One of the main objectives of vocational and
technical education is to provide the individuals with the knowledge, skills
and attitudes that are required by the human resources market and offer
opportunities to progress. One of the foremost factors affecting job
performances of individuals having acquired these competencies is their having
outcome expectations regarding their career choices when they get a start in a
business life. Determining vocational outcome expectations of the students
studying in vocational schools that train intermediate manpower and thus are
the most exposed to the global effects is estimated to provide important data
in respect to increasing the satisfaction degree with academic major,
identifying whether there is a need for arrangements in the existing curricula
or not, preparation for professional life and quickly solving the potential
problems encountered during adaptation process. In particular, identifying the
reasons of students’ choosing vocational schools of justice providing job
opportunities in public justice institutions and their outcome expectations
regarding their professions that they will be able to acquire by means of their
department are evaluated to be beneficial to improving public perception of
justice programs, developing employment policies and resolving potential
conflicts about career planning.
Vocational Outcome Expectation Vocational Education Justice Vocational School Justice Staff
Mesleki ve teknik eğitimin temel amaçlarından
birisi de insan kaynakları piyasasında geçerli olan ve ilerleme imkânı sunan
bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır. Bu yetileri kazanan bireylerin,
iş hayatına atıldıklarında, iş ile ilgili performanslarını etkileyen en önemli
unsurların başında iş ile ilgili beklentiye sahip olmaları gelmektedir. İş
yaşamına ara eleman yetiştiren ve bu özelliği nedeniyle de küresel etkilere en
çok maruz kalan meslek yüksekokullarında öğrenim gören öğrencilerin sahip
olacakları meslekle ilgili olarak beklentilerinin belirlenmesinin, öğrenim
gördüğü alanla ilgili tatmin düzeyinin artırılması, uygulanan müfredat ile
ilgili düzenlemeye ihtiyaç duyulup duyulmadığının tespiti, meslek yaşantısına
hazırlanması ve uyum sürecinde karşılaşılabilecek problemlerin hızlı bir
şekilde çözüme kavuşturulması açısından önemli bir veri olacağı
değerlendirilmektedir. Özellikle kamu sektöründe adalet kurumlarında iş bulma
imkânı olan adalet meslek yüksekokulu öğrencilerinin okulu seçmelerinin
sebeplerinin ve mezun olacakları bölüm sayesinde edinecekleri meslekle ilgili
gelecekte ne beklediklerinin olduğunun belirlenmesinin adalet programlarına
genel bakışı, istihdam politikalarının oluşturulması ve yaşanması muhtemel
sorunların çözüme kavuşturulması açısından faydalı olacağı
değerlendirilmektedir.
Mesleki Sonuç Beklentisi Mesleki Eğitim Adalet Meslek Yüksekokulu Adalet Meslek Elemanı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 18 |