Bu araştırmanın amacı Türkiye’de uygulanan nüfus politikalarının lise
coğrafya ders kitaplarında yer alan nüfus konularının öğretimine etkisini
incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 1923-1963, 1964-1982, 1983 yılı ve
sonrasında lise düzeyinde okutulan ders kitapları incelenmiştir. Araştırmada,
genel tarama modeli kullanılmıştır. Elde edilen veriler, nitel araştırma
analizlerinden biri olan doküman incelemesiyle analiz edilmiştir. Verilerin
analiz edilmesiyle birlikte 1923-1963 yılları arasındaki uygulanan nüfusu
artırmaya yönelik politikaların ders kitaplarına yansıdığı sonucuna
ulaşılmıştır. Bu dönemde izlenilen nüfus politikası ders kitaplarında, doğal
nüfus artışının yeterli olmadığı ve kalkınma için daha fazla artışın sağlanması
gerektiği şeklinde vurgulanmaktadır. 1964-1982 yılları arasında nüfus artış
hızını azaltmaya yönelik politika yapılmıştır. Bu dönemde yapılan politikalar
ilk yıllardaki ders kitaplarına yansımamış ancak sonraki yıllarda okutulan ders
kitaplarında yer almıştır. Bu kitaplarda nüfusun hızlı artışının üzerinde
durulması gereken bir sorun olduğu ve bağımlı nüfusu artırdığı gibi ifadelerin
yer aldığı görülmektedir. 1983 ve sonrasındaki dönemde okutulan ders kitaplar
incelendiğinde belirli bir planlamanın yapılması gerekliliği üzerinde durulduğu
görülmektedir. Sonuç olarak ders kitaplarında nüfusu artışını yükseltmeye
yönelik politikaların izlendiği dönemde nüfus artışının sürekli olarak olumlu
yönlerinden, nüfusu artış hızını azaltma yönünde politikaların izlenildiği
dönemde ise nüfus artışının olumsuz yönlerine vurgu yapıldığı görülmektedir.
Daha nitelikli bir eğitim süreci için öğretilecek konuların farklı boyutları birlikte
ele alınmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 3 |