BibTex RIS Kaynak Göster

Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel Özdüzenleme Stratejilerinin Ve Motivasyonlarının Ortak Sınavlar Matematik Başarıları Üzerindeki Yordayıcı Etkileri

Yıl 2017, Sayı: 30, 566 - 573, 01.04.2017
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1812

Öz

Özdüzenleme ve motivasyon öğrencilerin kendi öğrenme süreçlerini düzenlemesinde ve başarısında önemli kavramlardır. Bu çalışma, sekizinci sınıf öğrencilerinin motivasyonlarının ve özdüzenleme stratejilerinin Ortak Sınavlar matematik başarılarını yordama gücünü belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada Pintrich, Smith, Garcia ve McKeachie (1991) tarafından geliştirilen ve Büyüköztürk, Akgün, Özkahveci ve Demirel (2004) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Motivasyon ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği” Samsun ili Ondokuz Mayıs ilçesinde bulunan bir devlet okulunda öğrenim gören tüm sekizinci sınıf öğrencilerine (N=158) uygulanmıştır. Veriler basit doğrusal ve çoklu regresyon analiziyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin motivasyon ve özdüzenleme stratejilerini kullanım düzeylerinin orta seviyede olduğu; motivasyon ve özdüzenleme stratejilerinin ayrı ayrı ve birlikte ortak sınavlar matematik başarılarını anlamlı olarak yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca sekizinci sınıf öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin özdüzenleme stratejilerine oranla Ortak Sınavlar matematik başarısı üzerinde daha etkili bir değişken olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, R. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin özdüzenleme stratejileri ve motivasyonel inançları ile matematiğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Arsal, Z., & Özen, R. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stratejileri ve öğrenme biçimi tercihlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 151-165.
  • Banarjee, P. & Kumar, K. (2014). A study on self-regulated learning and academic achievement among the science graduate students. International Journal of Multidisciplinary Approach and Studies, 1(6), 329-342.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö., & Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Chye, S., Walker, R. A., & Smith, I. D. (1997). Self-regulated learning in tertiary students: The role of culture and self-efficacy on strategy use and academic achievement. Paper presented at the Australian Association http://www.aare.edu.au/97pap/chyes350.htm Research in Education Conference. Retrieved from
  • Çiltaş, A. (2011). Eğitimde öz-düzenleme öğretiminin önemi üzerine bir çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 1-11.
  • Haşlaman, T. & Aşkar, P. (2007). Programlama dersi ile ilgili özdüzenleyici öğrenme stratejileri ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 110-122.
  • İnan, F., Yukselturk, E., Kurucay, M. & Flores, R. (2017). The impact of self-regulation strategies on student success and satisfaction in an online course. International Journal on E-Learning, 16(1), 23-32.
  • İspir, O. A., Ay, Z. S. P., & Saygı, E. (2011). Üstün başarılı öğrencilerin özdüzenleyici öğrenme stratejileri, matematiğe karşı motivasyonları ve düşünme stilleri. Eğitim ve Bilim, 36(162), 235-246.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS ygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (10. Baskı). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kara, A. (2008). İlköğretim birinci kademede eğitimde motivasyon ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 59-78.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Sim Matbaacılık.
  • Erdem Keklik, D., & Keklik, I. (2013). Motivation and learning strategies as predictors of high school students' math achievement. Çukurova University, Faculty of Education Journal, 42(1), 96-109.
  • Keller, J. (2000). How to integrate learner motivation planning into lesson planning: The ARCS model approach.http://apps.fischlerschool.nova.edu/toolbox/instructionalproducts/itde8005/weeklys/200 0-Keller-ARCSLessonPlanning.pdf
  • Khatib, S. A. (2010). Meta-cognitive self-regulated learning and motivational beliefs as predictors of college students’ performance. International Journal for Research in Education (IJRE), 27, 57-72.
  • Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., & Karadeniz, Ş. B. Ş., Demirel F.(2008). İlköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerinin ders ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stratejileri ve güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-27.
  • Kitsantas, A., Steen, S. & Huie, F. (2009). The role of self-regulated strategies and goal orientation in predicting achievement of elementary school children. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(1), 65-81.
  • Mandacı Şahin, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi derslerindeki akademik başarıları ile özdüzenleme becerileri arasındaki ilişki. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(3), 1370-1381.
  • MEB (2015). 2014-2015 Eğitim öğretim yılı 1. dönem ortak sınavı test ve madde istatistikleri. Retrieved from http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/2014-2015-1-Donem-Ortak-Sinavlar-Genel-Bilgiler.pdf
  • Ocak, G., & Yamaç, A. (2013). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları, matematiğe yönelik tutum ve başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 369-387.
  • Özkal, N., & Sucuoğlu, H. (2013). Özdüzenleme stratejileri ve başarı ve başarısızlık yüklemeleri arasındaki ilişkiler. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 1183-1199.
  • Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31, 459-470.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., García, T., & McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning.
  • Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
  • Radovan, M. (2011). The relation between distance students' motivation, their use of learning strategies, and academic success. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1), 216-222.
  • Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya (21. Baskı). Ankara: PegemAkademi.
  • Schunk, D. H. (2011). Eğitimsel bir bakışla öğrenme teorileri (Çeviri Ed. Muzaffer Şahin) 5. Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Somuncuoğlu, Y., & Yıldırım, A. (1999). Relationship between achievement goal orientations and use of learning strategies. The Journal of Educational Research, 92(5), 267-277.
  • Süer, N., & Altun, S. (2015). The effects of self-regulation skills on TEOG exam. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2191-2199.
  • Tanrıseven, I., & Dilmaç, B. (2013). Orta öğretim öğrencilerinin insani değerleri, motivasyonel inançları ve öz- düzenleme stratejileri arasındaki yordayıcı ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 21-36.
  • Temel, S. (2012). Problem çözme sürecinin temel unsurları: Üstbilişsel özdüzenleme stratejisi ve özyeterlilik algısı. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 2, 190-199.
  • Üredi, I., & Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 250- 260.
  • Wibrowski, C. R., Matthews, W. K., & Kitsantas, A. (2016). The role of a skills learning support program on first-generation college students’ self-regulation, motivation, and academic achievement: A longitudinal study. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 0, 1-16. Retrieved from http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1521025116629152
  • Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational psychologist, 25(1), 3-17.
  • Özçakır, Ö. & Çalışıcı, H. (2017). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Özdüzenleme Stratejileri ve Motivasyonlarının Matematik Başarıları Üzerindeki Yordayıcı Etkileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 566-573.

