Mantıksal düşünme, sayıları etkili
kullanma, problemlere bilimsel çözümler üretme, sınıflama, genelleme yapma,
benzetmeler yapma gibi davranışları gösterme yeteneğidir. Mantıksal düşünmenin
en yoğun olarak kullanıldığı alanlardan birisi matematiktir. Matematik
sayıları, işlemleri, cebiri, geometriyi, orantıyı ve daha birçok konuyu
öğretirken doğası gereği örüntüleri keşfetmeyi, akıl yürütmeyi, tahminlerde
bulunmayı, gerekçeli düşünmeyi ve sonuca ulaşmayı da öğretir. Bu araştırmanın
amacı, sınıf öğretmeni adaylarının mantıksal düşünme yeteneklerine göre sayı
duyusu performanslarının nasıl farklılaştığını incelemektir. Matematik
başarısının önemli bir yordayıcısı olan sayı duyusu ise sayıları ve işlemleri
anlamlı bir şekilde kullanabilme, etkili ve yararlı stratejiler geliştirebilme
ve esnek hesaplamalar yapabilme becerilerini gerektirmektedir. Mantıksal
düşünme yeteneği ile sayı duyusu arasındaki ilişkinin konu edildiği bu
araştırmada, öğretmen adaylarının sayı duyusu performansının mantıksal düşünme
yeteneklerine göre nasıl değiştiği incelenmiştir. Tarama modelinde
gerçekleştirilen çalışmaya 206 sınıf öğretmeni adayı katılmıştır. Adaylara
mantıksal düşünme yeteneği testi ve sayı duyusu testi uygulanmıştır. Araştırma
problemlerine ilişkin çıkarımsal istatistikler için korelasyon analizi ve tek
yönlü varyans analizi uygulanmıştır.
Elde edilen bulgular mantıksal düşünme yeteneği düzeylerine göre
öğretmen adaylarının sayı duyusu performansları arasında anlamlı farklılıklar olduğunu
göstermiştir. Ayrıca mantıksal düşünme yeteneği ile sayı duyusu performansı
arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Sayı duyusu testinde
yer alan soruların ait olduğu sayı duyusu bileşenlerine, matematiksel yapısına
ve sayı sistemlerine göre adayların sayı duyusu performansı mantıksal düşünme
yeteneklerine bağlı olarak farklılık göstermiştir. Adayların
matematiksel-mantıksal düşünmelerinin ve muhakeme becerilerinin geliştirilmesi
hem mantıksal düşünme yeteneklerini hem de buna bağlı olarak farklı stratejiler
üzerinde düşünme, sorgulama ve en etkili ve pratik yöntemi seçme konusundaki
becerilerini arttırabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 9 Issue: 2 |