etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1779-1799. http://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.39790-471189
  • Ünver Halvacı, S. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden çocuklardan argümantasyon uygulamalarının canlı-cansız kavram bilgisi ve argümantasyon düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Van Eemeren F. H. (1995). A world of difference: The rich state of argumentation theory. Informal Logic, 17(2), 144-158. http://doi.org/10.22329/il.v17i2.2404
  • Van Eemeren, F. H., & Grootendorst, R. (2004). A systematic theory of argumentation the pragma-dialectical approach. New York: Cambridge University Press.
  • Van Eemeren, F. H., Grootendorst, R., & Henkemans, A.F.S. (2002). Argumentation Analysis, Evaluation, Presentation, Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Yalçınkaya, I. (2018). Altıncı sınıf seviyesinde argümantasyon odaklı etkinliklerle dolaşım sistemi konusunun öğretiminin akademik başarıya, kavramsal anlamaya ve argümantasyon seviyelerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yılmaz Özcan, N. (2019). Argümantasyon temelli sosyal bilgiler öğretiminin öğrencilerin akademik başarı, tutum ve eleştirel düşünme becerisine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi, Ordu.
There are 61 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Studies Education
Journal Section Research Article
Authors

Zekerya Akkuş 0000-0001-8990-8936

Figen Cevger 0000-0002-6842-1085

Publication Date December 26, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Akkuş, Z., & Cevger, F. (2023). Sosyal Bilgiler Dersinde Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Akademik Başarılarına Etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(4), 931-941. https://doi.org/10.30703/cije.1261705

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551