School administrators need social development as well as professional development in order to increase the development, change and competitiveness of their institutions. School management is a very tiring task due to its workload and the breadth of its responsibilities. The aim of this research is to describe the social lives of school administrators in Turkey according to their own perspectives. The sample of this study, which was designed according to the survey model, consists of 324 school administrators throughout Turkey. A questionnaire form developed by the researchers was used to collect data in the study. Frequency and percentage values were reported by using SPSS statistical program in the analysis of the data. According to the data obtained from the “Social Life Questionnaire” applied, the participant school administrators; the unionization rate is quite high, but they are distant from associations and civil organizations, and they generally use social media networks for personal interaction and entertainment; It has been determined that they spend their free time mostly with their families and simple activities and their hobby culture is weak. In the study, suggestions were presented to improve the social lives of school administrators.
Okul yöneticileri; kurumlarının gelişimi, değişimi ve rekabet gücünü artırabilmek için mesleki gelişim kadar sosyal gelişime de ihtiyaç duyarlar. Okul yöneticiliği, iş yükü ve sorumluluk alanlarının genişliği itibariyle oldukça yorucu bir görevdir. Bu araştırmanın amacı; Türkiye’deki okul yöneticilerinin sosyal hayatlarını kendi perspektiflerine göre betimlemektir. Tarama modeline göre tasarlanan bu çalışmanın örneklemi Türkiye genelinde 324 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS istatistik programı kullanılarak frekans ve yüzde değerleri raporlanmıştır. Elde edilen verilere göre katılımcı okul yöneticilerinin; sendikalılaşma oranının oldukça yüksek olduğu ancak dernek vb. sivil örgütlenmeye mesafeli oldukları, sosyal medya ağlarını genellikle kişisel etkileşim ve eğlenme ağırlıklı kullandıkları, boş zamanlarını daha çok aileleriyle, günlük aktivitelerle geçirdikleri ve hobi kültürlerinin zayıf olduğu belirlenmiştir. Çalışmada okul yöneticilerinin sosyal hayatlarını geliştirmeye yönelik öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2 |