Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Rehberlik ve Araştırma Merkezinde Çalışan Öğretmenlerin Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun Eğitsel Tanılama Sürecine İlişkin Görüşleri

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 558 - 569, 29.09.2025
https://doi.org/10.30703/cije.1453314

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, rehberlik ve araştırma merkezlerinde (RAM) görev alan öğretmenlerin dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuna (DEHB) ilişkin eğitsel tanılama sürecine ilişkin görüşlerini belirlemektir. Araştırma kapsamında nitel araştırma yöntemi benimsenmiş ve olgubilim (fenomenoloji) deseni tercih edilmiştir. Veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları gönüllülük esasına dayalı olarak Çorum RAM’da görev yapan öğretmenlerdir. Görüşmeler sonucunda DEHB tanısı olan bireylerin değerlendirilmesi, DEHB tanısı olan bireylerin değerlendirilmesinde karşılaşılan zorluklar, DEHB tanısı olan bireyleri değerlendiren öğretmenlerin deneyimleri ve DEHB tanısı olan bireylerin değerlendirilmesi sürecine yönelik öneriler ana temaları belirlenmiş ve bu temalara bağlı olarak toplamda 28 adet alt tema ortaya çıkarılmıştır. Oluşturulan bu temalar aracılığıyla, DEHB'li bireylerin RAM’daki eğitsel tanılama süreci ayrıntılı olarak incelenmiş, öğretmenlerin deneyimleri, karşılaştıkları zorluklar ve sundukları öneriler detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Araştırmanın sonuçları, ilgili akademik literatürle karşılaştırılarak tartışılmış ve bu doğrultuda eğitim uygulamalarına yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur. Bu çalışmanın, DEHB tanısı alan bireylerin eğitimine yönelik politika ve uygulamalarda dikkate alınacak önemli bilgiler sağlayabileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alloway, T. P., & Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106(1), 20-29. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2009.11.003
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). New York: American Psychiatric. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
  • Arseven, İ. (2023). Öğrenmede dikkat ve algı süreçleri. Y. Doğan (Ed.) Öğrenmede Bireysel Farklılıklar içinde (s. 85-106). Efe Akademi.
  • Baş, N. (2023). İşitme kayıplı çocuk ve ailesine rehberlik ve araştırma merkezinde sunulan hizmetlerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi
  • Başgül, Ş. S., & Sarı, N. D. (2021). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bireyler “aileler için rehber kitapçık”. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Berkant, H. G., & Atılgan, G. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim Yansımaları, 1(1), 13-25.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çağlayan, E. (2022). Rehberlik ve araştırma merkezi personelinin otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitsel tanılama ve yönlendirme süreçlerine ilişkin görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Trakya Üniversitesi.
  • Çakmak, Z. (2017). Rehberlik ve araştırma merkezi personelinin öğrenme güçlüğü olan bireylerin değerlendirilme süreçlerine ilişkin görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Anadolu Üniversitesi
  • Çay, E., Sivrikaya, T., & Eldeniz Çetin, M. (2022). Rehberlik araştırma merkezlerinde eğitsel değerlendirme yapan personelin çoklu yetersizliği olan bireyleri değerlendirme süreçlerine ilişkin görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1047-1067. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1108291
  • David, O., Clark, J., & Voeller, K. (1972). Lead and hyperactivity. Lancet, 2(7783), 900–903. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(72)92534-2
  • Dayı, E., Ataman, S., & Kösretaş, B. (2022). Özel gereksinimli bireylerin eğitsel tanılama ve değerlendirme sürecinde iş birliği: aile deneyimleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 2663-2693. https://doi.org/10.17152/gefad.1150770
  • DuPaul, G.J., Stoner, G. (2014). ADHD in the schools: assessment and ıntervention strategies. New York: Guilford.
  • Elena, D.I., & Laura, M.A. (2010). ADHD and the capacity of solving problems at children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1880-1883. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.382
  • Frazier, T. W., Youngstrom, E. A., Glutting, J. J., & Watkins, M. W. (2007). ADHD and achievement: Meta-analysis of the child, adolescent, and adult literatures and a concomitant study with college students. Journal of learning Disabilities, 40(1), 49-65. https://doi.org/10.1177/00222194070400010401
  • Guevremont, D. C., DuPaul, G. J., & Barkley, R. A. (1990). Diagnosis and assessment of attention deficit- hyperactivity disorder in children. Journal of School Psychology, 28(1), 51-78. https://doi.org/10.1016/0022-4405(90)90036-7
  • Güller, B., & Yaylacı, F. (2021). Çocuklar için özel gereksinim raporuna geçiş sonrası bir yıllık sağlık kurulu verilerinin değerlendirilmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 24(2), 207- 216. https://doi.org/ 10.5505/kpd.2020.02438 Gürbüz, S. F., & Bozgeyikli, H. (2014). Rehberlik ve araştırma merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin özel eğitimde rehberlik ve psikolojik danışmaya yönelik öz yeterlik algıları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(6), 79-99. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/210704
