Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Measure for Determination of Peer Bullying; Storied Hypothetical Situations Form

Yıl 2015, Sayı: 34, 52 - 74, 19.06.2015

Öz

This study aims to gain to literature Storied Hypothetical Situations Form (SHSF) which determines preschool children who attend peer bullying and identify dynamics in peer relationships. The study was conducted in three schools (177 children). Two of them (121 Turkish children) were in Ankara-Turkey which were depend on Ministry of National Education and one of them (56 English children) was in London-England which is depend on Office of Standard Education Department. SHSF which was used in this study consists of 7 subtitles as physical bullying, relational bullying, verbal bullying, victimization, prosocial behaviors, peer acceptance and peer rejection. We investigated frequency distribution. We used Preschool Social Behavior Scale-Teacher Form for criterion validation. As a result, SHSF was found a valid and reliable measure to determine peer bullying in preschoolers. 

Kaynakça

  • Bovaird, J. A. (2009). Scales and surveys: some problems with measuring bullying behavior. In S. R. Jimerson, S. M. Swearer& D. L. Espelage (Ed.), Handbook of bullying in schools an international perspective (pp. 87-99). New York, NY: Routledge.
  • Craig, W. M., &Pepler, D. J. (2007). Understanding bullying: From research to practice. Canadian Psychology, 48(2), 86-93.
  • Craig, W., Pepler, D., &Blais, J. (2007). Responding to bullying: What works? School Psychology International, 28(4), 465-477.
  • Crick, N. R., Casas, J. F., &Mosher, M. (1997). Relational and overt aggression in preschool. Developmental Psychology, 33(4), 579-588.
  • Crick, N. R., Nelson, D. A., Morales, J. R., Cullerton-Sen, C., Casas, J. F., &Hickman, S. E. (2001). Relational victimization in childhood and adolescence: I hurt you through the grapevine. J. Juvonen& S. Graham (Ed.), Peer harasment in school: The plight of the vulnerable and victimized (pp. 196-214). New York, NY: The Guilford Press.
  • Davis, S., Howell, P., &Cooke, F. (2002). Sociodynamic relationships between children who stutter and their non-stuttering classmates. Journal of Child Psychology Psychiatry, 43(7), 939–947.
  • Juliano, M., Stetson Werner, R., &Wright Cassidy, K. (2006). Early correlates of preschool aggressive behavior according to type of aggression and measurement. Journal of Applied Developmental Psychology, 27, 395-410.
  • Leadtools. (2002). SPSS for Windows (Standart Version 11.5.0) [Computer Software]. Charlotte, NC: Lead Technologies. Inc.
  • Leff, S. S., Thomas, D. E., Shapiro, E. S., Paskewich, B., Wilson, K., Necowitz-Hoffman, B.,
  • &Jawad, A. F. (2011). Developing and validating a new classroom climate observation assessment tool. Journal of School Violence, 10(2), 165-184.
  • Monks, C. P., Palermiti, A., Ortega, R., &Costabile, A. (2011). A cross-national comparison of aggressors, victims and defenders in preschools in England, Spain and Italy. The Spanish Journal of Psychology, 14(1), 133-144.
  • Oral, V. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin arkadaşlarına ilişkin düşüncelerinin sosyometrik statü ve akademik başarı açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Pekel-Uludağlı, N. ve Uçanok, Z. (2005). Akran zorbalığı gruplarında yalnızlık ve akademik başarı ile sosyometrik statüye göre zorba/kurban davranış türleri. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56), 77-92.
  • Smith, P. K., &Ananiadou, K. (2003). The nature of school bullying and the effectiveness of school-based interventions. Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 5(2), 189-209.
  • Şen, M. (2009). 3–6 yaş grubu çocukların sosyal davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uysal, H. (2011). Okul öncesi dönemde görülen akran zorbalığının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uysal, H. ve Dinçer, Ç. (2013). Okul öncesi dönemde karşılaşılan fiziksel ve ilişkisel saldırganlığın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 328- 345.

