Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analyzing the Statistical Data on Tourism in Turkey and Determining the Reflections on Social Studies Course

Yıl 2023, Sayı: 12, 49 - 61, 31.12.2023
https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1392566

Öz

Tourism data includes various numerical statistics data related to the tourism sector of a country or region. These data are used for the size, emergence, activity, implementation and experience of the tourism sector. The data kept in tourism is usually evaluated in a comparative manner, considering progress and development-based activities. Such statistics are used to study the work of the tourism sector, disseminate tourism policies, formulate marketing strategies and monitor changes in the sector. Data on tourism in Turkey includes recorded data regularly compiled by the Turkish Statistical Institute (TurkStat), the Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Turkey and other official institutions. Therefore, the main purpose of this study is to descriptively evaluate the data on tourism statistics of the Ministry of Culture and Tourism in Turkey. These evaluations are to determine the impact of the Covid-19 pandemic on tourism, to make comparisons on the data by years, and to determine the reflections of current tourism data on the social studies course. This research was conducted according to a case study in which quantitative and qualitative data were used together. The data were analyzed and interpreted by content analysis under the heading of themes. According to the results of the research, it can be said that the Covid-19 pandemic has a negative impact on tourism activities as understood from the tourism statistical data for the 2019-2023 period. In addition, current tourism data are not reflected in the tourism topics in the social studies course, and only some descriptive and explanatory information on the subject is included.

