Bu araştırmanın temel amacı, rehberlik ve araştırma merkezlerinde (RAM) görev alan öğretmenlerin dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuna (DEHB) ilişkin eğitsel tanılama sürecine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemi benimsenmiş ve olgubilim (fenomenoloji) deseni tercih edilmiştir. Veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları gönüllülük esasına dayalı olarak Çorum RAM’da görev yapan öğretmenlerdir. Görüşmeler sonucunda DEHB tanısı olan bireylerin değerlendirilmesi, DEHB tanısı olan bireylerin değerlendirilmesinde karşılaşılan zorluklar, DEHB tanısı olan bireyleri değerlendiren öğretmenlerin deneyimleri ve DEHB tanısı olan bireylerin değerlendirilmesi sürecine yönelik öneriler ana temaları belirlenmiş ve bu temalara bağlı olarak toplamda 28 adet alt tema ortaya çıkarılmıştır. Oluşturulan bu temalar aracılığıyla, DEHB'li bireylerin RAM’daki eğitsel tanılama süreci ayrıntılı olarak incelenmiş, öğretmenlerin deneyimleri, karşılaştıkları zorluklar ve sundukları öneriler detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Araştırmanın sonuçları, ilgili akademik literatürle karşılaştırılarak tartışılmış ve bu doğrultuda eğitim uygulamalarına yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur. Bu çalışmanın, DEHB tanısı alan bireylerin eğitimine yönelik politika ve uygulamalarda dikkate alınacak önemli bilgiler sağlayabileceği düşünülmektedir.
DEHB dikkat eksikliği hiperaktivite öğretmen görüşleri rehberlik ve araştırma merkezi
The main objective of this research is to explore the views of teachers working in guidance and research centers on the educational diagnosis process related to attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). In the research, a qualitative research method was adopted, and the phenomenological design was preferred. A semi-structured interview form was used in the data collection process. The participants of the research included teachers working at Çorum Guidance and Research Center, who participated on a voluntary basis. As a result of the interviews, main themes were determined as the evaluation of individuals diagnosed with ADHD, difficulties encountered in the evaluation of individuals diagnosed with ADHD, experiences of teachers evaluating individuals diagnosed with ADHD, and recommendations for the evaluation process of individuals diagnosed with ADHD. A total of 28 sub-themes were identified based on these main themes. Through these themes, the educational diagnosis process of individuals with ADHD in guidance and research center was examined in detail, and the experiences of teachers, challenges they faced, and recommendations they provided were thoroughly discussed. It is believed that this study can provide important information to be considered in policies and practices related to the education of individuals diagnosed with ADHD.
ADHD attention deficit hyperactivity teacher views guidance and research center
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3 |
e-ISSN: 2147-1606