  • Hommel, B., Chapman, C. S., Cisek, P., Neyedli, H. F., Song, J.-H., & Welsh, T. N. (2019). No one knows what attention is. Attention, Perception, & Psychophysics, 81, 2288-2303. https://doi.org/10.3758/s13414-019- 01846-w
  • UNESCO (2004). United nations educational, scientific and cultural organization. embracing diversity: toolkit for creating ınclusive learning - friendly environments. UNESCO Publishing. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000137522
  • Kaplan-Şahin, B. (2016). Rehberlik Araştırma Merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitsel değerlendirme sürecine ilişkin yeterliliklerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erbakan Üniversitesi
  • Karakaya, İ & Özen, F. (2023). Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinin iş yükü: durum çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(4), 1575- 1605. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1263394
  • Kargın, T. (2007). Eğitsel değerlendirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama süreci. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 8(1), 1- 15. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000103
  • Kasper, L. J., Alderson, R. M., & Hudec, K. L. (2012). Moderators of working memory deficits in children with attention- deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A meta-analytic review. Clinical psychology review, 32(7), 605-617. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.07.001
  • Kılıç, B. G. (2005). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun nöropsikolojisine ilişkin kuramlar ve araştırmalar. Türk Psikiyatri Dergisi, 16(2), 113-123. https://www.turkpsikiyatri.com/PDF/C16S2/dikkatEksikligi.pdf
  • Kırbıyık, M. E. (2011). Özel eğitim değerlendirme kurulunda görevli rehber öğretmenlerin eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecine ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. New York: Sage. https://doi.org/10.4135/9781071878781
  • Küçükgöz, M. (2020). Rehberlik ve araştırma merkezinde otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecine ilişkin bir durum çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Lachat, M. A. (1994). High Standards for All Students: Opportunities and Challenges. New Hampshire: CRM. MEB. (2020). Rehberlik ve araştırma merkezi yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/31230315_RAM_YONERGESY.pdf
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Öztürk, B. (1999). Öğrenme ve öğretmede dikkat. Milli Eğitim Dergisi, 144, 51-58. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/144/ozturk.htm
  • Öztürk, M. A., & Erdem, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin iş yükü algısı ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 926-958. https://doi.org/10.33711/yyuefd.751859
  • Pelham, Jr, W. E., Fabiano, G. A., & Massetti, G. M. (2005). Evidence-based assessment of attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34(3), 449-476. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp3403_5
  • Sarı, H., Atbaşi & Çitil, (2017). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin aile eğitimi konusundaki yeterliliklerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 668-684. https://doi.org/10.29299/kefad.2017.18.3.035
  • Song, J.-H. (2019). The role of attention in motor control and learning. Current Opinion in Psychology, 29, 261-265. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.08.002
  • Taşlıbeyaz, E., Karaman, S., & Göktaş, Y. (2014). Öğretmenlerin uzaktan hizmet içi eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 139-160. https://doi.org/10.12984/eed.19099
  • Tortumlu, M., & Uzun, K. (2022). Çevrimiçi eğitim sürecinde yaşanan sorunların öğretmenlerin işe tutkunluklarına etkisi. F. Savi-Çakar, M. Kılınç, C. Çiftçibaşı & M. Karabal (Eds.), 6th International education and innovative sciences congress full text book içinde (ss. 128-138). IKSAD GLOBAL.
  • Türkoğlu, S., Çetin, F. H., Tanır, Y., & Karatoprak, S. (2019). Çalışma belleği ve nörogelişimsel hastalıklar. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 26(2), 52-62. https://doi.org/10.4274/tjcamh.galenos.2019.2018.1 1.034
  • Ural, A., & Kılıç, İ., (2011) Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay Yayıncılık.
  • Wolf, L. E., Simkowitz, P., & Carlson, H. (2009). College students with attention-deficit/hyperactivity disorder. Current Psychiatry Reports, 11(5), 415-421. https://doi.org/10.1007/s11920-009-0062-5
  • Yürekli, M., & Şafak, P. (2022). Rehberlik ve araştırma merkezlerinde çalışan öğretmenlerin ağır ve çoklu yetersizliği olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve tanılama süreçlerine ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Özel Eğitim Ve Rehberlik Dergisi, 2(3), 246-280. https://orgm.meb.gov.tr/ozelegitimverehberlikdergisi/tr/pub/dosyalar/sayi3makale9.pdf
  • Ysseldyke, J. E., & Thurlow, M. L. (1984). Assessment practices in special education: Adequacy and appropriateness. Educational Psychologist, 19(3), 123- 136. https://doi.org/10.1080/00461528409529289