Kaynakça

  • Acar, Y. (2020). Yeni koronavirüs (Covid-19) salgını ve turizm faaliyetlerine etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 7-21. https://doi.org/10.32572/guntad.703410
  • Alaeddinoğlu, F. ve Rol, S. (2020). Covid-19 pandemisi ve turizm üzerindeki etkileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 233-258. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1210282
  • Ayantaş, T. (2023). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu sosyal bilgiler 4. sınıf ders kitabı. Ö. Karaca (Ed). Ferman Yayıncılık.
  • Aytuğ, H.K., Eryılmaz, Ç., Uçar, S. ve Can, O. (2020). Sinop ilinin alternatif turizm çeşitleri açısından SWOT analizi. Karadeniz Araştırmaları, 17(67), 715-736. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2259590
  • Azer, H. (2023). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu sosyal bilgiler 7. sınıf ders kitabı. Ekoyay Eğitim Yayıncılık.
  • Çetin, B. & Ünlüönen, K. (2019). Salgın hastalıklar sebebiyle oluşan krizlerin turizm sektörü üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi. AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 22 (2), 109-128. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/901888
  • Davras, G. M. (2017). Ekonomik boyutu ile turizm. Detay Yayıncılık.
  • Dilber, İ. (2007). Turizm sektörünün Türkiye ekonomisi üzerindeki etkisinin girdi-çıktı tablosu yardımıyla değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(2).
  • Ekici, Y. ve Büyükşalvarcı, A. (2023). Covıd-19 salgını ve turizm sektörüne etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(62), s. 523-533. DOI : 10.29228/SOBIDER.67925
  • Göçmen, Z. G. (2008). Turizm çeşitlendirmesi kapsamında İzmir’de termal turizmin tedavi amaçlı kullanımı ve ekonomik değeri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Güven, C. (2022). Kırsal alanlar ve çiftlik turizmi: Türkiye üzerine bir değerlendirme. Tourism Economics, Management and Policy Research, 2(1), 15-28. http://www.temapor.com/index.php/tema/article/view/21
  • Harut, S.B. (2023). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu sosyal bilgiler 5. sınıf ders kitabı. Ata Ders Kitapları Yayıncılık.
  • Holmes, C. (2020). Participatory literacy and taking ınformed action in the social studies. Martin, C., & Polly, D. (Eds.). Handbook of research on teacher education and professional development. IGI Global. Casey Holmes
  • İlhan, G., Şeker, M., & Kapıcı, H. (2015). Sosyal bilgiler beşinci sınıf ders kitaplarında turizm kavramının yeri. International Journal of Field Education, 1(1), 42-62.
  • İnce, C. ve Duman, T. (2007) Geleneksel turizm. M. Bulu ve İ.H.Eraslan. (Ed.), Sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmede turizm sektörü. (ss.80-93) İçinde. Kazancı Hukuk Yayımevi
  • Kaptangil, K., Gargacı, A. ve Çetin, H. (2016). Evaluation of tourism statistics of province Sinop (1995-2015). Journal of Multıdısiplinary Academic Tourism. 1(1), pp. 31-42. DOI :10.31822/jomat.288117
  • Kara, İ., & Tokmak, A. (2023). Doğal ve kültürel mirasın öğretiminde sosyal bilgiler dersinin yeri ve önemi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(İhtisaslaşma), 177-199. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1312336
  • Korkusuz, T. (2022). Rethinking sustainable tourism after the Covıd-19 pandemic. Current Perspectives in Social Sciences, 26(4), 404-412.
  • Maviş, F., Ahipaşaoğlu, H. S., ve Kozak, N. (2002). Genel turizm bilgisi. Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • MEB. (2023). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). MEB Yayınevi.
  • Nelson, J. L. (2001). Defining social studies. In W. B. Stanley (Ed.), Critical issues in social studies research for the 21st Century (pp.15–37). Information Age Publishing.
  • Oruç, O. (2004). Bir alternatif turizm türü olan doğa-atlı spor turizminin Kastamonu örneği üzerinde irdelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Özsarıoğlu, F. (2023). Covid-19’un Türkiye turizmine etkilerinin değerlendirilmesi (analizi). [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Öztaş, K. ve Karabulut T. (2006). Turizm ekonomisi genel turizm bilgileri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özsoy, O. (2014). İktisatçılar ve işletmeciler için istatistik. Siyasal Kitabevi.
  • Öztürk, M. ve Bayat, M. (2011). Uluslararası turizm hareketlerinde sağlık turizminin rolü ve kalite çalışmalarının önemi bir literatür çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 135-156. http://iibfdergisi.ksu.edu.tr/tr/download/article-file/107632
  • Ross, E. W. (2014). Diverting democracy: The curriculum standards movement and social studies education. In Democratic Social Education (pp. 203-228). Routledge.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı [KTB]. (2023a 25 Ekim). Turizm. https://www.ktb.gov.tr/TR-96268/turizm.html
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı [KTB]. (2023b 27 Ekim). Turizm gelirleri ve giderleri. https://yigm.ktb.gov.tr/TR- 201116/turizm-gelirleri-ve-giderleri.html
  • The National Council for the Social Studies [NCSS]. (2023, October) What is social studies. https://www.socialstudies.org/about/about
  • The Organisation for Economic Cooperation and Development [OECD]. (2023, October). OECD Tourism papers.https://www.oecdilibrary.org/search? value1=TOUR%C4%B0SM&option1=quicksearch&facetOptions=51&facetNames=pub_igoId_facet&operator51 =AND&option51=pub_igoId_facet&value51=%27igo%2Foecd%27&publisherId=%2Fcontent%2Figo%2Foecd&se archType=quick
  • The United Nations World Tourism Organization [UNWTO], (2023a October). Glossary of Tourısm Terms. https://www.unwto.org/glossary-tourism-terms
  • The United Nations World Tourism Organization [UNWTO], (2023b October). Tourism Education Guidelines. https://www.unwto.org/UNWTO-academy
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TUİK]. (2023 October). Turizm İstatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Search/Search? text=turizm.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A.( 2007). Turizm Ekonomisi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, C., Kaplan, F., Kuru, H. ve Yılmaz, M. (2023). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu sosyal bilgiler 6. sınıf ders kitabı. S. Elmacı ve Bayram Yılar, M. (Eds). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Yuldoshev Ruzımatjon Ogli, I. (2023). Turizm eğitimi alan öğrencilerin sektöre yönelik bakış acıları ile kariyer yapma isteği arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karabük Üniversitesi.

Türkiye Turizmine Ait İstatistiksel Verilerin İncelenerek Sosyal Bilgiler Dersine Yansımalarının Belirlenmesi

Yıl 2023, Sayı: 12, 49 - 61, 31.12.2023
https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1392566

