Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Postgraduate Students' Self-Efficacy Beliefs about Scientific Research in Terms of Various Variables

Year 2023, , 882 - 896, 26.12.2023
https://doi.org/10.30703/cije.1247333

Abstract

The study aims to develop a valid and reliable questionnaire to assess postgraduate students' self-efficacy beliefs about scientific research. In addition, it aimed to examine self-efficacy beliefs of postgraduate students about scientific research in terms of various variables. In this study, quantitative research methods were used and the related research was carried out according to the survey method. The sample of the research consists of 352 postgraduate students continuing their education at various universities in Turkey. In the study, a self-efficacy questionnaire for scientific research, which was developed by the researcher, was used as the data collection tool. The data obtained from the questionnaire were analysed with the chi-square analysis technique. According to the findings obtained as a result of the analysis, it was determined that the self-efficacy beliefs of the postgraduate students regarding scientific research were generally high. In addition, it was determined that students' self-efficacy beliefs about conducting scientific research differed significantly in terms of some questionnaire items according to postgraduate level, publishing articles, taking courses, and professional status. However, as a result of the analyses conducted with the variables of publishing articles and taking the research methods course, it was found that there was a significant difference in survey items than the others.

References

  • Akçöltekin, A. (2019). Bilimsel araştırmalara yönelik öğretmen öz yeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2713-2727. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3707
  • Akgün, Ö. E., & Güntaş, S. (2018). Lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırma yeterliliklerinin danışman görüşlerine dayalı olarak incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti örneği. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 131-144. https://www.doi.org/10.19126/suje.365103
  • Al-Habashneh, M. H., & Najjar, N. J. (2017). Constructing a criterion reference test to measure the research and statistical competencies of graduate students at the Jordanian governmental universities. Journal of Education and Practice, 8(2), 67-81.
  • Altıok, S., Yükseltürk, E., & Üçgül, M. (2018). Lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırmaya ilişkin yeterlikleri ve araştırmaya yönelik kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2, 348-367. https://www.doi.org/10.5961/jhes.2018.277
  • Armağan, A. (2013). How to write an introduction section of a scientific article?. Turkish Journal of Urology, 39(Supplement 1), 8-9. https://www.doi.org/10.5152/tud.2013.046
  • Arrom, L. A., Huguet, J., Errando, J. H., Breda, A., & Palou, J. (2018). How to write an original article. Actas Urol´ogicas Espa˜nolas, 42(9), 545-550. https://doi.org/10.1016/j.acuroe.2018.02.012
  • Aslan, C. (2010). Türkçe eğitimi programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 87-115.
  • Aslan, C., & Karagül, S. (2016). Türkçe eğitimi programında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 201-217.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri (4. baskı). Nobel.
  • Bandura, A. (1999). Self-efficacy in changing societies. Cambridge University.
  • Boon, S. (2016). How to write a journal article: tips and tools. The Forestry Chronicle, 92(3), 276-278.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2005). Quantitative data analysis with SPSS 12 and 13. Psychology.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim okulu öğretmenlerinin araştırma yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(18), 257-269.
  • Büyüköztürk, Ş., & N. Köklü (1999). Eğitim bilimleri alanında öğrenim gören lisansüstü öğrencilerinin araştırma yeterlikleri konusunda öğretim üyelerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 23(112), 18-28.
  • Cahyono, B. Y., & Amrina, R. (2016). Indonesian EFL students' perception on training in writing research articles for publication. Journal of Language Teaching and Research, 7(5), 859. http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0705.05
  • Can, Ş., & Ceyhan, B. (2015). Eğitim bilimleri enstitüsü lisansüstü öğrencilerinin bilimsel rapor yazma ve yayınlama konusundaki görüşleri (Muğla ili örneği). Journal of Social Sciences & Humanities Researches, 35, 43-53.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme yöntemleri. H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Eds.), Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (ss. 179-196). Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2014). Research methods, desing, and analysis (12nd ed.). Pearson.
  • Cohen, L., Lawrence, M., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
  • Durbin, C. G. (2009). How to read a scientific research paper. Respiratory care, 54(10), 1366-1371.
  • Erdem, E., & Demirel, Ö. (2007). Teacher self-efficacy belief. Social Behavior and Personality: An International Journal, 35(5), 573-586.
  • Ferber, R. (1979). How not to write a prize-winning article. The Journal of Consumer Research, 5(4), 303-305.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to desing and evaluate research in education (8th ed.). McGraw Hill.
  • Gallagher, A. (1998). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (2nd ed., Volume 1, pp. 315-320). Academic.
  • Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. W. (2012). Educational research: Competencies for analysis and applications (10th ed.). Pearson.
  • Gemayel, R. (2016). How to write a scientific paper. The FEBS Journal, 283(21), 3882-3885.