Opinions of Teachers Working in Guidance and Research Centers on Attention Deficit and Hyperactivity Disorder in the Educational Diagnostic Process

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 558 - 569, 29.09.2025
https://doi.org/10.30703/cije.1453314

Öz

The main objective of this research is to explore the views of teachers working in guidance and research centers on the educational diagnosis process related to attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). In the research, a qualitative research method was adopted, and the phenomenological design was preferred. A semi-structured interview form was used in the data collection process. The participants of the research included teachers working at Çorum Guidance and Research Center, who participated on a voluntary basis. As a result of the interviews, main themes were determined as the evaluation of individuals diagnosed with ADHD, difficulties encountered in the evaluation of individuals diagnosed with ADHD, experiences of teachers evaluating individuals diagnosed with ADHD, and recommendations for the evaluation process of individuals diagnosed with ADHD. A total of 28 sub-themes were identified based on these main themes. Through these themes, the educational diagnosis process of individuals with ADHD in guidance and research center was examined in detail, and the experiences of teachers, challenges they faced, and recommendations they provided were thoroughly discussed. It is believed that this study can provide important information to be considered in policies and practices related to the education of individuals diagnosed with ADHD.

Kaynakça

  • Alloway, T. P., & Alloway, R. G. (2010). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology, 106(1), 20-29. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2009.11.003
  • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). New York: American Psychiatric. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596
  • Arseven, İ. (2023). Öğrenmede dikkat ve algı süreçleri. Y. Doğan (Ed.) Öğrenmede Bireysel Farklılıklar içinde (s. 85-106). Efe Akademi.
  • Baş, N. (2023). İşitme kayıplı çocuk ve ailesine rehberlik ve araştırma merkezinde sunulan hizmetlerin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi
  • Başgül, Ş. S., & Sarı, N. D. (2021). Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bireyler “aileler için rehber kitapçık”. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Berkant, H. G., & Atılgan, G. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim Yansımaları, 1(1), 13-25.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çağlayan, E. (2022). Rehberlik ve araştırma merkezi personelinin otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitsel tanılama ve yönlendirme süreçlerine ilişkin görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Trakya Üniversitesi.
  • Çakmak, Z. (2017). Rehberlik ve araştırma merkezi personelinin öğrenme güçlüğü olan bireylerin değerlendirilme süreçlerine ilişkin görüşleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi] Anadolu Üniversitesi
  • Çay, E., Sivrikaya, T., & Eldeniz Çetin, M. (2022). Rehberlik araştırma merkezlerinde eğitsel değerlendirme yapan personelin çoklu yetersizliği olan bireyleri değerlendirme süreçlerine ilişkin görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 1047-1067. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1108291
  • David, O., Clark, J., & Voeller, K. (1972). Lead and hyperactivity. Lancet, 2(7783), 900–903. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(72)92534-2
  • Dayı, E., Ataman, S., & Kösretaş, B. (2022). Özel gereksinimli bireylerin eğitsel tanılama ve değerlendirme sürecinde iş birliği: aile deneyimleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 2663-2693. https://doi.org/10.17152/gefad.1150770
