This study was carried out to develop an "Educational Outcome Expectations Scale" that aims to measure the outcome expectations of high school students from the education they receive or will receive regarding their career development, career decision-making processes, and academic/vocational goals. The data of the study were collected from two different study groups involving students from 9th to 12th grades in two stages for explanatory and confirmatory factor analysis. A two-factor and 11-item structure was obtained as a result of the explanatory factor analysis, and it was found that the two-factor structure was confirmed as a result of the confirmatory factor analysis. In addition, a similar scale validity study was conducted within the scope of the validity studies of the research, and it was determined that the coefficients obtained as a result of the study were within acceptable limits. Cronbach’s alpha internal consistency coefficients calculated for the reliability study of the scale were found between .81 and .87, and the test-retest reliability coefficients were between .65 and .79. All the findings obtained from the studies and analyzes on the development of the educational outcome expectation scale reveal that the scale developed for high school students, consisting of two factors and 11 items, is valid and reliable.
Educational outcome expectations career outcome expectations high school students scale development social cognitive career theory
Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin, aldıkları ya da alacakları eğitimden, kariyer gelişimleri, kariyer karar süreçleri ve akademik/mesleki hedeflerine yönelik sonuç beklentilerini ölçmeyi hedefleyen bir ‘Eğitsel Sonuç Beklentisi Ölçeği’ nin geliştirilmesidir. Araştırmanın verileri açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi için iki aşamada ve 9-10-11 ve 12. sınıf düzeylerinde öğrenim gören iki farklı çalışma grubundan elde edilmiştir. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen iki faktör ve 11 maddeden oluşan bir yapının, doğrulayıcı faktör analizi verileri ile doğrulandığını görülmüştür. Araştırmanın geçerlik çalışmaları kapsamında ayrıca benzer ölçek geçerliği çalışması yapılmış ve çalışma sonucunda elde edilen katsayıların kabul edilebilir sınırlar içerisinde olduğu ortaya konulmuştur. Ölçeğin güvenirlik çalışması kapsamında hesaplanan Cronbach Alfa iç tutarlık katsayılarının .81 ile .87 arasında olduğu görülürken, test-tekrar-test güvenirlik katsayılarının ise .65 ile .79 arasında olduğu görülmüştür. Eğitsel sonuç beklentisi ölçeğinin geliştirilmesine yönelik yapılan çalışma ve analizlerden elde edilen tüm bulgular, lise öğrencilerine yönelik geliştirilen, iki faktör ve 11 maddeden oluşan ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu ortaya koymaktadır.
Eğitsel sonuç beklentisi kariyer sonuç beklentisi lise öğrencileri ölçek geliştirme sosyal bilişsel kariyer teorisi
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
e-ISSN: 2147-1606