Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

3-6 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARININ CİNSİYET ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 26 Sayı: 3, 729 - 740, 25.12.2022

Öz

Çocukların okul öncesi dönemde cinsiyet farklılıklarının farkına varmalarının kolaylaştırılması ve kendi cinsiyetlerine uygun rolleri benimseyebilmeleri için; önce çocukların mevcut cinsiyet algılarının ortaya koyulması, sonrasında ise yaşlarına uygun cinsel eğitimin bu yaşlardan itibaren ele alınması önemlidir. Ancak Milli Eğitim Bakanlığı’nın okul öncesi eğitim programları incelendiğinde "cinsel eğitim" kavramına yeterince yer verilmediği ve okul öncesi dönemde bu alanda yapılan akademik çalışmaların sınırlı sayıda olduğu görülmektedir. Bu nedenle bu araştırmada, 3-6 yaş dönemindeki çocukların cinsiyetlerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2015-2016 akademik yılında Kastamonu Üniversitesi Uygulama Anaokuluna devam eden ve 3-6 yaş döneminde bulunan 42 çocuk katılmıştır. Veriler “3-6 Yaş Çocuklarının Cinsiyet Algıları Görüşme Formu” ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde hem nicel hem de nitel yöntemlerden faydalanılmıştır. 42 çocuk tarafından verilen yanıtlar başlangıçta içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş, böylece çeşitli temalar oluşturulmuştur. Daha sonra veriler yüzde ve frekans tablolarına sahip olmak için SPSS programına aktarılmıştır. Sonraki bölümde, çocukların cevaplarının demografik özelliklerine göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Yine bu soru SPSS üzerinden ki-kare testi ile cevaplanmıştır. Araştırma bulguları 3-6 yaş dönemindeki çocukların cinsiyet algılarının, kılık-kıyafet ve oyun-oyuncak seçimi ile fiziksel görünüş üzerine odaklı olduğunu ortaya koymuştur. Demografik açıdan incelendiğinde sadece anne ve baba eğitim düzeyi açısından anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acer, D., Artan, İ. (2000). Üç ve dört yaş grubu çocukların annelerine yöneltmiş oldukları cinsellikle ilgili sorular ve annelerin verdikleri cevapların incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 0-0.
  • Artan, İ. (2001). Cinsel eğitimde televizyonun rolü. Eğitim ve Bilim, 26(120), 50-54.
  • Bayhan, P. S. ve Artan, İ. (2005). Çocuk gelişimi ve eğitimi, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Bulut, A. (2007). Çocuklukta cinsel eğitim. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 2(2), 53-57.
  • Civil, B., Yıldız. H. (2010). Erkek öğrencilerin cinsel deneyimleri ve toplumdaki cinsel tabulara yönelik görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 3(2), 58-64.
  • Çakmak, S. (2006). Gören ve görmeyen ergenlerin cinsel gelişimleri. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Çalışandemir, F., Bencik, S., ve Artan, İ. (2010). Çocukların cinsel eğitimi: Geçmişten günümüze bir bakış. Eğitim ve Bilim, 33(150), 14-27.
  • Çerçi, G. (2013). Zihinsel engelli çocuğu olan ailelerin çocuklarının cinsel gelişimi ve eğitimine yönelik bilgi düzeyleri ve tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Eliküçük, A. (2011). Anne – babalara uygulanacak cinsel gelişim eğitiminin 6 yaş çocukları bulunan ebeveynlerin bilgi düzeylerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi. İzmir.
  • Eliküçük, A., ve Sönmez, S. (2011). 6 yaş çocuklarının cinsel gelişim ve eğitimiyle ilgili ebeveyn görüşlerinin incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 25(25), 45-62.
  • Kocabıyık, O. O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Korkmaz Çetin, G., Bildik, T., Erermiş, S., Demiral, N., Özbaran, B., Tamar, M. ve diğerleri (2008). Erkek ergenlerde cinsel davranış ve cinsel bilgi kaynakları: Sekiz yıl arayla değerlendirme. Türk Psikiyatri Dergisi. 19(4), 390-397.
  • MEB. (2013). Cinsel gelişim. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı
  • Öztunalı Kayır, G. (2015). Sosyolojik değerlendirme: Lgbt bireyler açısından cinsiyet kimlikleri meselesi. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 13(51), 73-97.
  • Set, T., Dağdeviren, N. ve Aktürk, Z. (2006). Ergenlerde cinsellik. Genel Tıp Dergisi. 16(3), 137-141.
  • Sungur, M. Z. (1998). Cinsel eğitim. Klinik Psikiyatri. 2, 103-108.
  • Tuzcuoğlu, N., ve Tuzcuoğlu, S. (1996). Çocuğun cinsel eğitiminde ailelerin karşılaştıkları güçlükler. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, 251-262.
  • Tuğrul, B., ve Artan, İ. (2001). Çocukların cinsel eğitimi ile ilgili anne görüşlerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), 141-149.
  • Yelken, Z. (1996). Anne ve babaların 3-6 yaş dönemindeki çocuğun cinsel gelişim ve cinsel eğitim konusundaki bilgi düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, M. (2011). Cinsel eğitimde kütüphanelerin rolü. Türk Kütüphaneciliği, 25(1), 8-34
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ezgi Ada 0000-0002-6167-0273

Eda Erdaş Kartal 0000-0002-1568-827X

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ada, E., & Erdaş Kartal, E. (2022). 3-6 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARININ CİNSİYET ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 26(3), 729-740.
AMA Ada E, Erdaş Kartal E. 3-6 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARININ CİNSİYET ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. Aralık 2022;26(3):729-740.
Chicago Ada, Ezgi, ve Eda Erdaş Kartal. “3-6 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARININ CİNSİYET ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26, sy. 3 (Aralık 2022): 729-40.
EndNote Ada E, Erdaş Kartal E (01 Aralık 2022) 3-6 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARININ CİNSİYET ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26 3 729–740.
IEEE E. Ada ve E. Erdaş Kartal, “3-6 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARININ CİNSİYET ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 26, sy. 3, ss. 729–740, 2022.
ISNAD Ada, Ezgi - Erdaş Kartal, Eda. “3-6 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARININ CİNSİYET ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26/3 (Aralık 2022), 729-740.
JAMA Ada E, Erdaş Kartal E. 3-6 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARININ CİNSİYET ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2022;26:729–740.
MLA Ada, Ezgi ve Eda Erdaş Kartal. “3-6 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARININ CİNSİYET ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 26, sy. 3, 2022, ss. 729-40.
Vancouver Ada E, Erdaş Kartal E. 3-6 YAŞ DÖNEMİNDEKİ ÇOCUKLARININ CİNSİYET ALGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2022;26(3):729-40.