Öz

Turizm verileri, bir ülke veya bölge turizm sektörü ile ilgili çeşitli sayısal istatistikler verileri içerir. Bu veriler, turizm sektörünün büyüklüğü, ortaya çıkışı, etkinliği, uygulanması ve yaşanması için kullanılır. Turizmde tutulan veriler genellikle karşılaştırmalı bir şekilde ilerleme ve gelişme temelli faaliyetler göz önünde bulundurularak değerlendirilir. Bu tür istatistikler, turizm sektörünün çalışmalarını incelemek, turizm politikalarını yaygınlaştırmak, pazarlama stratejilerini oluşturmak ve sektördeki değişimleri izlemek için kullanılır. Türkiye turizmi ile ilgili veriler, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı ve diğer resmi kurumlar tarafından düzenli olarak derlenen kayıtlı verileri kapsar. Dolaysıyla bu araştırmanın temel amacı, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na ait Türkiye turizm istatistikleri ile ilgili verileri betimleyici olarak değerlendirmektir. Bu değerlendirmeler, Covid-19 pandemisinin turizm üzerindeki etkisini belirlemek, veriler üzerinde yıllara göre karşılaştırma yapmak ve güncel turizm verilerinin sosyal bilgiler dersine yansımalarını belirlemektir. Bu araştırma, nicel ve nitel verilerin bir arada kullanıldığı durum çalışmasına göre gerçekleştirilmiştir. Veriler, temalar başlığında içerik analizi ile çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre 2019-2023 dönemi turizm istatistiksel verilerinden anlaşıldığı üzere Covid-19 pandemisi turizm faaliyetleri üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olduğu söylenebilir. Ayrıca güncel turizm verileri, sosyal bilgiler dersindeki turizm konularına yansımadığı gibi sadece konuyla ilgili tanımlayıcı ve açıklayıcı bazı bilgilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, Y. (2020). Yeni koronavirüs (Covid-19) salgını ve turizm faaliyetlerine etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 7-21. https://doi.org/10.32572/guntad.703410
  • Alaeddinoğlu, F. ve Rol, S. (2020). Covid-19 pandemisi ve turizm üzerindeki etkileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 233-258. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1210282
  • Ayantaş, T. (2023). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu sosyal bilgiler 4. sınıf ders kitabı. Ö. Karaca (Ed). Ferman Yayıncılık.
  • Aytuğ, H.K., Eryılmaz, Ç., Uçar, S. ve Can, O. (2020). Sinop ilinin alternatif turizm çeşitleri açısından SWOT analizi. Karadeniz Araştırmaları, 17(67), 715-736. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2259590
  • Azer, H. (2023). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu sosyal bilgiler 7. sınıf ders kitabı. Ekoyay Eğitim Yayıncılık.
  • Çetin, B. & Ünlüönen, K. (2019). Salgın hastalıklar sebebiyle oluşan krizlerin turizm sektörü üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi. AHBVÜ Turizm Fakültesi Dergisi, 22 (2), 109-128. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/901888
  • Davras, G. M. (2017). Ekonomik boyutu ile turizm. Detay Yayıncılık.
  • Dilber, İ. (2007). Turizm sektörünün Türkiye ekonomisi üzerindeki etkisinin girdi-çıktı tablosu yardımıyla değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14(2).
  • Ekici, Y. ve Büyükşalvarcı, A. (2023). Covıd-19 salgını ve turizm sektörüne etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(62), s. 523-533. DOI : 10.29228/SOBIDER.67925
  • Göçmen, Z. G. (2008). Turizm çeşitlendirmesi kapsamında İzmir’de termal turizmin tedavi amaçlı kullanımı ve ekonomik değeri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Güven, C. (2022). Kırsal alanlar ve çiftlik turizmi: Türkiye üzerine bir değerlendirme. Tourism Economics, Management and Policy Research, 2(1), 15-28. http://www.temapor.com/index.php/tema/article/view/21
  • Harut, S.B. (2023). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu sosyal bilgiler 5. sınıf ders kitabı. Ata Ders Kitapları Yayıncılık.
  • Holmes, C. (2020). Participatory literacy and taking ınformed action in the social studies. Martin, C., & Polly, D. (Eds.). Handbook of research on teacher education and professional development. IGI Global. Casey Holmes
  • İlhan, G., Şeker, M., & Kapıcı, H. (2015). Sosyal bilgiler beşinci sınıf ders kitaplarında turizm kavramının yeri. International Journal of Field Education, 1(1), 42-62.
  • İnce, C. ve Duman, T. (2007) Geleneksel turizm. M. Bulu ve İ.H.Eraslan. (Ed.), Sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmede turizm sektörü. (ss.80-93) İçinde. Kazancı Hukuk Yayımevi
