Research Article
BibTex RIS Cite

Millî Eğitim Bakanlığı’ nın 40 Bin Yeni Anasınıfı Açma Projesinin Değerlendirilmesi

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 184 - 196, 31.12.2022

Abstract

Erken çocukluk dönemi, gelişim itibariyle insanın fiziksel, sosyal ve zihinsel yönden en hızlı geliştiği
dönemdir. Bu dönemde yapılacak olan müdahalelerin ileri dönemde elde edilecek olan çıktılar açısından
önemli olduğu bilinmektedir. Bu sebeple erken çocukluk eğitimi, ülkelerin eğitim politikaları açısından
öncelikli konular arasında yer almaktadır. Uluslararası çalışmalardan elde edilen veriler de bu durumun
önemini desteklemektedir. Erken çocukluk eğitiminin önemi konusunda yapılan birçok çalışmadan elde
edilen veriler, Türkiye’de de bu konuda farkındalığın artmasına yol açmış ve her çocuğun okul öncesi
eğitimden yararlanabilmesi öncelikli hedef haline gelerek, konuyla ilgili adımlar atılmasına ve
politikalar üretilmesine sebep olmuştur. Strateji ve Bütçe başkanlığı tarafından yayınlanan 2022 Yılı
Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’ nda fırsat eşitliğini temel alarak çocukların eğitime erişiminin
artırılması, erken çocukluk eğitiminin 5 yaş için zorunlu eğitim kapsamına alınması ve niteliğinin
artırılmasının amaçlandığı belirtilmiştir. Bu sebeple gelecek dönemde okul öncesi eğitime erişimin
artırılması için Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 40 bin yeni anasınıfı açma projesi başlatılarak, okul
öncesi eğitimin 5 yaş için zorunlu eğitim kapsamına alınması, okullaşma oranının ve okulların
niteliğinin artırılması hedeflenmektedir. Bu çalışma ile 40 bin yeni anasınıfı açma projesinin etkililiği,
talebi karşılama konusundaki yeterliliği, projenin uygulanması ile gündeme gelen öğretmen, fizikseldonanım
, finansman gibi konular hakkında okul yöneticileri ve okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerinin
alınarak sürecin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması uygulanmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile
belirlenmiştir. Araştırmada Sivas il merkezinde proje kapsamında anasınıfı açılan okullarda öğretmen
ve/veya yönetici olarak görev yapmak ölçüt olarak belirlenmiş ve bu okullarda görev yapan 10 okul
yöneticisi ve 10 okul öncesi öğretmeninin görüşleri alınmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından
hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi
yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda özetle projenin erken çocukluk eğitim
politikaları açısından önemli bir adım olduğu ancak sürecin gerekli planlamanın tam olarak yapılmadan
hayata geçirilmesinin projenin uygulanma aşamasında sıkıntılar yarattığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Eğitim, Erken çocukluk eğitimi- politikaları, Okul öncesi eğitim, Proje

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 184 - 196, 31.12.2022

Abstract

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 184 - 196, 31.12.2022

Abstract

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Makaleler
Authors

Bedriye Şimşek 0000-0002-4321-2455

Hilal Kahraman This is me 0000-0002-5680-8362

Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Şimşek, B., & Kahraman, H. (2022). Millî Eğitim Bakanlığı’ nın 40 Bin Yeni Anasınıfı Açma Projesinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 184-196.