Review
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Yetişkin Eğitiminin Tarihsel Gelişim Süreci

Year 2024, Volume: 13 Issue: 4, 939 - 953, 31.12.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1417175

Abstract

Türkiye’de yetişkin eğitiminin yaklaşık yüz yıllık bir tarihsel gelişim süresi bulunmaktadır. 1923’te cumhuriyetin kurulmasının hemen ardından yetişkinleri de kapsayan büyük bir eğitim seferberliği başlamıştır. Günümüze kadar bu alanda birçok karar alınmış, önemli gelişme ve iyileştirmeler yapılmıştır. Bu araştırmayla, Türkiye’deki yetişkin eğitimini tarihsel gelişim süreci içerisinde incelemek amaçlanmıştır. Buradan hareketle araştırmanın yöntemi nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre yapılmıştır. Bu kapsamda yetişkin eğitimiyle ilgili söz sahibi kamu kurum ve kuruluşlarının aldığı kararlar incelenmiş ve yetişkin eğitimiyle ilgili yaşanan tüm gelişmeler tarihsel gelişim süreci içerisinde sunulmuştur.

References

  • Albayrak, M. (1994). Millet Mekteplerinin Yapısı ve Çalışmaları, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 10, sy. 29, 471-82.
  • Allak, F. (2022). Anadolu’daki Kilim Motiflerinin Gümüş-Telkari Alanına Uygulanması: Mardin Olgunlaşma Enstitüsü Örneği. International Journal of Mardin Studies, 3 (1), 55-72. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijms/issue/69532/1060463
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi Folklor Müzik Gençlik Topluluğu. (2023). https://www.ankara.bel.tr/kulturel-hizmetler/fomged Erişim: 5.11.2023
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi Meslek Edindirme Kursları. (2023). https://www.ankara.bel.tr/kulturel-hizmetler/belmek Erişim: 5.11.2023
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi Teknik Eğitim Kursları. (2023). https://www.ankara.bel.tr/kulturel-hizmetler/beltek Erişim: 5.11.2023
  • Ankara Olgunlaşma Enstitüsü, (2022). https://ankaraolgunlasma.meb.k12.tr/icerikler/okulumuzun-tarihcesi_180339.html Erişim: 23.10.2023
  • Arıkan, Z. (1999). Halkevlerinin Kuruluşu ve Tarihsel İşlevi. Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 6 (23), DOI: 10.1501/Tite_0000000129
  • Atatürk Ansiklopedisi. (2024). “Halkevleri”, https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/halkevleri/ Erişim: 02.01.2024
  • Avcı, C. (2013). Harf İnkılabı ve Millet Mektepleri, Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 1, s.43-60. http://proje.akdeniz.edu.tr/mcri/mjh/3-1/MJH-4-Cemal_Avci-Harf-inkilabi-ve-millet-mektepleri.pdf
  • Ayanoğlu, Ç., Günerhan Sadık, A., Sadık, O. S., & Erbaş, Y. H. (2023). Halk Eğitimi Merkezi Kursiyerlerinin Yetişkin Eğitimi Memnuniyeti Üzerine Bir Araştırma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 19(1), 29-50. https://doi.org/10.17244/eku.1271562
  • Babanlı, N., & Akçay, R. C. (2018). Yetişkin Eğitimindeki Kursiyerlerin Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(9), 87-104. https://doi.org/10.29129/inujgse.411354
  • Bacakoğlu, T. Y. (2022). Türkiye’de Yetişkin Eğitimi Tarihine Genel Bir Bakış. Temel Eğitim (14), 18-29.
  • Başgöz, İ. (1968). Howard, E. Wilson, Türkiye Cumhuriyeti'nde Eğitim, Ankara
  • Coombs, P. H. & Ahmed, M. (1974). Attacking rural poverty: How nonformal education can help, John Hopkins University Press, Baltimore.
  • Çoban, A. (2011). Öğretmen Yetiştirme Politikası Olarak Köy Enstitüleri Örneğinin İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 19(2), 449-458.
  • Demirkaya Güler, B. (2015). Köy Enstitüleri Bağlamında Eğitim ve İdeolojinin Toplumsal Değişme Etkisinin İncelenmesi: Köy Enstitüleri Dergisi (1945-1947), Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmış Doktora Tezi), İstanbul.
  • Enstitü İstanbul/İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi Kursları. (2023). https://enstitu.ibb.istanbul/portal/kursmerkezleri.aspx Erişim: 3.11.2023
  • Huyugüzel, Ö. F. (1999). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Halkevlerinin Rolü, Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, Cilt: 6, sayı: 23, s. 391-400. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/20665