Predictive Effects of Eighth Grade Students’ Mathematical Self-regulation Strategies and Motivations on Their Central Exams Math Successes

Yıl 2017, Sayı: 30, 566 - 573, 01.04.2017
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1812

Öz

Self-regulation and motivation are important concepts on the students’ regulation of their own learning process. This study was conducted to determine the predictive power of eighth grade students’ mathematical self-regulation strategies and motivations on their central exams math successes. The scale that was developed by Pintrich, Smith, Garcia & McKeachie (1991) and translated into Turkish by Büyüköztürk, Akgün, Özkahveci & Demirel (2004) was applied to collect the data. The sample of the study is a total of 158 secondary school students training in a public school in Samsun. The data was analysed by descriptive and regression analysis. As a result of study, it was seen that the self-regulation strategies and motivation levels of secondary school students are low. Also self-regulation strategies and motivation are separately and together significiant predictive of students’ central exams math successes.

Kaynakça

  • Akkaya, R. (2012). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin özdüzenleme stratejileri ve motivasyonel inançları ile matematiğe yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Arsal, Z., & Özen, R. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stratejileri ve öğrenme biçimi tercihlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 151-165.
  • Banarjee, P. & Kumar, K. (2014). A study on self-regulated learning and academic achievement among the science graduate students. International Journal of Multidisciplinary Approach and Studies, 1(6), 329-342.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Özkahveci, Ö., & Demirel, F. (2004). Güdülenme ve öğrenme stratejileri ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 4(2), 207-239.
  • Chye, S., Walker, R. A., & Smith, I. D. (1997). Self-regulated learning in tertiary students: The role of culture and self-efficacy on strategy use and academic achievement. Paper presented at the Australian Association http://www.aare.edu.au/97pap/chyes350.htm Research in Education Conference. Retrieved from
  • Çiltaş, A. (2011). Eğitimde öz-düzenleme öğretiminin önemi üzerine bir çalışma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(5), 1-11.
  • Haşlaman, T. & Aşkar, P. (2007). Programlama dersi ile ilgili özdüzenleyici öğrenme stratejileri ve başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 110-122.
  • İnan, F., Yukselturk, E., Kurucay, M. & Flores, R. (2017). The impact of self-regulation strategies on student success and satisfaction in an online course. International Journal on E-Learning, 16(1), 23-32.
  • İspir, O. A., Ay, Z. S. P., & Saygı, E. (2011). Üstün başarılı öğrencilerin özdüzenleyici öğrenme stratejileri, matematiğe karşı motivasyonları ve düşünme stilleri. Eğitim ve Bilim, 36(162), 235-246.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS ygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (10. Baskı). Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Kara, A. (2008). İlköğretim birinci kademede eğitimde motivasyon ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Ege Eğitim Dergisi, 9(2), 59-78.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Sim Matbaacılık.
  • Erdem Keklik, D., & Keklik, I. (2013). Motivation and learning strategies as predictors of high school students' math achievement. Çukurova University, Faculty of Education Journal, 42(1), 96-109.
  • Keller, J. (2000). How to integrate learner motivation planning into lesson planning: The ARCS model approach.http://apps.fischlerschool.nova.edu/toolbox/instructionalproducts/itde8005/weeklys/200 0-Keller-ARCSLessonPlanning.pdf
  • Khatib, S. A. (2010). Meta-cognitive self-regulated learning and motivational beliefs as predictors of college students’ performance. International Journal for Research in Education (IJRE), 27, 57-72.
  • Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., & Karadeniz, Ş. B. Ş., Demirel F.(2008). İlköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerinin ders ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stratejileri ve güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-27.
  • Kitsantas, A., Steen, S. & Huie, F. (2009). The role of self-regulated strategies and goal orientation in predicting achievement of elementary school children. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(1), 65-81.
  • Mandacı Şahin, S. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi derslerindeki akademik başarıları ile özdüzenleme becerileri arasındaki ilişki. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(3), 1370-1381.
  • MEB (2015). 2014-2015 Eğitim öğretim yılı 1. dönem ortak sınavı test ve madde istatistikleri. Retrieved from http://odsgm.meb.gov.tr/test/analizler/docs/2014-2015-1-Donem-Ortak-Sinavlar-Genel-Bilgiler.pdf
  • Ocak, G., & Yamaç, A. (2013). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin öz-düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları, matematiğe yönelik tutum ve başarıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 369-387.
  • Özkal, N., & Sucuoğlu, H. (2013). Özdüzenleme stratejileri ve başarı ve başarısızlık yüklemeleri arasındaki ilişkiler. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 1183-1199.
  • Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31, 459-470.
  • Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., García, T., & McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning.
  • Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
  • Radovan, M. (2011). The relation between distance students' motivation, their use of learning strategies, and academic success. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1), 216-222.
  • Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, öğrenme ve öğretim kuramdan uygulamaya (21. Baskı). Ankara: PegemAkademi.
  • Schunk, D. H. (2011). Eğitimsel bir bakışla öğrenme teorileri (Çeviri Ed. Muzaffer Şahin) 5. Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Somuncuoğlu, Y., & Yıldırım, A. (1999). Relationship between achievement goal orientations and use of learning strategies. The Journal of Educational Research, 92(5), 267-277.
  • Süer, N., & Altun, S. (2015). The effects of self-regulation skills on TEOG exam. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 2191-2199.
  • Tanrıseven, I., & Dilmaç, B. (2013). Orta öğretim öğrencilerinin insani değerleri, motivasyonel inançları ve öz- düzenleme stratejileri arasındaki yordayıcı ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 21-36.
  • Temel, S. (2012). Problem çözme sürecinin temel unsurları: Üstbilişsel özdüzenleme stratejisi ve özyeterlilik algısı. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 2, 190-199.
  • Üredi, I., & Üredi, L. (2005). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme stratejileri ve motivasyonel inançlarının matematik başarısını yordama gücü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 250- 260.
  • Wibrowski, C. R., Matthews, W. K., & Kitsantas, A. (2016). The role of a skills learning support program on first-generation college students’ self-regulation, motivation, and academic achievement: A longitudinal study. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 0, 1-16. Retrieved from http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1521025116629152
  • Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational psychologist, 25(1), 3-17.
  • Özçakır, Ö. & Çalışıcı, H. (2017). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Özdüzenleme Stratejileri ve Motivasyonlarının Matematik Başarıları Üzerindeki Yordayıcı Etkileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 566-573.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Özlem Özçakır Sümen

Doç. Dr. Hamza Çalışıcı

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Sümen, Ö. Ö., & Çalışıcı, D. D. H. (2017). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel Özdüzenleme Stratejilerinin Ve Motivasyonlarının Ortak Sınavlar Matematik Başarıları Üzerindeki Yordayıcı Etkileri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(30), 566-573. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1812