Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Geometrik Cisimlerin Tanımlanması Ve Açılımına İlişkin Kavram Yanılgıları

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 102 - 125, 19.03.2016

Öz

Sınıf öğretmeni adaylarının geometrik cisimlerin tanımlanması ve açılımlarına ilişkin kavram yanılgılarının ortaya çıkarılmasının amaçlandığı bu araştırma nitel bir araştırma olup, durum çalışmasıyla desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu aşırı veya aykırı durum örneklemesi ile belirlenen, 2011-2012 öğretim yılı güz döneminde Tokat ilindeki bir devlet üniversitesinde sınıf öğretmenliği bölümünde Matematik Öğretimi II dersini almakta olan 2’si kız, 2’si erkek toplam 4 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından 1-5.Sınıflar Matematik Öğretimi Programı göz önünde bulundurularak hazırlanan görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, sınıf öğretmeni adaylarının geometrik cisimlerin açılımında bilinen en iyi örnek (prototip) açılımları bildikleri, farklı bir açılım yapılamadığı, geometrik cisimlerin tanımlanmasında ve örneklendirilmesinde kavram yanılgılarının olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenliği programındaki, matematikteki konu alan bilgisini ihtiva eden derslerin içerikleri, kavramların tanımlanması örneklendirmesi ve geometrik cisimlerin farklı açılımları göz önünde bulundurularak gözden geçirilmesi gerektiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akbaba Dağ, S.(2009) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel Matematik I-II Derslerine İlişkin Kavram Yanılgılarının İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akınoğlu, O. (1995) İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Matematik Kavramları Gelişiminde Öğretmen, Öğrenci ve Ailelerin Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Artut, P.D. ve Tarım, K. (2006) İlköğretim Öğrencilerinin Basamak Değer Kavramlarını Anlama Düzeyleri, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 26-36.
  • Başgün,M ve Ersoy, Y.(2000) Sayılar ve Aritmetik I:Kesir ve Ondalık Sayıların Öğretilmesinde Bazı Güçlükler ve Yanılgılar, IV.Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, Ankara: MEB Yayınları, 604-608.
  • Çakıcı, Y.(2010) Fen Eğitiminde Yapılandırmacı Yaklaşım ve Öğrencilerin Kavram Yanılgıları, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 12(1), 89-115.
  • Erbaş,A.K, Çetinkaya, B. ve Ersoy, Y.(2009) Öğrencilerin Basit Doğrusal Denklemlerin Çözümünde Karşılaştıkları Güçlükler ve Kavram Yanılgıları, Eğitim ve Bilim, 34(152), 44-59.
  • Gökbulut, Y. (2010) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Geometrik Cisimler Konusundaki Pedagojik Alan Bilgileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Graeber, A.O., Tirashi D. , ve Levenson, E. (2008), Intuitive Non Examples: The Case of Triangles, Education Study Mathematics, (69), 81-95.
  • Güngör, B. ve Özgür, S.(2009) İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sindirim Sistemi Konusundaki Didaktik Kökenli Kavram Yanılgılarının Nedenleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2),149-177.
  • Hacısalihoğlu, H.H, Hacıyev, A., Kalantarov, V. ve Sabuncuoğlu, A.(2009) Matematik Terimleri Sözlüğü, Ankara:Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • İşeri,A.(1997) Diagnosis on Students’ Misconceptions on Decimal Numbers (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), ODTÜ, Ankara.
  • Kajander A., ve Lovric, M. (2009) Mathematics Texbooks and Their Potential Role in Supporting Misconceptions, International Journal of Mathematical Education in Science and Techology, 40(2), 173-181.
  • Kembitzky, A.K (2009) Addressing Misconceptions in Geometry Through Written Error Analyses, Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy in the Graduate School of The Ohio State University.
  • Öksüz, C.(2010) İlköğretim Yedinci Sınıf Üstün Yetenekli Öğrencilerin “Nokta, Doğru ve Düzlem” Konularındaki Kavram Yanılgıları, İlköğretim-Online, 9(2), 508-525.
  • Pesen.C. (2007) Öğrencilerin Kesirlerle İlgili Kavram Yanılgıları, Eğitim ve Bilim, 32(143),79-88.
  • Pesen, C. (2008) Kesirlerin Sayı Doğrusu Üzerindeki Gösteriminde Öğrencilerin Öğrenme Güçlükleri ve Kavram Yanılgıları, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 157-168.
  • Selden, A., ve Selden, J. (2003) Errors and Misconceptions in College Level Theorem Proving, Proceedings of The Second International Semnar on Misconceptions and Educational Strtegies in Science and Mathematics, Vol. III. Corell Üniversity, July 1987.
  • Soylu, Y., ve Soylu C. (2009) İlköğretim 5.Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Öğrenme Güçlükleri: Kesirlerde Sıralama, Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Kesirlerle İlgili Problemler, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 101-117.
  • Toluk, Z. (2002) İlkokul Öğrencilerinin Bölme İşlemi ve Rasyonel sayıları İlişkilendirme Süreçleri, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 19(2),81-101.
  • Tsamir, P., Tirosh, D., ve Glover R. (1989) Preservice Teachers’ Misconcetions in Verbal Problems in Multiplications and Division, Journal For Research in Mathematics Education, 20(1), 95-102.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük, http://www.tdkterim.gov.tr (01 Ocak 2010 da alınmıştır).
  • Yaman, H., Toluk, Z. , ve Oklun, S. (2003) İlköğretim Öğrencileri Eşit İşaretini Nasıl Algılamaktadır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 142-151.
  • Yaşar,Ş.(1998) Yapısalcı Kuram ve Öğrenme-Öğretme Süreci, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2),68-75.
  • Zazkis, R. ,ve Leikin R (2008) Exemplifying Definitions: A Case of Square, Education Study Mathematics, (69), 131-148.