  • Kaptangil, K., Gargacı, A. ve Çetin, H. (2016). Evaluation of tourism statistics of province Sinop (1995-2015). Journal of Multıdısiplinary Academic Tourism. 1(1), pp. 31-42. DOI :10.31822/jomat.288117
  • Kara, İ., & Tokmak, A. (2023). Doğal ve kültürel mirasın öğretiminde sosyal bilgiler dersinin yeri ve önemi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(İhtisaslaşma), 177-199. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1312336
  • Korkusuz, T. (2022). Rethinking sustainable tourism after the Covıd-19 pandemic. Current Perspectives in Social Sciences, 26(4), 404-412.
  • Maviş, F., Ahipaşaoğlu, H. S., ve Kozak, N. (2002). Genel turizm bilgisi. Anadolu Üniversitesi, Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
  • MEB. (2023). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). MEB Yayınevi.
  • Nelson, J. L. (2001). Defining social studies. In W. B. Stanley (Ed.), Critical issues in social studies research for the 21st Century (pp.15–37). Information Age Publishing.
  • Oruç, O. (2004). Bir alternatif turizm türü olan doğa-atlı spor turizminin Kastamonu örneği üzerinde irdelenmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Özsarıoğlu, F. (2023). Covid-19’un Türkiye turizmine etkilerinin değerlendirilmesi (analizi). [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Öztaş, K. ve Karabulut T. (2006). Turizm ekonomisi genel turizm bilgileri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özsoy, O. (2014). İktisatçılar ve işletmeciler için istatistik. Siyasal Kitabevi.
  • Öztürk, M. ve Bayat, M. (2011). Uluslararası turizm hareketlerinde sağlık turizminin rolü ve kalite çalışmalarının önemi bir literatür çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), 135-156. http://iibfdergisi.ksu.edu.tr/tr/download/article-file/107632
  • Ross, E. W. (2014). Diverting democracy: The curriculum standards movement and social studies education. In Democratic Social Education (pp. 203-228). Routledge.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı [KTB]. (2023a 25 Ekim). Turizm. https://www.ktb.gov.tr/TR-96268/turizm.html
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı [KTB]. (2023b 27 Ekim). Turizm gelirleri ve giderleri. https://yigm.ktb.gov.tr/TR- 201116/turizm-gelirleri-ve-giderleri.html
  • The National Council for the Social Studies [NCSS]. (2023, October) What is social studies. https://www.socialstudies.org/about/about
  • The Organisation for Economic Cooperation and Development [OECD]. (2023, October). OECD Tourism papers.https://www.oecdilibrary.org/search? value1=TOUR%C4%B0SM&option1=quicksearch&facetOptions=51&facetNames=pub_igoId_facet&operator51 =AND&option51=pub_igoId_facet&value51=%27igo%2Foecd%27&publisherId=%2Fcontent%2Figo%2Foecd&se archType=quick
  • The United Nations World Tourism Organization [UNWTO], (2023a October). Glossary of Tourısm Terms. https://www.unwto.org/glossary-tourism-terms
  • The United Nations World Tourism Organization [UNWTO], (2023b October). Tourism Education Guidelines. https://www.unwto.org/UNWTO-academy
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TUİK]. (2023 October). Turizm İstatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Search/Search? text=turizm.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A.( 2007). Turizm Ekonomisi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, C., Kaplan, F., Kuru, H. ve Yılmaz, M. (2023). Ortaokul ve imam hatip ortaokulu sosyal bilgiler 6. sınıf ders kitabı. S. Elmacı ve Bayram Yılar, M. (Eds). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Yuldoshev Ruzımatjon Ogli, I. (2023). Turizm eğitimi alan öğrencilerin sektöre yönelik bakış acıları ile kariyer yapma isteği arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Karabük Üniversitesi.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi (Diğer), Yakınçağ Tarihi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Yalçın 0000-0001-8421-3924

Murat Özdemir Bu kişi benim 0009-0002-2782-8556

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2023
Kabul Tarihi 21 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Yalçın, A., & Özdemir, M. (2023). Türkiye Turizmine Ait İstatistiksel Verilerin İncelenerek Sosyal Bilgiler Dersine Yansımalarının Belirlenmesi. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi(12), 49-61. https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1392566