Eğitimde zihinsel modellerin kullanılması ve uygulanmasına yönelik araştırmalar son zamanlarda oldukça yaygınlaşmıştır. Öğretmenlerin, öğrencilerinin müfredatta geçen terimlere ait zihinsel modellerini bilmesi, öğretimin etkisini ve verimini artıracaktır. Özellikle gelişmişliğin ön koşulu olan bilime, öğrencilerin bakış açılarının araştırılması günümüzde büyük önem kazanmıştır. Bu düşünce doğrultusunda yapılan araştırmanın amacı bilimsellik değerine ilişkin öğrenci zihinsel modellerini cinsiyet, sosyal bilgiler ders notu, anne-baba eğitim durumu ve aile gelir durumu gibi çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma 2014-2015 öğretim yılında Kastamonu il merkezinde bulunan üç ortaokulun yedinci sınıfında öğrenim gören 311 öğrenciye, nicel araştırma yöntemlerinden zayıf deneysel desenli tek grup ön test-son test desen modeli kullanılarak yapılmıştır. Öğrencilerden zihinsel modellerini belirleyebilmek için bilimsellik değerine ilişkin metafor oluşturmaları ve çizim yapmaları istenmiş, veri toplama araçlarından elde edilen veriler önce nitel olarak sınıflandırılmış, daha sonra nicel verilerle birlikte SPSS 20 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada ortaya çıkan sonuçlara göre öğrencilerin cinsiyeti ile zihinsel modelleri arasında anlamlı fark bulunmazken, sosyal bilgiler ders notu ile zihinsel modelleri arasında anlamlı fark tespit edilmiştir. Anne-baba eğitim durumu ve aile gelir durumu ile zihinsel modeller arasında ise ön testte anlamlı farklılık görülürken son testte anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür.
The researches on using the mental models in education have become prevalent today. That
the teachers know the mental models of the students about the terms which are used in the
curriculum will increase the effectiveness and efficiency of instruction. The thoughts of the
students about the science of which significance increased especially in our age should be
scrutinized. The goal of the research which has been implemented in accordance with this
belief is to study the mental models of the students about the scientific value in terms of
some variants like gender, social studies lesson grades, education background of the parents
and income level. The research was implemented to 311 secondary school students in 2014-
2015 educational year by means of one group pre-test-post-test model which is one of the
weak experimental quantitative models. The data collected from the students to determine
the mental models by requiring them to form metaphors about scientific value and draw
their metaphors has been analyzed in Chi-square test in the SPSS program. As a result of
this study, no difference has been pointed out about the mental models of the students
according to their gender, a significance difference has been found out in their social studies
lesson grades. While a significant difference has been found out in the mental models
according to education background of the parents and income level in the pre-test, no
significant difference has been found out in between these variants in the post-test.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Other ID | JA27GM23HC |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016Volume: 5 Issue: 2 |