Prospective Primary Teacher’s Misconceptions about Definition of Geometric Shapes and Unfolding Process

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 1, 102 - 125, 19.03.2016

Öz

This research aimed at discovery of prospective primary teacher’s misconceptions
about definition geometric shapes and unfolding process is on qualitative research
methodology with case study pattern. The study group, 2011-2012 education- a state
university in the academic year of classroom teaching in the autumn semester in Tokat had
been taking lessons in Mathematics Education I consist of 2 male and 2 female totally 4
teacher candidates. Interview form was used as a data collection tool which has prepared by
researchers with considering elementary mathematics education program. Descriptive
analysis method was used to analysis the data. From the findings were determined that, in
unfolding process of geometric shapes prospective primary students knows only prototype
nets (obtained from the solid by unfolding its whole surface), they couldn’t do different nets
and they have misconception about defining and exemplifying on geometric shapes.
According to the findings, the lessons content in the primary teacher teaching program must
to be look over with considering concepts defining, exemplifying and different nets of
geometric shapes which includes courses in mathematics content knowledge.

Kaynakça

  • Akbaba Dağ, S.(2009) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Temel Matematik I-II Derslerine İlişkin Kavram Yanılgılarının İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akınoğlu, O. (1995) İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Matematik Kavramları Gelişiminde Öğretmen, Öğrenci ve Ailelerin Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Artut, P.D. ve Tarım, K. (2006) İlköğretim Öğrencilerinin Basamak Değer Kavramlarını Anlama Düzeyleri, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 26-36.
  • Başgün,M ve Ersoy, Y.(2000) Sayılar ve Aritmetik I:Kesir ve Ondalık Sayıların Öğretilmesinde Bazı Güçlükler ve Yanılgılar, IV.Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, Ankara: MEB Yayınları, 604-608.
  • Çakıcı, Y.(2010) Fen Eğitiminde Yapılandırmacı Yaklaşım ve Öğrencilerin Kavram Yanılgıları, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 12(1), 89-115.
  • Erbaş,A.K, Çetinkaya, B. ve Ersoy, Y.(2009) Öğrencilerin Basit Doğrusal Denklemlerin Çözümünde Karşılaştıkları Güçlükler ve Kavram Yanılgıları, Eğitim ve Bilim, 34(152), 44-59.
  • Gökbulut, Y. (2010) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Geometrik Cisimler Konusundaki Pedagojik Alan Bilgileri, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Graeber, A.O., Tirashi D. , ve Levenson, E. (2008), Intuitive Non Examples: The Case of Triangles, Education Study Mathematics, (69), 81-95.
  • Güngör, B. ve Özgür, S.(2009) İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sindirim Sistemi Konusundaki Didaktik Kökenli Kavram Yanılgılarının Nedenleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2),149-177.
