Bu araştırmanın amacı
argümantasyon tabanlı olasılık öğretiminin 8.sınıf öğrencilerinin matematiksel
üstbiliş farkındalıkları ile olasılıksal muhakeme becerilerine etkisini
belirlemek ve öğrencilerin argümantasyon tabanlı olasılık öğretimine yönelik
görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nicel ve nitel verileri beraber
kullanma imkanı veren karma araştırma yönteminin sıralı açıklayıcı deseninden
yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, 2014-2015 öğretim yılının ikinci
döneminde Karadeniz Bölgesi’ndeki bir ilin bir devlet ortaokulunda öğrenim
gören 51 sekizinci sınıf öğrencisidir. Bu öğrencilerden 26’sı deney grubunda
25’i ise kontrol grubunda yer almaktadır. Araştırmanın nicel kısmında ön-test
son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel
veri toplama araçları, matematiksel üstbiliş farkındalık ölçeği ile olasılıksal
muhakeme beceri düzeyi belirleme ölçeğidir. Ayrıca deney grubundan seçilen
öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak öğrencilerden uygulanan
argümantasyon tabanlı olasılık öğretimine yönelik görüşleri alınmıştır. Öğretim
sürecinde öğrencilerin ürettikleri tüm argümanlar Toulmin modeline göre analiz
edilmiştir. Nicel verilerin analizinde betimsel ve kestirimsel analizden
yararlanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise betimsel olarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen
sonuçlara göre matematiksel üstbiliş farkındalık bakımından argümantasyon
tabanlı olasılık öğretimi ile mevcut öğretim yöntemi arasında anlamlı bir
farklılaşma tespit edilememiştir. Olasılıksal muhakeme bakımından ise
argümantasyon tabanlı olasılık öğretiminin mevcut öğretime göre daha etkili
olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin süreç içerisinde kaliteli argümanlar üretme
anlamında geliştikleri gözlemlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin çoğunun uygulanan
öğretim yöntemine yönelik görüşlerinin olumlu olduğu tespit edilmiştir.
argümantasyon olasılık matematiksel üstbiliş farkındalık olasılıksal muhakeme becerisi
The aim of this research is to determine the effects of
argumentation-based probability education on middle school students’
mathematical metacognition awareness with probabilistic reasoning skills and
reveal the views of the students to argumentation-based probability education.
The mixed methods’ sequential explanatory design, which allows for both quantitative
and qualitative data, was used in this research. The sample of the research is
51 eighth grade students from a middle school in the second semester of
2014-2015 academic year in a city in Karadeniz Region of Turkey. There are two
groups randomly assigned that experimental (n=26) and control (n=25) groups in
the sample of the research. A quasi-experimental design with pre test-post test
control group is used in quantitative part of this research. The quantitative
data collection tools of the research are mathematical metacognition awareness
inventory and probabilistic reasoning skill level identification scale.
Semi-structured interviews are also conducted with the students selected from
the experimental group, and the views of the students regarding the applied
argumentation-based probability education are taken. All the arguments made by
the students during the education process are analyzed according to the Toulmin
Model. Descriptive and predictive analysis methods are used in the analysis of
the quantitative data of research. The descriptive analysis technique is
employed in the analysis of the qualitative data of research. According to the
results of the research, argumentation-based probability education is not more
successful than the current education method in terms of mathematical
metacognition awareness. But, argumentation-based probability education is more
effective than the current education method in terms of probabilistic reasoning
skills. It has been observed that the students have developed in terms of
making quality arguments in education process. In addition, it is determined
that most of the students’ views on the applied education method are positive.
argumentation probability mathematical metacognition awareness probabilistic reasoning skill
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 12 Sayı: 1 |