  • Goodman, L. A. (1961). Snowball sampling. The Annals of Mathematical Statistics, 32(1), 148-170.
  • Hooper, G., Tang, J. B., & Wetherell, R. G. (2017). Clarity and brevity: Writing an article for this journal. Journal of Hand Surgery (European Volume), 42 (3), 231-239. https://doi.org/10.1177/1753193416689678
  • İpek, C., Tekbıyık, A., & Ursavaş, Ö. F. (2010). Lisansüstü öğrencilerinin araştırma öz-yeterlik inançları ve bilgisayar tutumları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 127-145.
  • Jha, K. N. (2014). How to write articles that get published. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 8(9), 1-3. https://www.doi.org/10.7860/JCDR/2014/8107.4855
  • Jinks, J., & Lorsbach, A. (2003) Introduction: Motivation and self-efficacy belief. Reading &Writing Quarterly, 19 (2), 113-118. https://doi.org/10.1080/10573560308218
  • Kallestinova, E. D. (2011). How to write your first research paper. The Yale Journal of Biology and Medicine, 84(3), 181.
  • Kana, F., & Kuluroğlu, M. (2018). Yüksek lisans öğrencilerinin bilimsel araştırma sürecinde karşılaştıkları zorluklar. Çukurova Araştırmaları Dergisi, 4(1), 74-85. http://dx.doi.org/10.18560/cukurova.1095
  • Klimova, B. F. (2013). Improving students’ scientific writing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 130-133.
  • Lane, A. M., Hall, R., & Lane, J. (2004). Self-efficacy and statistics performance among Sport Studies students. Teaching in Higher Education, 9(4), 435-448.
  • LaPlaca, P., Lindgreen, A., & Vanhamme, J. (2018). How to write really good articles for premier academic journals. Industrial Marketing Management, 68, 202-209. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.11.014
  • Lin, P. Y., & Kuo, Y. R. (2012). A guide to write a scientific paper for new writers. Microsurgery, 32(1), 80-85.
  • Lippi G. (2017). How do I write a scientific article? A personal perspective. Annals of Translational Medicine, 5(20), 1-8. https://www.doi.org/10.21037/atm.2017.07.43
  • Mayyas, F., & Alzoubi, K. (2022). Awareness and knowledge of manuscript writing and research integrity: A cross sectional survey among graduate students. Heliyon, 8(11), 1-9.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2014). Research in education: Evidence-based inquiry (7th ed.). Pearson.
  • Mohanty, D., Sharma, N., & Jain, B. K. (2014). Writing a research article. Are we ignoring the basics?. Indian Journal of Surgery, 76(2), 170. https://www.doi.org/10.1007/s12262-013-0947-8
  • Nolan, R., & Rocco, T. (2009). Teaching graduate students in the social sciences writing for publication. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2), 267-273.
  • Noortyani, R. (2016). Students' perception on training in writing research article for publication. Arab World English Journal, 7(4), 305-316. https://www.doi.org/10.24093/awej/vol7no4.20
  • Ölçücü, M. T., Aydın, S. Ü., & Özgök, Y. (2018). How to write and publish a scientific article. Journal of Urological Surgery, 5(2), 63-67. https://www.doi.org/10.4274/jus.1623
  • Özbilgin, K. (2016, 12-14 Mayıs). Makale yazım tekniği [Bildiri Sunumu]. 1. Uluslararası Lisansüstü Eğitim Kongresi, Manisa.
  • Pereira, M. G. (2017). Ten steps for writing a successful scientific article. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 26, 661-664. https://www.doi.org/10.5123/S1679-49742017000300023
  • Rowley, J., & Slack, F. (2004). Conducting a literature review. Management research news, 27(6), 31-39. https://doi.org/10.1108/01409170410784185
  • Saracaloğlu, A. S. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 179-208.
  • Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R., & Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 187-199.
  • Schreiber, J., & Asner-Self, K. (2011). Educational research. John Wiley & Sons.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS VE LISREL uygulamaları. Anı.
  • Sharma, A. (2019). How to write an article: An introduction to basic scientific medical writing. Journal of Minimal Access Surgery, 15(3), 242-248.
  • Shidham, V. B., Pitman, M. B., & DeMay, R. M. (2012). How to write an article: Preparing a publishable manuscript!. CytoJournal, 9(1), 1-12.
  • Stajkovic, A. D., & Luthans, F. (1998). Social cognitive theory and self-efficacy: Goin beyond traditional motivational and behavioral approaches. Organizational Dynamics, 26(4), 62-74. https://doi.org/10.1016/S0090-2616(98)90006-7
  • Süleymanov, A. (2014). Azerbaycan’da yüksek lisans öğrencilerinin bilimsel yeterlilik düzeyi bakımından değerlendirilmesi. Istanbul Journal of Sociological Studies, 50, 1-18.
  • Teng, M. F., & Wang, C. (2023). Assessing academic writing self‐efficacy belief and writing performance in a foreign language context. Foreign Language Annals, 56(1), 144-169.
  • Trevorrow, P., & Martin, G. E. (2020). How to write a research article for MRC. Magn Reson Chem, 58, 352–362. https://doi.org/10.1002/mrc.5012
  • Tuncer, M., & Ozeren, E. (2012). The development of a self-efficacy scale for scientific research and an evaluation of prospective teachers’ views about that scale. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 51, 553-561.
  • Unrau, Y. A., & Grinnell Jr, R. M. (2005). The impact of social work research courses on research self‐efficacy for social work students. Social Work Education, 24(6), 639-651.
  • Wardhana, D. E. C., Yanti, N., Susetyo, S., & Suhartono, S. (2018). Student’s problem in writing results and discussion section of research articles for ınternational journals. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 295, 166-169. https://doi.org/10.2991/icetep-18.2019.41
  • Winchester, C. L., & Salji, M. (2016). Writing a literature review. Journal of Clinical Urology, 9(5), 308-312. https://doi.org/10.1177/2051415816650133