  • Hacısalihoğlu, H.H, Hacıyev, A., Kalantarov, V. ve Sabuncuoğlu, A.(2009) Matematik Terimleri Sözlüğü, Ankara:Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • İşeri,A.(1997) Diagnosis on Students’ Misconceptions on Decimal Numbers (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), ODTÜ, Ankara.
  • Kajander A., ve Lovric, M. (2009) Mathematics Texbooks and Their Potential Role in Supporting Misconceptions, International Journal of Mathematical Education in Science and Techology, 40(2), 173-181.
  • Kembitzky, A.K (2009) Addressing Misconceptions in Geometry Through Written Error Analyses, Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy in the Graduate School of The Ohio State University.
  • Öksüz, C.(2010) İlköğretim Yedinci Sınıf Üstün Yetenekli Öğrencilerin “Nokta, Doğru ve Düzlem” Konularındaki Kavram Yanılgıları, İlköğretim-Online, 9(2), 508-525.
  • Pesen.C. (2007) Öğrencilerin Kesirlerle İlgili Kavram Yanılgıları, Eğitim ve Bilim, 32(143),79-88.
  • Pesen, C. (2008) Kesirlerin Sayı Doğrusu Üzerindeki Gösteriminde Öğrencilerin Öğrenme Güçlükleri ve Kavram Yanılgıları, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 157-168.
  • Selden, A., ve Selden, J. (2003) Errors and Misconceptions in College Level Theorem Proving, Proceedings of The Second International Semnar on Misconceptions and Educational Strtegies in Science and Mathematics, Vol. III. Corell Üniversity, July 1987.
  • Soylu, Y., ve Soylu C. (2009) İlköğretim 5.Sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusundaki Öğrenme Güçlükleri: Kesirlerde Sıralama, Toplama, Çıkarma, Çarpma ve Kesirlerle İlgili Problemler, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 101-117.
  • Toluk, Z. (2002) İlkokul Öğrencilerinin Bölme İşlemi ve Rasyonel sayıları İlişkilendirme Süreçleri, Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 19(2),81-101.
  • Tsamir, P., Tirosh, D., ve Glover R. (1989) Preservice Teachers’ Misconcetions in Verbal Problems in Multiplications and Division, Journal For Research in Mathematics Education, 20(1), 95-102.
  • Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük, http://www.tdkterim.gov.tr (01 Ocak 2010 da alınmıştır).
  • Yaman, H., Toluk, Z. , ve Oklun, S. (2003) İlköğretim Öğrencileri Eşit İşaretini Nasıl Algılamaktadır? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (24), 142-151.
  • Yaşar,Ş.(1998) Yapısalcı Kuram ve Öğrenme-Öğretme Süreci, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2),68-75.
  • Zazkis, R. ,ve Leikin R (2008) Exemplifying Definitions: A Case of Square, Education Study Mathematics, (69), 131-148.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Articles
Yazarlar

Menşure Alkış Küçükaydın

Yasin Gökbulut

Yayımlanma Tarihi 19 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Alkış Küçükaydın, M., & Gökbulut, Y. (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Geometrik Cisimlerin Tanımlanması Ve Açılımına İlişkin Kavram Yanılgıları. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(1), 102-125.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551