  • DuPaul, G.J., Stoner, G. (2014). ADHD in the schools: assessment and ıntervention strategies. New York: Guilford.
  • Elena, D.I., & Laura, M.A. (2010). ADHD and the capacity of solving problems at children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1880-1883. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.382
  • Frazier, T. W., Youngstrom, E. A., Glutting, J. J., & Watkins, M. W. (2007). ADHD and achievement: Meta-analysis of the child, adolescent, and adult literatures and a concomitant study with college students. Journal of learning Disabilities, 40(1), 49-65. https://doi.org/10.1177/00222194070400010401
  • Guevremont, D. C., DuPaul, G. J., & Barkley, R. A. (1990). Diagnosis and assessment of attention deficit- hyperactivity disorder in children. Journal of School Psychology, 28(1), 51-78. https://doi.org/10.1016/0022-4405(90)90036-7
  • Güller, B., & Yaylacı, F. (2021). Çocuklar için özel gereksinim raporuna geçiş sonrası bir yıllık sağlık kurulu verilerinin değerlendirilmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 24(2), 207- 216. https://doi.org/ 10.5505/kpd.2020.02438 Gürbüz, S. F., & Bozgeyikli, H. (2014). Rehberlik ve araştırma merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin özel eğitimde rehberlik ve psikolojik danışmaya yönelik öz yeterlik algıları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(6), 79-99. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/210704
  • Hommel, B., Chapman, C. S., Cisek, P., Neyedli, H. F., Song, J.-H., & Welsh, T. N. (2019). No one knows what attention is. Attention, Perception, & Psychophysics, 81, 2288-2303. https://doi.org/10.3758/s13414-019- 01846-w
  • UNESCO (2004). United nations educational, scientific and cultural organization. embracing diversity: toolkit for creating ınclusive learning - friendly environments. UNESCO Publishing. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000137522
  • Kaplan-Şahin, B. (2016). Rehberlik Araştırma Merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitsel değerlendirme sürecine ilişkin yeterliliklerinin değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Erbakan Üniversitesi
  • Karakaya, İ & Özen, F. (2023). Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinin iş yükü: durum çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(4), 1575- 1605. https://doi.org/10.16953/deusosbil.1263394
  • Kargın, T. (2007). Eğitsel değerlendirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama süreci. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 8(1), 1- 15. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000103
  • Kasper, L. J., Alderson, R. M., & Hudec, K. L. (2012). Moderators of working memory deficits in children with attention- deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A meta-analytic review. Clinical psychology review, 32(7), 605-617. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2012.07.001
  • Kılıç, B. G. (2005). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğunun nöropsikolojisine ilişkin kuramlar ve araştırmalar. Türk Psikiyatri Dergisi, 16(2), 113-123. https://www.turkpsikiyatri.com/PDF/C16S2/dikkatEksikligi.pdf
  • Kırbıyık, M. E. (2011). Özel eğitim değerlendirme kurulunda görevli rehber öğretmenlerin eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecine ilişkin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Uşak Üniversitesi
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology. New York: Sage. https://doi.org/10.4135/9781071878781