AKRAN ZORBALIĞINI BELİRLEMEDE BİR ARAÇ; HİKÂYELEŞTİRİLMİŞ VARSAYIMSAL DURUMLAR FORMU

Yıl 2015, Sayı: 34, 52 - 74, 19.06.2015

Öz

Bu araştırma 60–72 aylık çocuklar arasında yaşanan akran zorbalığına katılanları saptayarak akranlar arasındaki ilişki dinamiklerini belirlemek için hazırlanmış bir form olan Hikâyeleştirilmiş Varsayımsal Durumlar Formu’nun (HVDF) alanyazına kazandırılması amacıyla yapılmış bir çalışmadır. Araştırma, Ankara’da Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı iki bağımsız anaokulda ve Londra’da Eğitimde Standartlar Ofisi tarafından belirlenmiş olan standartlara uygun bir ilkokulda olmak üzere üç okulda gerçekleştirilmiştir. Çalışmada 121 Türk ve 56 İngiliz olmak üzere toplam 177 çocuk yer almıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan HVDF, fiziksel zorbalık, ilişkisel zorbalık, sözel zorbalık, zorbalığa uğrama, olumlu sosyal davranış, akran kabulü ve akran reddi olmak üzere 7 alt başlıktan oluşmaktadır. Bireysel olarak çocuklara uygulanan bu formda her soru için verilen yanıtların frekans dağılımlarına bakılmıştır. Ölçüt geçerliliği için Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği-Öğretmen Formu (Crick, Casas ve Mosher, 1997) arasındaki tutarlılık incelenmiştir. Sonuç olarak, HVDF’nin çocuklar arasında görülen akran zorbalığını belirlemede geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Bovaird, J. A. (2009). Scales and surveys: some problems with measuring bullying behavior. In S. R. Jimerson, S. M. Swearer& D. L. Espelage (Ed.), Handbook of bullying in schools an international perspective (pp. 87-99). New York, NY: Routledge.
  • Craig, W. M., &Pepler, D. J. (2007). Understanding bullying: From research to practice. Canadian Psychology, 48(2), 86-93.
  • Craig, W., Pepler, D., &Blais, J. (2007). Responding to bullying: What works? School Psychology International, 28(4), 465-477.
  • Crick, N. R., Casas, J. F., &Mosher, M. (1997). Relational and overt aggression in preschool. Developmental Psychology, 33(4), 579-588.
  • Crick, N. R., Nelson, D. A., Morales, J. R., Cullerton-Sen, C., Casas, J. F., &Hickman, S. E. (2001). Relational victimization in childhood and adolescence: I hurt you through the grapevine. J. Juvonen& S. Graham (Ed.), Peer harasment in school: The plight of the vulnerable and victimized (pp. 196-214). New York, NY: The Guilford Press.
  • Davis, S., Howell, P., &Cooke, F. (2002). Sociodynamic relationships between children who stutter and their non-stuttering classmates. Journal of Child Psychology Psychiatry, 43(7), 939–947.
  • Juliano, M., Stetson Werner, R., &Wright Cassidy, K. (2006). Early correlates of preschool aggressive behavior according to type of aggression and measurement. Journal of Applied Developmental Psychology, 27, 395-410.
  • Leadtools. (2002). SPSS for Windows (Standart Version 11.5.0) [Computer Software]. Charlotte, NC: Lead Technologies. Inc.
  • Leff, S. S., Thomas, D. E., Shapiro, E. S., Paskewich, B., Wilson, K., Necowitz-Hoffman, B.,
  • &Jawad, A. F. (2011). Developing and validating a new classroom climate observation assessment tool. Journal of School Violence, 10(2), 165-184.
  • Monks, C. P., Palermiti, A., Ortega, R., &Costabile, A. (2011). A cross-national comparison of aggressors, victims and defenders in preschools in England, Spain and Italy. The Spanish Journal of Psychology, 14(1), 133-144.
  • Oral, V. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin arkadaşlarına ilişkin düşüncelerinin sosyometrik statü ve akademik başarı açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Pekel-Uludağlı, N. ve Uçanok, Z. (2005). Akran zorbalığı gruplarında yalnızlık ve akademik başarı ile sosyometrik statüye göre zorba/kurban davranış türleri. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56), 77-92.
  • Smith, P. K., &Ananiadou, K. (2003). The nature of school bullying and the effectiveness of school-based interventions. Journal of Applied Psychoanalytic Studies, 5(2), 189-209.
  • Şen, M. (2009). 3–6 yaş grubu çocukların sosyal davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uysal, H. (2011). Okul öncesi dönemde görülen akran zorbalığının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uysal, H. ve Dinçer, Ç. (2013). Okul öncesi dönemde karşılaşılan fiziksel ve ilişkisel saldırganlığın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 328- 345.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Uysal

Çağlayan Dinçer

Yayımlanma Tarihi 19 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 22 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Uysal, H., & Dinçer, Ç. (2015). AKRAN ZORBALIĞINI BELİRLEMEDE BİR ARAÇ; HİKÂYELEŞTİRİLMİŞ VARSAYIMSAL DURUMLAR FORMU. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(34), 52-74.