There are many class-level studies that examine the effects of the process-based writing approach on writing skills. While some of these studies quantitatively measure the impact of the process-based writing approach on writing skills and attitudes towards writing, some others qualitatively evaluate programs and inquire about the theory. Although there are many studies examining deeply the relationship between the ability to write the writing process-based approach in the world, it has been found that there is no a thematic analysis in this context in Turkey.When considered from this aspect, it is clearly seen that there is a need specifically in Turkey to establish the impact of the process-based writing approach studies on the development of writing skills. In this study, which aims to examine the process-based writing approach in a comprehensive framework, quantitative and qualitative studies conducted in the relevant literature have been evaluated by the thematic analysis method. According to the findings of the study, it was concluded that the students’ current writing skill success levels and attitudes towards writing in general were low. Furthermore, it was found that in the studies conducted by taking into consideration the process-based writing approach, the process-based writing approach improved the students’ success in writing and writing attitudes.
Writing teaching Product-oriented writing approach Process-based writing approach Thematic analysis Turkish education
Süreç temelli yazma yaklaşımının yazılı anlatım becerisi üzerine etkilerini inceleyen, ilkokuldan üniversiteye kadar pek çok sınıf düzeyinde yapılan çalışmalar bulunmaktadır. Bu çalışmaların bir kısmı nicel olarak süreç temelli yazma yaklaşımının yazma becerisi ve yazmaya ilişkin tutum üzerindeki etkisini ölçerken, diğer bir kısmı ise nitel olarak program değerlendirme ve kuram hakkında görüş alma şeklindedir. Dünyada süreç temelli yazma yaklaşımının yazma becerisi ile ilişkisini derinlemesine inceleyen pek çok çalışma bulunmasına rağmen Türkiye’de bu kapsamda bir tematik analiz çalışmasının olmadığı tespit edilmiştir. Bu açıdan bakıldığında süreç temelli yazma yaklaşımının, Türkiye özelinde yazma becerisinin gelişimindeki etkilerini ortaya koyan çalışmalara ihtiyaç duyulduğu anlaşılmaktadır. Süreç temelli yazma yaklaşımını geniş bir çerçevede incelemeyi amaçlayan bu araştırmada da alanyazında gerçekleştirilen nicel ve nitel çalışmalar tematik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin mevcut yazma başarı düzeylerinin ve yazmaya ilişkin tutumlarının düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca süreç temelli yazma yaklaşımı dikkate alınarak gerçekleştirilen çalışmalarda süreç temelli yazma yaklaşımının öğrencilerin yazma başarısını ve yazmaya ilişkin tutumlarını arttırdığı tespit edilmiştir.
Yazma öğretimi Ürün odaklı yazma yaklaşımı Süreç temelli yazma yaklaşımı Tematik analiz Türkçe eğitimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020Volume: 9 Issue: 1 |