  • İşbilir, S., Sönmeztürk, G. & Göçer, M. (2022). Günümüzde Mersin Olgunlaşma Enstitüsünde Üretilen İğne Oyası Tasarım Örnekleri. Turkuaz Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3 (2), 204-223. DOI: 10.54970/turkuaz.1204081
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi Meslek Fabrikası. (2023). https://www.ibbmeslekfabrikasi.com/tr/Anasayfa Erişim: 5.11.2023
  • Kale, M. (1999). Harf Devrimi. Erdem, ERDEM 33. Sayı, 811-831. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/erdem/issue/44371/548751
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Kaya, H. E. (2015). Türkiye’de Halk Eğitimi Merkezleri, International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 3, 268-277.
  • Kılıç, F. (2017). Yeni Türk Alfabesinin Yaygın Eğitim Yoluyla Öğretilmesi, Ankara Üniversitesi, Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, Sayı, 61.
  • Kılınç, M. (2018). Millet Mektepleri ve 1929 Yılı Millet Mektepleri Faaliyetlerinin Basına Yansımaları. International Journal of Social Science Research, 7 (1), 93-102.
  • Kıran, İ. (2008). Yaşam Boyu Eğitimin Sağlanmasında Halk Eğitimi Merkezlerinin Değerlendirilmesi: Yüreğir Halk Eğitimi Merkezi Örneği (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, İ. (2002). Yetişkin Eğitimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. (2018). http://hbogm.meb.gov.tr/iuo/ Erişim: 07.06. 2019
  • Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. (2023). https://hboprojeler.meb.gov.tr/ Erişim: 6.11.2023
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2022). https://www.meb.gov.tr/halk-egitimi-kurslarindan-iki-ayda-13-milyon-vatandas-yararlandi/haber/25364/tr Erişim: 26.10.2023
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2023). https://ttkb.meb.gov.tr/www/gecmisten-gunumuze-mill-egitim-sralari/icerik/328 Erişim: 28.10.2023
  • Milli Eğitim Bbakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. (2024). https://hbogm.meb.gov.tr/www/olgunlasma-enstituleri/icerik/1269 Erişim: 01.01.2024
  • Nayir, C. (2014). Harf Devrimi. https://www.academia.edu/7075949/Harf_Devrimi
  • Ölçen, A. N. (2001). Halkevleri, İnönü Vakfı, Ankara.
  • Özdemir, Y., & Aktaş, E. (2011). HALKEVLERİ (1932’den 1951’e). Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (45), 235-262.
  • Özsarı, M. (1999). Ege Bölgesi Ege Bölümü Halkevleri ve Yayın Çalışmaları. Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, Cilt: 6, sayı: 23, s. 401-415. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/20666
  • Resmi Gazete. (2010). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/05/20100521-4.htm Erişim: 26.10.2023
  • Sarısaman, S. (2006). Taşrada Harf İnkılabının Uygulanışı (Afyonkarahisar Örneği), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 3, s. 93-136.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256. https://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Şener Boy, E. (2022). Gelenekten Geleceğe Bir Köprü: Tokat Olgunlaşma Enstitüsü, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 12, S. 27-47.
  • Tazelenme Üniversitesi. (2023). https://tazelenme.com/hakkinda, https://tazelenme.com/yonetmelik Erişim: 6.11.2023
  • Tongul, N. (2004). Türk Harf İnkılâbı, Atatürk Yolu Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 33, s. 103-130, https://doi.org/10.1501/Tite_0000000098.
  • Uz, A. (2008). Köy Enstitülerinde Verilen Görsel Sanatlar Eğitiminin Günümüz Görsel Sanatlar Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi (Yayınlanmış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, A. (2004). Perspectives on adult education research in Türkiye. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 37(1), 78-97. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000092
  • Yüceer, S. (2006). Türkiye'nin Aydınlanma Sürecinde Bir Kültür Devrimi: Millet Mektepleri. In Papers of VIIIth International Congress on the Economic and Social History of Türkiye (p. 871). Lulu.com.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. (2023). https://www.yok.gov.tr/universiteler/universitelerimiz Erişim: 13.11.2023
  • Zeyrek, Ş. (2006). Türkiye’de Halkevleri ve Halkodaları, Anı Yayıncılık, Ankara.

