BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Middle School Students’ Self-Efficacy Perceptions of Visual Mathematics Literacy and Perceptions of Problem-Solving Skill

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 4, 532 - 554, 01.12.2016

Öz

The purpose of this research is to examine the relationship between self-efficacy perceptions of visual mathematics literacy and perceptions of problem-solving skill of middle school students. Students’ self-efficacy perceptions of visual mathematics literacy are determined with a scale developed by Bekdemir and Duran (2012); and, an inventory, developed by Serin, Bulut Serin and Saygılı (2010), was administered to establish their perceptions towards problem-solving skill. Scales were applied on 338 randomly selected middle school students studying on 3rd and 4th grades of three state schools including one from Kars and two from Erzurum provinces. According to the results of the research, there is a positive directional, low and significant correlation between self-efficacy perception of visual mathematics literacy and perception of problem-solving skill. About % 9 of the differentiation in perception of problem-solving skill of students originate from self-efficacy perception of visual mathematics literacy. Self-efficacy perceptions of visual mathematics literacy of students significantly differ on gender, in favor of girls. Howewer students’ perceptions of problem-solving skill did not significantly differ on gender.

Ortaokul Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Özyeterlik Algıları ile Problem Çözme Beceri Algılarının İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 9 Sayı: 4, 532 - 554, 01.12.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile problem çözme beceri algıları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Öğrencilerin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları Bekdemir ve Duran (2012) tarafından geliştirilen ölçekle belirlenmiştir. Öğrencilerin problem çözme beceri algıları ise Serin, Bulut Serin ve Saygılı (2010) tarafından geliştirilen envanterle belirlenmiştir. Ölçekler Kars ilinden bir ve Erzurum ilinden iki olmak üzere üç devlet okulunun ortaokul 3. ve 4. sınıflarından seçilen 338 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısı ile problem çözme beceri algısı arasında düşük düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki vardır. Problem çözme beceri algısı ile görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algısının birbirini açıklama oranı yaklaşık %9’dur. Öğrencilerin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları cinsiyete göre kızlar lehine anlamlı bir farklılık göstermiştir. Diğer yandan öğrencilerin problem çözme beceri algıları cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA57RR52AJ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Furkan Özdemir

Murat Duran

Abdullah Kaplan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 9 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özdemir, F., Duran, M., & Kaplan, A. (2016). Investigation of Middle School Students’ Self-Efficacy Perceptions of Visual Mathematics Literacy and Perceptions of Problem-Solving Skill. Journal of Theoretical Educational Science, 9(4), 532-554.