Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 659 - 682, 09.06.2017
https://doi.org/10.24315/trkefd.279369

Öz

Bu çalışmada görme yetersizliği olan öğrencilerin derse
yönelik öğrenmelerini daha etkili hale getirmek amacıyla öğrenmeyi destekleyici
ihtiyaçlar belirlenmiştir.
Görme yetersizliği olan öğrencilerin öğrenmeye yönelik
ihtiyaçlarının belirlenmesinde iç içe geçmiş tek durum deseni kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu
Erzurum İli Görme Engelliler
Ortaokulu’nda öğrenim gören 6. sınıf görme yetersizliği olan öğrenciler
oluşturmaktadır. Görme yetersizliği olan öğrencilerin eğitim ortamına,
öğretime, öğrenime ve ölçme-değerlendirmeye yönelik ihtiyaçlar ders sırasında
yapılan gözlemler, ders sonrası video kayıtların incelenmesi ve ünite sonunda
yapılan görüşmeler sonucu belirlenmiştir. Verilerin detaylı incelenmesi
sonucunda içerik analizine tabi tutulmuş ve ihtiyaç analizi belirlenmiştir.
Elde edilen bulgulara göre görme yetersizliği olan öğrencilerin öğrenmelerini
destekleyici ihtiyaçlar “eğitim-öğretim ortamı ihtiyaçları”, “eğitim-öğretim
ihtiyaçları” ve “değerlendirmeye yönelik ihtiyaçlar” olarak belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B., Altun, A., & Yılmaz, S.M. (2008).Öğretim tasarımı (1. baskı). Ankara: MayaAkademi.
  • Algan, S. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programının ölçme ve değerlendirme öğesinin öğretmen görüşleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Ataman, A. (2003). Görme yetersizliğinin çocuklar üzerindeki etkileri. Ü. Tüfekçioğlu (Ed.), İşitme konuşma ve görme sorunu olan çocukların eğitimi içinde(s. 235-256). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ataman, A. (2012). Özel eğitime muhtaç olmanın nedenleri anlamı ve amaçları. A. Ataman (Ed.), Temel eğitim öğretmenleri için kaynaştırma uygulamaları ve özel eğitim içinde(s. 3-53). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Azizoğlu, N. İ. (2013). Görme engellilere Türkçe öğretiminin sorunları. Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 3(4), 1-7.
  • Bogdan, R.C., & Biklen, S.K.(2007). Qualitative research for education (Fifth edition). London: Pearson.
  • Brown, C. (2010). Enviromental Checklist for Developing Indepence. (30 Haziran 2015 tarihinde http://www.tsbvi.edu/orientation-and-mobility-items/1969-environmental-checklist-for-developing-independence web sitesinden erişildi.)
  • Bülbül, M. Ş. (2013). Görme engelli öğrenciler ile çalışırken nasıl bir materyal kullanılmalıdır?. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Cavkaytar, A., & Diken, İ. H. (2012). Özel eğitim: Özel eğitim ve özel eğitim gerektirenler (1.baskı). Ankara: Vize Basın Yayın.
  • Creswell, J.W. (2007). Educational research. Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. New Jersey: Pearson.
  • Çalışkan, N.,& Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Bosna-hersek örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,13(2), 310-334.
  • Çelikkaya, T. (2008). Yapılandırmacı yaklaşımın sosyal bilgiler öğretiminde basarı, tutum ve kalıcılığa etkisi (5.sınıf örneği).Yayınlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Demirel, Ö. (2009). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Koçer, Ö. (2013). Program geliştirmenin ilk basamağı: Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde ihtiyaç ve durum analizi. Eğitim ve Bilim, 38(169), 159-174.
  • Kumar, D.D., Ramasamy, R., & Stefanich, G.P. (2001). Science instruction for students with visual impairments. ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics and Environmental Education. Columbus: OH.
  • Kurt, H., & Ekici, G. (2013). Bireysel farklılıklar ve öğretime yansımalar. G. Ekici ve M. Güven (Ed.), Öğrenme-öğretme yaklaşımları ve uygulama örnekleri içinde(s. 40-81). Ankara: Pegem Akademi.
  • Mayo, P. M., (2004). Assessment of the impact chemistry text and figures have on visually impaired students' learning. Unpublished Doctoral Dissertation, Purdue University, West Lafayette, Indiana.
  • McCallum, D. & Ungar, S. (2003). An introduction to the use of inkjet for tactile diagram production, , The British Journal of Visual Impairment, 21(73).
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry (7 th Edition). London: Pearson.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri). (Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Metin, M., & Demiryürek, G. (2009). Türkçe öğretmenlerinin yenilenen Türkçe öğretim programlarının ölçme-değerlendirme anlayışı hakkındaki düşünceleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 37- 51.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Diken, İ., (2012). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Enç, M. (2005). Görme Özürlüler Gelişim, Uyum ve Eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Fer, S., (2009).Öğretim tasarımı (1. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (Çeviri Editörleri: Ali Ersoy & Pelin Yalçınoğlu). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karacaoğlu, Ö. C. (2009). İhtiyaç analizi ve delphi tekniği; öğretmenlerin eğitim ihtiyacını belirleme örneği. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi’nde sözlü bildiri olarak sunulmuştur. Çanakkale.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Seraceddin Zorluoğlu

Yayımlanma Tarihi 9 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Zorluoğlu, S. (2017). Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 659-682. https://doi.org/10.24315/trkefd.279369
AMA Zorluoğlu S. Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Temmuz 2017;7(2):659-682. doi:10.24315/trkefd.279369
Chicago Zorluoğlu, Seraceddin. “Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7, sy. 2 (Temmuz 2017): 659-82. https://doi.org/10.24315/trkefd.279369.
EndNote Zorluoğlu S (01 Temmuz 2017) Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7 2 659–682.
IEEE S. Zorluoğlu, “Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 2, ss. 659–682, 2017, doi: 10.24315/trkefd.279369.
ISNAD Zorluoğlu, Seraceddin. “Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (Temmuz 2017), 659-682. https://doi.org/10.24315/trkefd.279369.
JAMA Zorluoğlu S. Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;7:659–682.
MLA Zorluoğlu, Seraceddin. “Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 2, 2017, ss. 659-82, doi:10.24315/trkefd.279369.
Vancouver Zorluoğlu S. Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Öğrenmelerini Destekleyici İhtiyaçlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017;7(2):659-82.

Cited By











Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.