Historical Development Process of Adult Education in Turkey

Year 2024, Volume: 13 Issue: 4, 939 - 953, 31.12.2024
https://doi.org/10.30703/cije.1417175

Abstract

Adult education in Turkey has a historical development period of approximately one hundred years. Immediately after the establishment of the republic in 1923, a major educational mobilization including adults started. Until today, many decisions have been taken in this field and important developments and improvements have been made. This study aims to examine adult education in Turkey within the historical development process. From this point of view, the method of the research was based on the survey model, one of the quantitative research methods. In this context, the decisions taken by public institutions and organizations that have a say in adult education were examined and all developments related to adult education were presented in the historical development process.

References

  • Albayrak, M. (1994). Millet Mekteplerinin Yapısı ve Çalışmaları, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 10, sy. 29, 471-82.
  • Allak, F. (2022). Anadolu’daki Kilim Motiflerinin Gümüş-Telkari Alanına Uygulanması: Mardin Olgunlaşma Enstitüsü Örneği. International Journal of Mardin Studies, 3 (1), 55-72. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijms/issue/69532/1060463
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi Folklor Müzik Gençlik Topluluğu. (2023). https://www.ankara.bel.tr/kulturel-hizmetler/fomged Erişim: 5.11.2023
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi Meslek Edindirme Kursları. (2023). https://www.ankara.bel.tr/kulturel-hizmetler/belmek Erişim: 5.11.2023
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi Teknik Eğitim Kursları. (2023). https://www.ankara.bel.tr/kulturel-hizmetler/beltek Erişim: 5.11.2023
  • Ankara Olgunlaşma Enstitüsü, (2022). https://ankaraolgunlasma.meb.k12.tr/icerikler/okulumuzun-tarihcesi_180339.html Erişim: 23.10.2023
  • Arıkan, Z. (1999). Halkevlerinin Kuruluşu ve Tarihsel İşlevi. Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 6 (23), DOI: 10.1501/Tite_0000000129
  • Atatürk Ansiklopedisi. (2024). “Halkevleri”, https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/halkevleri/ Erişim: 02.01.2024
  • Avcı, C. (2013). Harf İnkılabı ve Millet Mektepleri, Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 1, s.43-60. http://proje.akdeniz.edu.tr/mcri/mjh/3-1/MJH-4-Cemal_Avci-Harf-inkilabi-ve-millet-mektepleri.pdf
  • Ayanoğlu, Ç., Günerhan Sadık, A., Sadık, O. S., & Erbaş, Y. H. (2023). Halk Eğitimi Merkezi Kursiyerlerinin Yetişkin Eğitimi Memnuniyeti Üzerine Bir Araştırma. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 19(1), 29-50. https://doi.org/10.17244/eku.1271562
  • Babanlı, N., & Akçay, R. C. (2018). Yetişkin Eğitimindeki Kursiyerlerin Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(9), 87-104. https://doi.org/10.29129/inujgse.411354
  • Bacakoğlu, T. Y. (2022). Türkiye’de Yetişkin Eğitimi Tarihine Genel Bir Bakış. Temel Eğitim (14), 18-29.
  • Başgöz, İ. (1968). Howard, E. Wilson, Türkiye Cumhuriyeti'nde Eğitim, Ankara
  • Coombs, P. H. & Ahmed, M. (1974). Attacking rural poverty: How nonformal education can help, John Hopkins University Press, Baltimore.
  • Çoban, A. (2011). Öğretmen Yetiştirme Politikası Olarak Köy Enstitüleri Örneğinin İncelenmesi. Kastamonu Education Journal, 19(2), 449-458.
  • Demirkaya Güler, B. (2015). Köy Enstitüleri Bağlamında Eğitim ve İdeolojinin Toplumsal Değişme Etkisinin İncelenmesi: Köy Enstitüleri Dergisi (1945-1947), Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmış Doktora Tezi), İstanbul.
  • Enstitü İstanbul/İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sanat ve Meslek Eğitimi Kursları. (2023). https://enstitu.ibb.istanbul/portal/kursmerkezleri.aspx Erişim: 3.11.2023
  • Huyugüzel, Ö. F. (1999). Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Halkevlerinin Rolü, Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, Cilt: 6, sayı: 23, s. 391-400. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/20665
  • İşbilir, S., Sönmeztürk, G. & Göçer, M. (2022). Günümüzde Mersin Olgunlaşma Enstitüsünde Üretilen İğne Oyası Tasarım Örnekleri. Turkuaz Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3 (2), 204-223. DOI: 10.54970/turkuaz.1204081
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi Meslek Fabrikası. (2023). https://www.ibbmeslekfabrikasi.com/tr/Anasayfa Erişim: 5.11.2023