Lisansüstü Öğrencilerin Bilimsel Araştırmaya İlişkin Öz Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2023, , 882 - 896, 26.12.2023
https://doi.org/10.30703/cije.1247333

Abstract

Bu araştırmanın amacı, bilimsel araştırmaya ilişkin lisansüstü öğrencilerinin öz yeterlik inançlarını belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir anket geliştirmektir. Ayrıca araştırmada lisansüstü öğrencilerin bilimsel araştırmaya yönelik öz yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi hedeflenmektedir. Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemleri temel alınmış ve ilgili araştırma tarama yöntemine göre yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi, Türkiye’deki çeşitli üniversitelerde öğrenimini devam ettiren 352 lisansüstü öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen bilimsel araştırmaya ilişkin öz yeterlik anketi kullanılmıştır. Anketten elde edilen veriler, ki-kare analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre lisansüstü öğrencilerin bilimsel araştırmaya ilişkin öz yeterlik inançlarının genellikle yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca lisansüstü düzeyine, makale yayınlama, ders alma ve mesleki durumlarına göre öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya ilişkin öz yeterlik inançlarının bazı anket maddeleri açısından anlamlı farklılık oluşturduğu belirlenmiştir. Ancak makale yayınlama ve araştırma yöntemleri dersini alma değişkenleriyle gerçekleştirilen analizler sonucunda diğerlerine nazaran daha fazla anket maddesinde anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Akçöltekin, A. (2019). Bilimsel araştırmalara yönelik öğretmen öz yeterlilik ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2713-2727. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3707
  • Akgün, Ö. E., & Güntaş, S. (2018). Lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırma yeterliliklerinin danışman görüşlerine dayalı olarak incelenmesi: Kuzey Kıbrıs Türkiye Cumhuriyeti örneği. Sakarya University Journal of Education, 8(2), 131-144. https://www.doi.org/10.19126/suje.365103
  • Al-Habashneh, M. H., & Najjar, N. J. (2017). Constructing a criterion reference test to measure the research and statistical competencies of graduate students at the Jordanian governmental universities. Journal of Education and Practice, 8(2), 67-81.
  • Altıok, S., Yükseltürk, E., & Üçgül, M. (2018). Lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırmaya ilişkin yeterlikleri ve araştırmaya yönelik kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2, 348-367. https://www.doi.org/10.5961/jhes.2018.277
  • Armağan, A. (2013). How to write an introduction section of a scientific article?. Turkish Journal of Urology, 39(Supplement 1), 8-9. https://www.doi.org/10.5152/tud.2013.046
  • Arrom, L. A., Huguet, J., Errando, J. H., Breda, A., & Palou, J. (2018). How to write an original article. Actas Urol´ogicas Espa˜nolas, 42(9), 545-550. https://doi.org/10.1016/j.acuroe.2018.02.012
  • Aslan, C. (2010). Türkçe eğitimi programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 87-115.
  • Aslan, C., & Karagül, S. (2016). Türkçe eğitimi programında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 201-217.
  • Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri (4. baskı). Nobel.
  • Bandura, A. (1999). Self-efficacy in changing societies. Cambridge University.
  • Boon, S. (2016). How to write a journal article: tips and tools. The Forestry Chronicle, 92(3), 276-278.
  • Bryman, A., & Cramer, D. (2005). Quantitative data analysis with SPSS 12 and 13. Psychology.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim okulu öğretmenlerinin araştırma yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(18), 257-269.
  • Büyüköztürk, Ş., & N. Köklü (1999). Eğitim bilimleri alanında öğrenim gören lisansüstü öğrencilerinin araştırma yeterlikleri konusunda öğretim üyelerinin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 23(112), 18-28.
