Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ İSTATİSTİK DERSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK İNANÇLARI, TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 161 - 185, 30.06.2019

Öz

Olasılık
ve istatistik dersleri, öğrenciler tarafından sıklıkla ilgisiz ve sıkıcı olarak
tanımlanmaktadır. Bu durumun gerekçelerinden biri de, derslerin daha çok
öğretmen merkezli teorik-ispat alt yapısıyla işlenmesidir. Oysa, matematik
eğitimcileri her düzeyde istatistiksel düşünme becerileri öğretiminin önemine
değinmektedir. Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının istatistik
dersine yönelik öz yeterlilik inançlarının ve tutumlarının incelenmesidir.
Araştırmada, öz yeterlilik inançları ve tutumlarının birbirleri ile olan
ilişkileri de incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 102 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak İstatistik Özyeterlik Ölçeği ve
İstatistik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde frekans ve yüzde oranları
ve basit korelâsyon kullanılmıştır. Analiz sonucunda adayların istatistik
dersine yönelik öz yeterlilik inançlarının yüksek düzeyde ve istatistik dersine
karşı tutumlarının ise orta düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca
matematik öğretmen adaylarının istatistik dersine yönelik öz yeterlilik
inançları ve tutumları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.

Kaynakça

  • Aksu, M. ve Bikos, L.H. (2002). Measuring and Predicting Graduate Students’ Attitudes Toward Statistics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2(3), 22–31.Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Clifts, NJ: Prentice Hall.
  • Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of Clinical and Social Psychology, 4, 359-373.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V.S. Ramachaudran (Ed), Encylopedia of Human Behavior. (Vol. 4, pp.71–81). New York: Academic; Press.Başar, T., Aşkın, İ. & Gelbal, S . (2016). Tam Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarıları Üzerindeki Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7 (2), 355-371.
  • Başpınar, K. & Peker, M. (2016). The relationship between pre-service primary school teachers' mathematics teaching anxiety and their beliefs about teaching and learning mathematics. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 9(1), 1-14.
  • Betz, N. E. & Hackett, G. (1983). The relationship of mathematics self-efficacy expectations to the selection of science-based college majors. Journal of Vocational Behavior, 23, 329–345.
  • Cashin, S. E. & Elmore, P. B. (1997). Instruments used to assess attitudes toward statistics: A psychometric evaluation. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research methods in education (4th ed.), London: Routledge.
  • Diri, F. Ü. (2007) İstatistik Dersine Yönelik Tutumların Araştırılması Meslek Yüksek Okul Örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Eagly, A. & Chaiken, S. (1993). The psychology of attitudes. New York: Harcourt, Brace.
  • Finney, S., & Schraw, G. (2003). Self-efficacy beliefs in college statistics courses. Contemporary Educational Psychology, 28, 161–186.
  • Fullerton, J. A., & Umphrey, D. (2001). An analysis of attitudes toward statistics: Gender differences among advertising majors. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 456 479)
  • GAISE (2016). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) report: A curriculum framework for PreK–12 statistics education. The American Statistical Association (ASA).Retrieved from: http://www.amstat.org/education/gaise/
  • Gal, I., Ginsburg, L., & Schau, C. (1997). Monitoring attitudes and beliefs in statistics education. In I. G. J. B. Garfield (Ed.), The Assessment Challenge in Statistics Education (pp. 37–51). Netherlands: IOS Press.
  • Garfield, J. B., & Ben-Zvi, D. (2007). How students learn statistics revisited: A current review of research on teaching and learning statistics. International Statistical Review, 75 (3) (2007), pp. 372-396
  • Garfield, J. B., & Ben-Zvi, D. (2008). Developing Students’ Statistical Reasoning: Connecting Research and Teaching Practice. Springer Publishers.Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative methods. In N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 105–117). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Hackett, G. ve Betz, N. E. (1989). An exploration of the mathematics self efficacy/mathematics performance correpondence. Journal for Research in Mathematics Education, 20(3), 261- 273.
  • Hall; S. & Vance, E.A. (2010). -Improving Self-efficacy in Statistics: Role of Self-explanation & Feedback Journal of Statistics Education, 18(3), 1-22.Leong, J. L. (2006). Hıgh School Students’ Attıtudes And Belıefs Regardıng Statıstıcs In A Servıce-Learnıng Based Statıstıcs Course. Unpublished PhD. Georgia State University, Atlanta.
  • Morgil, İ., Seçken, N. & Yücel, A. S. (2004). Kimya öğretmen adaylarının öz yeterlilik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 62–72.
  • Mercimek, O & Pektaş, M. (2013). İstatistiğe yönelik öz-yeterlik ölçeğinin gelişirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21 (2), 759-776.Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs and mathematical problem-solving in gifted students. Contemporary Educational Psychology, 21, 325–344.
  • Sevimli, N.E. (2010). Matematik öğretmen adaylarının belirli integral konusundaki temsil tercihlerinin uzamsal yetenek ve akademik başarı bağlamında incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Shultz, K.S. & Koshino, H. (1998). Evidence of reliability and validity for Wise's Attitude toward Statistics scale. Psychological Reports. 82(2), 27–31.
  • Sutarso, T. (1992), Some variables in relation to students’ anxiety in learning statistics, ERIC Digest, ERIC Documents Reproduction service no. ED 353 334 .
  • Thurstone, L. L. (1967). Attitudes Can Be Measured. New York: Martin Fishbein, “Readings in Attitude Theory and Measurement”, John Wiley Sons.
  • Ware, M. E., & Chastain, J. D. (1989). Computer-assisted statistical analysis: A teaching innovation? Teaching of Psychology, 16(4), 222-227.
  • Waters, L. K., Martelli, T., Zakrajsek, T., & Popovich, P. M. (1988). Factor analyses of two measures of attitudes toward statistics. Educational and Psychological Measurement, 48(4), 1037-1041.
  • Yıldıran, G. ve Kırkıç, A. K. (1996). The effects of mastery learning method of instruction and laboratory experiments on achievement levels and science misconception scores of secondary school Turkish students. Boğaziçi University Journal: Educational Sciences, XVI, 95-112.
  • Yıldıran, G. ve Aydın, E. (2005). The effects of mastery learning and cooperative, competitive and individualistic learning environment organizations on achievement and attitudes in mathematics. Journal of Research in Mathematical Education, 9(1), 69-96.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emin Aydın

Nur Esra Sevimli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 17 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, E., & Sevimli, N. E. (2019). MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ İSTATİSTİK DERSİNE YÖNELİK ÖZ YETERLİLİK İNANÇLARI, TUTUMLARININ İNCELENMESİ. İZÜ Eğitim Dergisi, 1(1), 161-185.