  • Kale, M. (1999). Harf Devrimi. Erdem, ERDEM 33. Sayı, 811-831. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/erdem/issue/44371/548751
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Kaya, H. E. (2015). Türkiye’de Halk Eğitimi Merkezleri, International Journal of Science Culture and Sport, Special Issue 3, 268-277.
  • Kılıç, F. (2017). Yeni Türk Alfabesinin Yaygın Eğitim Yoluyla Öğretilmesi, Ankara Üniversitesi, Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, Sayı, 61.
  • Kılınç, M. (2018). Millet Mektepleri ve 1929 Yılı Millet Mektepleri Faaliyetlerinin Basına Yansımaları. International Journal of Social Science Research, 7 (1), 93-102.
  • Kıran, İ. (2008). Yaşam Boyu Eğitimin Sağlanmasında Halk Eğitimi Merkezlerinin Değerlendirilmesi: Yüreğir Halk Eğitimi Merkezi Örneği (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kurt, İ. (2002). Yetişkin Eğitimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. (2018). http://hbogm.meb.gov.tr/iuo/ Erişim: 07.06. 2019
  • Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. (2023). https://hboprojeler.meb.gov.tr/ Erişim: 6.11.2023
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2022). https://www.meb.gov.tr/halk-egitimi-kurslarindan-iki-ayda-13-milyon-vatandas-yararlandi/haber/25364/tr Erişim: 26.10.2023
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2023). https://ttkb.meb.gov.tr/www/gecmisten-gunumuze-mill-egitim-sralari/icerik/328 Erişim: 28.10.2023
  • Milli Eğitim Bbakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. (2024). https://hbogm.meb.gov.tr/www/olgunlasma-enstituleri/icerik/1269 Erişim: 01.01.2024
  • Nayir, C. (2014). Harf Devrimi. https://www.academia.edu/7075949/Harf_Devrimi
  • Ölçen, A. N. (2001). Halkevleri, İnönü Vakfı, Ankara.
  • Özdemir, Y., & Aktaş, E. (2011). HALKEVLERİ (1932’den 1951’e). Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (45), 235-262.
  • Özsarı, M. (1999). Ege Bölgesi Ege Bölümü Halkevleri ve Yayın Çalışmaları. Ankara Üniversitesi Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, Cilt: 6, sayı: 23, s. 401-415. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/20666
  • Resmi Gazete. (2010). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/05/20100521-4.htm Erişim: 26.10.2023
  • Sarısaman, S. (2006). Taşrada Harf İnkılabının Uygulanışı (Afyonkarahisar Örneği), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 3, s. 93-136.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-256. https://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Şener Boy, E. (2022). Gelenekten Geleceğe Bir Köprü: Tokat Olgunlaşma Enstitüsü, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 12, S. 27-47.
  • Tazelenme Üniversitesi. (2023). https://tazelenme.com/hakkinda, https://tazelenme.com/yonetmelik Erişim: 6.11.2023
  • Tongul, N. (2004). Türk Harf İnkılâbı, Atatürk Yolu Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 33, s. 103-130, https://doi.org/10.1501/Tite_0000000098.
  • Uz, A. (2008). Köy Enstitülerinde Verilen Görsel Sanatlar Eğitiminin Günümüz Görsel Sanatlar Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi (Yayınlanmış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldız, A. (2004). Perspectives on adult education research in Türkiye. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 37(1), 78-97. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000092
  • Yüceer, S. (2006). Türkiye'nin Aydınlanma Sürecinde Bir Kültür Devrimi: Millet Mektepleri. In Papers of VIIIth International Congress on the Economic and Social History of Türkiye (p. 871). Lulu.com.
  • Yüksek Öğretim Kurumu. (2023). https://www.yok.gov.tr/universiteler/universitelerimiz Erişim: 13.11.2023
  • Zeyrek, Ş. (2006). Türkiye’de Halkevleri ve Halkodaları, Anı Yayıncılık, Ankara.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Adult Education
Journal Section Review
Authors

Hamid Aydemir 0000-0003-4108-5656

Melek Gökay 0000-0002-4788-6115

Publication Date December 31, 2024
Submission Date January 9, 2024
Acceptance Date October 14, 2024
Published in Issue Year 2024Volume: 13 Issue: 4

Cite

APA Aydemir, H., & Gökay, M. (2024). Türkiye’de Yetişkin Eğitiminin Tarihsel Gelişim Süreci. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(4), 939-953. https://doi.org/10.30703/cije.1417175

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education