  • Cahyono, B. Y., & Amrina, R. (2016). Indonesian EFL students' perception on training in writing research articles for publication. Journal of Language Teaching and Research, 7(5), 859. http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0705.05
  • Can, Ş., & Ceyhan, B. (2015). Eğitim bilimleri enstitüsü lisansüstü öğrencilerinin bilimsel rapor yazma ve yayınlama konusundaki görüşleri (Muğla ili örneği). Journal of Social Sciences & Humanities Researches, 35, 43-53.
  • Canbazoğlu Bilici, S. (2019). Örnekleme yöntemleri. H. Özmen & O. Karamustafaoğlu (Eds.), Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (ss. 179-196). Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2014). Research methods, desing, and analysis (12nd ed.). Pearson.
  • Cohen, L., Lawrence, M., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Pearson.
  • Durbin, C. G. (2009). How to read a scientific research paper. Respiratory care, 54(10), 1366-1371.
  • Erdem, E., & Demirel, Ö. (2007). Teacher self-efficacy belief. Social Behavior and Personality: An International Journal, 35(5), 573-586.
  • Ferber, R. (1979). How not to write a prize-winning article. The Journal of Consumer Research, 5(4), 303-305.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to desing and evaluate research in education (8th ed.). McGraw Hill.
  • Gallagher, A. (1998). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (2nd ed., Volume 1, pp. 315-320). Academic.
  • Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. W. (2012). Educational research: Competencies for analysis and applications (10th ed.). Pearson.
  • Gemayel, R. (2016). How to write a scientific paper. The FEBS Journal, 283(21), 3882-3885.
  • Goodman, L. A. (1961). Snowball sampling. The Annals of Mathematical Statistics, 32(1), 148-170.
  • Hooper, G., Tang, J. B., & Wetherell, R. G. (2017). Clarity and brevity: Writing an article for this journal. Journal of Hand Surgery (European Volume), 42 (3), 231-239. https://doi.org/10.1177/1753193416689678
  • İpek, C., Tekbıyık, A., & Ursavaş, Ö. F. (2010). Lisansüstü öğrencilerinin araştırma öz-yeterlik inançları ve bilgisayar tutumları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 127-145.
  • Jha, K. N. (2014). How to write articles that get published. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 8(9), 1-3. https://www.doi.org/10.7860/JCDR/2014/8107.4855
  • Jinks, J., & Lorsbach, A. (2003) Introduction: Motivation and self-efficacy belief. Reading &Writing Quarterly, 19 (2), 113-118. https://doi.org/10.1080/10573560308218
  • Kallestinova, E. D. (2011). How to write your first research paper. The Yale Journal of Biology and Medicine, 84(3), 181.
  • Kana, F., & Kuluroğlu, M. (2018). Yüksek lisans öğrencilerinin bilimsel araştırma sürecinde karşılaştıkları zorluklar. Çukurova Araştırmaları Dergisi, 4(1), 74-85. http://dx.doi.org/10.18560/cukurova.1095
  • Klimova, B. F. (2013). Improving students’ scientific writing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 83, 130-133.
  • Lane, A. M., Hall, R., & Lane, J. (2004). Self-efficacy and statistics performance among Sport Studies students. Teaching in Higher Education, 9(4), 435-448.
  • LaPlaca, P., Lindgreen, A., & Vanhamme, J. (2018). How to write really good articles for premier academic journals. Industrial Marketing Management, 68, 202-209. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2017.11.014
  • Lin, P. Y., & Kuo, Y. R. (2012). A guide to write a scientific paper for new writers. Microsurgery, 32(1), 80-85.
  • Lippi G. (2017). How do I write a scientific article? A personal perspective. Annals of Translational Medicine, 5(20), 1-8. https://www.doi.org/10.21037/atm.2017.07.43
  • Mayyas, F., & Alzoubi, K. (2022). Awareness and knowledge of manuscript writing and research integrity: A cross sectional survey among graduate students. Heliyon, 8(11), 1-9.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2014). Research in education: Evidence-based inquiry (7th ed.). Pearson.
  • Mohanty, D., Sharma, N., & Jain, B. K. (2014). Writing a research article. Are we ignoring the basics?. Indian Journal of Surgery, 76(2), 170. https://www.doi.org/10.1007/s12262-013-0947-8