  • Küçükgöz, M. (2020). Rehberlik ve araştırma merkezinde otizm spektrum bozukluğu olan çocukların eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecine ilişkin bir durum çalışması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Lachat, M. A. (1994). High Standards for All Students: Opportunities and Challenges. New Hampshire: CRM. MEB. (2020). Rehberlik ve araştırma merkezi yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/31230315_RAM_YONERGESY.pdf
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Öztürk, B. (1999). Öğrenme ve öğretmede dikkat. Milli Eğitim Dergisi, 144, 51-58. https://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/144/ozturk.htm
  • Öztürk, M. A., & Erdem, M. (2020). Sınıf öğretmenlerinin iş yükü algısı ile mesleki tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 926-958. https://doi.org/10.33711/yyuefd.751859
  • Pelham, Jr, W. E., Fabiano, G. A., & Massetti, G. M. (2005). Evidence-based assessment of attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescents. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34(3), 449-476. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp3403_5
  • Sarı, H., Atbaşi & Çitil, (2017). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin aile eğitimi konusundaki yeterliliklerinin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 668-684. https://doi.org/10.29299/kefad.2017.18.3.035
  • Song, J.-H. (2019). The role of attention in motor control and learning. Current Opinion in Psychology, 29, 261-265. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2019.08.002
  • Taşlıbeyaz, E., Karaman, S., & Göktaş, Y. (2014). Öğretmenlerin uzaktan hizmet içi eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 139-160. https://doi.org/10.12984/eed.19099
  • Tortumlu, M., & Uzun, K. (2022). Çevrimiçi eğitim sürecinde yaşanan sorunların öğretmenlerin işe tutkunluklarına etkisi. F. Savi-Çakar, M. Kılınç, C. Çiftçibaşı & M. Karabal (Eds.), 6th International education and innovative sciences congress full text book içinde (ss. 128-138). IKSAD GLOBAL.
  • Türkoğlu, S., Çetin, F. H., Tanır, Y., & Karatoprak, S. (2019). Çalışma belleği ve nörogelişimsel hastalıklar. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 26(2), 52-62. https://doi.org/10.4274/tjcamh.galenos.2019.2018.1 1.034
  • Ural, A., & Kılıç, İ., (2011) Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Detay Yayıncılık.
  • Wolf, L. E., Simkowitz, P., & Carlson, H. (2009). College students with attention-deficit/hyperactivity disorder. Current Psychiatry Reports, 11(5), 415-421. https://doi.org/10.1007/s11920-009-0062-5
  • Yürekli, M., & Şafak, P. (2022). Rehberlik ve araştırma merkezlerinde çalışan öğretmenlerin ağır ve çoklu yetersizliği olan bireylerin eğitsel değerlendirme ve tanılama süreçlerine ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Özel Eğitim Ve Rehberlik Dergisi, 2(3), 246-280. https://orgm.meb.gov.tr/ozelegitimverehberlikdergisi/tr/pub/dosyalar/sayi3makale9.pdf
  • Ysseldyke, J. E., & Thurlow, M. L. (1984). Assessment practices in special education: Adequacy and appropriateness. Educational Psychologist, 19(3), 123- 136. https://doi.org/10.1080/00461528409529289
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mesut Durgun 0000-0003-4792-2195

Cem Aslan 0000-0002-0300-5873

Erken Görünüm Tarihi 28 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 29 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2024
Kabul Tarihi 12 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Durgun, M., & Aslan, C. (2025). Rehberlik ve Araştırma Merkezinde Çalışan Öğretmenlerin Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun Eğitsel Tanılama Sürecine İlişkin Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 14(3), 558-569. https://doi.org/10.30703/cije.1453314

e-ISSN: 2147-1606