Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2005-2018 SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI 5, 6 VE 7 SINIF KAZANIMLARININ YENİLENEN BLOOM TAKSONOMİSİNE GÖRE KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 13, 31.05.2020

Öz

Ülkelerde eğitim faaliyetlerinin belli bir düzen içerisinde verilmesi ve fırsat eşitliğini sağlayacak şekilde gerçekleştirilmesi, öğretim programları uygulanabilmesi ile mümkün olmaktadır. Öğretim programları, ülke genelindeki eğitim kurumlarında verilen derslerin birlik halinde ve ortak temeller üzerinde yürütülmesini sağlamaktadır. Öğretim programlarının, zamanın ruhuna, bilimsel ve teknolojik gelişimlere uygun olarak değiştirilmesi ve geliştirilmesi gerekmektedir. Ülkemizde yapılandırmacı eğitim anlayışına uygun olarak 2005 yılında Sosyal Bilgiler Öğretim Programı hazırlanmıştır. 2018 yılında sosyal bilgiler dersinin çağa uygun hale getirilmesi için sosyal bilgiler dersi öğretim programında bazı değişiklikler yapılmıştır. Bu araştırma kapsamında, 2005-2018 sosyal bilgiler öğretim programlarında yer alan kazanımların yenilenen Bloom Taksonomisi'ne göre karşılaştırmalı analizi yapılmıştır. Araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Sosyal bilgiler dersi öğretim programlarında yer alan kazanımlar yenilenen Bloom Taksonomisi'ne göre incelenmiş, kazanımların hangi düzeyde olduğu ile ilgili sayısal veriler tablo haline getirilerek yorumlanmıştır. Yenilenen Bloom Taksonomisi'ne göre 2005 ve 2018 sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki kazanımların genel olarak “hatırlama, anlama ve uygulama” aşamalarında yoğunluk kazandığı anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Avşar, G. (2017). 2006 Ve 2015 Türkçe Öğretim Programlarında Kullanılan Fiillerin Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Sınıflandırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bülent Ecevit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüs, Zonguldak. Ayvacı, H.Ş. ve Türkdoğan, A. (2010). Yeniden Yapılandırılan Bloom Taksonomisine Göre Fen ve Teknoloji Dersi Yazılı Sorularının İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), s: 13 - 25 Bümen, N. T. (2006). Program Geliştirmede Bir Dönüm Noktası: Yenilenmiş Bloom Taksonomisi. Eğitim ve Bilim, 31 (142), 3-14., Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Çalışkan, H. (2011). Öğretmenlerin Hazırladığı Sosyal Bilgiler Dersi Sınav Sorularının Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 120-131. Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık. Çoban, O., & Akşit, İ. (2018). 2005 ve 2017 Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının Öğrenme Alanı, Kazanım, Kavram, Değer ve Beceri Boyutları Açısından Karşılaştırılması. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 479-505. Dinç, E., & Doğan, Y. (2010). İlköğretim ikinci kademe sosyal bilgiler öğretim programı ve uygulanması hakkında öğretmen görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-49. Erdem, E. ve Demirel, Ö. (2002). Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-87. Eroğlu, D. ve Sarar Kuzu, T. (2014) Türkçe Ders Kitaplarındaki Dilbilgisi Kazanımlarının Ve Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Başkent University Journal of Education, 1(1), 72-80 Girgin, Y. (2011). Cumhuriyet Dönemi (1929-1930, 1949,1981) Ortaokul Türkçe Öğretimi Programlarının İçerik, Genel Ve Özel Amaçlarıyla Karşılaştırmalı Gelişim Düzeyi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (1), 11-26. Huitt, W. (2009). Bloom et al.'s Taxonomy of the Cognitive Domain. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. http://www.edpsycinteractive.org/topics/cogsys/bloom.html adresinden erişilmiştir(13 Mart 2020). Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Karasu Avcı, E. ve İbret, B.Ü. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kimlik Algısı. Refik Turan ve Hakan Akdağ (Ed.) Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar III. (s. 37-57). Ankara: Pegem Akademi. Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). 1998-2005 hayat bilgisi ders programlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Afyonkarahisar İl Örneği). Millî Eğitim, 172, 40-54. Sönmez, Ö. ve Kılıçoğlu, G. (2016). Değerlendirme Boyutu İle Sosyal Bilgiler Programları (1924-2005). Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi , 1 (1) , 36-49 . Taşkıran, C. (2011). Öğrenme Sonuçlarının Yazılması ve Kullanılması. http:\\www.bologna.karatekin.edu.tr adresinden erişilmiştir (13 Mart 2020). Tay, B. (2017). 2005 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ile 2017 Sosyal Bilgiler Dersi Taslak Öğretim Programının Karşılaştırması, International Journal Of Eurasia Social Sciences, Vol: 8, Issue: 27, pp. (461-487). Tutkun, Ö. F., & Okay, S. (2012). Bloom’un yenilenmiş taksonomisi üzerine genel bir bakış. Sakarya University Journal of Education, 1(3), s.14-22. Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. (2003); Educational Psycology: A Century Of Contributions, Lawrence Erlbaum Associates, London. Şekil-1: https://www.enocta.com/blog/ogrenmede-yeni-boyut-yeni-bloom-taksonomisi/
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Maksut Önlen 0000-0002-6266-2574

Mehmet Tatan Bu kişi benim 0000-0001-7604-426X

B. Ünal İbret 0000-0001-9105-7595

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Önlen, M., Tatan, M., & İbret, B. Ü. (2020). 2005-2018 SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİM PROGRAMI 5, 6 VE 7 SINIF KAZANIMLARININ YENİLENEN BLOOM TAKSONOMİSİNE GÖRE KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 5(1), 1-13.