  • Nolan, R., & Rocco, T. (2009). Teaching graduate students in the social sciences writing for publication. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2), 267-273.
  • Noortyani, R. (2016). Students' perception on training in writing research article for publication. Arab World English Journal, 7(4), 305-316. https://www.doi.org/10.24093/awej/vol7no4.20
  • Ölçücü, M. T., Aydın, S. Ü., & Özgök, Y. (2018). How to write and publish a scientific article. Journal of Urological Surgery, 5(2), 63-67. https://www.doi.org/10.4274/jus.1623
  • Özbilgin, K. (2016, 12-14 Mayıs). Makale yazım tekniği [Bildiri Sunumu]. 1. Uluslararası Lisansüstü Eğitim Kongresi, Manisa.
  • Pereira, M. G. (2017). Ten steps for writing a successful scientific article. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 26, 661-664. https://www.doi.org/10.5123/S1679-49742017000300023
  • Rowley, J., & Slack, F. (2004). Conducting a literature review. Management research news, 27(6), 31-39. https://doi.org/10.1108/01409170410784185
  • Saracaloğlu, A. S. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 179-208.
  • Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R., & Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü eğitim öğrencilerinin araştırma kaygıları, araştırma ve istatistiğe yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 187-199.
  • Schreiber, J., & Asner-Self, K. (2011). Educational research. John Wiley & Sons.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS VE LISREL uygulamaları. Anı.
  • Sharma, A. (2019). How to write an article: An introduction to basic scientific medical writing. Journal of Minimal Access Surgery, 15(3), 242-248.
  • Shidham, V. B., Pitman, M. B., & DeMay, R. M. (2012). How to write an article: Preparing a publishable manuscript!. CytoJournal, 9(1), 1-12.
  • Stajkovic, A. D., & Luthans, F. (1998). Social cognitive theory and self-efficacy: Goin beyond traditional motivational and behavioral approaches. Organizational Dynamics, 26(4), 62-74. https://doi.org/10.1016/S0090-2616(98)90006-7
  • Süleymanov, A. (2014). Azerbaycan’da yüksek lisans öğrencilerinin bilimsel yeterlilik düzeyi bakımından değerlendirilmesi. Istanbul Journal of Sociological Studies, 50, 1-18.
  • Teng, M. F., & Wang, C. (2023). Assessing academic writing self‐efficacy belief and writing performance in a foreign language context. Foreign Language Annals, 56(1), 144-169.
  • Trevorrow, P., & Martin, G. E. (2020). How to write a research article for MRC. Magn Reson Chem, 58, 352–362. https://doi.org/10.1002/mrc.5012
  • Tuncer, M., & Ozeren, E. (2012). The development of a self-efficacy scale for scientific research and an evaluation of prospective teachers’ views about that scale. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 51, 553-561.
  • Unrau, Y. A., & Grinnell Jr, R. M. (2005). The impact of social work research courses on research self‐efficacy for social work students. Social Work Education, 24(6), 639-651.
  • Wardhana, D. E. C., Yanti, N., Susetyo, S., & Suhartono, S. (2018). Student’s problem in writing results and discussion section of research articles for ınternational journals. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 295, 166-169. https://doi.org/10.2991/icetep-18.2019.41
  • Winchester, C. L., & Salji, M. (2016). Writing a literature review. Journal of Clinical Urology, 9(5), 308-312. https://doi.org/10.1177/2051415816650133
There are 62 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Specialist Studies in Education (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Elif Akan 0000-0001-9472-922X

Abdulhak Halim Ulaş 0000-0002-9457-1554

Publication Date December 26, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Akan, E., & Ulaş, A. H. (2023). Lisansüstü Öğrencilerin Bilimsel Araştırmaya İlişkin Öz Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(4), 882-896. https://doi.org/10.30703/cije.1247333

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551